Gå till innehåll

Polypbilder, closeup's , hur ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Så nu tar jag mej mina första steg i "macrovärlden". Riktigt kul det här faktiskt.

Här är ett kort på en Acropora vaunghani. Jag får nog skruva o vrida lite innan jag lär mej men man kom ju VÄLDIGT mycket närmare. Grynigt o dant men kul ändå.

post-915-14468916338512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 185
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Personligen tycker jag det är grymt svårt att få bra "skärpa". Man tycker ju att det vore "trivialt" med koraller som står still, tripod och fjärrutlösare. Provar även ofta MLU. Blir ändå alltid "soft" tycker jag. Tror inte jag har en enda av tusentals bilder som jag är nöjd med.

Syns väldigt tydligt på fiskar. Om man har det minsta illa oskärpa så blir bilden aldeles platt. De gånger man får rätt skärpa så blir bilden nästan tredimensionell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar du bilderna i rawformat och skruvar upp skärpan i convertern ??

Personligen tycker jag det är grymt svårt att få bra "skärpa". Man tycker ju att det vore "trivialt" med koraller som står still, tripod och fjärrutlösare. Provar även ofta MLU. Blir ändå alltid "soft" tycker jag. Tror inte jag har en enda av tusentals bilder som jag är nöjd med.

Syns väldigt tydligt på fiskar. Om man har det minsta illa oskärpa så blir bilden aldeles platt. De gånger man får rätt skärpa så blir bilden nästan tredimensionell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd Manne, många fina bilder.

Här kommer mitt bidrag tagna med Sony A350 och macro 1:1 inställningarna är från Oveb.

Jäkligt goa bilder Syd.!

men kör du som ove också , lång/längre slutartid.. o sen utan pumpar osv igång.. ??

har provat lite med att just ändra slutartiden till en längre tid.. men allt rörligt blir direkt suddigt..

då borde även dina sps polyper bli lite dimmiga.. o det är dom inte..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en klart schysst bild ute på nätet som jag vill visa. Den är tagen med en helt vanlig compactkamera (Panasonic DMC-LZ1).

Så systemkamera är verkligen inget krav för att ta bra bilder !

Stämmer, men problemet med kompaktkamera är att man måste nära in på objektet när man fotar makro, någon cm eller två är väl det optimala. Lite svårt när man ska ta bild på favoriten som sitter längst bak i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, lite är det nog så men värst tycker jag är att skärpedjupet blir begränsat.

Stämmer, men problemet med kompaktkamera är att man måste nära in på objektet när man fotar makro, någon cm eller två är väl det optimala. Lite svårt när man ska ta bild på favoriten som sitter längst bak i karet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir bara fler o fler kanonbilder i tråden.. det finns dom som kan även här.. kul att ni vill dela med er i tråden. men finns det några generella typiska inställningar man ska tänka på vid just denna typ av foton, skulle gärna vilja att ni som lyckas delar med er lite av kunskapen där.!

lite heta tips oss akvarister imellan typ.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...