Gå till innehåll

Alfons första 350L + sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

Tjenare tjenare...

Har nu startat mitt första saltkar..

Blev ett kar på 350 liter L:100, H:50, D:70 samt sump på L:100, H:30, D:60

Har köpt levandesten till akvariumet. Blev 47 kilo då jag fick bra pris på det.

Bilder på akvariumet kan ni se på www.bilddagboken.se Sök Alfons89 och skriv in gästlösen: hockey så kan man kolla under bilderna där så ser man lite fina akvariebilder (Vet ej om jag kan ladda upp här?)

Ni kan kommentera här =D

Har ni några råd/tips såhär i uppstarten av ett saltvattensakvarium?

post-3006-14468916403172_thumb.jpg

post-3006-1446891640342_thumb.jpg

post-3006-14468916403654_thumb.jpg

post-3006-14468916403866_thumb.jpg

post-3006-14468916404063_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

går du in på avancerat så kan du lägga upp bilderna där...

Precis under där man skriver sina inlägg så finns det en knapp som heter "gå till avancerat", Nu kommer du till ett nytt ställe, lite längre ner finns det nåt som heter "hantera bifogade filer"

Gå in där så löser det mesta sig själv. Kom ihåg att filerna får inte vara förstora så du måste kanske krympa dom lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare tjenare...

Har nu startat mitt första saltkar..

Blev ett kar på 350 liter L:100, H:50, D:70 samt sump på L:100, H:30, D:60

Har köpt levandesten till akvariumet. Blev 47 kilo då jag fick bra pris på det.

Bilder på akvariumet kan ni se på www.bilddagboken.se Sök Alfons89 och skriv in gästlösen: hockey så kan man kolla under bilderna där så ser man lite fina akvariebilder (Vet ej om jag kan ladda upp här?)

Ni kan kommentera här =D

Har ni några råd/tips såhär i uppstarten av ett saltvattensakvarium?

Tålamod, läs mycket, och ta det lugnt, ingen stress som alla sagt till mig :D men hur lätt är det när de kliar i fingrarna? :P sen mäta alla värden är ju bra då i första hand, nitrit,nitrat tycker jag i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålamod, läs mycket, och ta det lugnt, ingen stress som alla sagt till mig :D men hur lätt är det när de kliar i fingrarna? :P sen mäta alla värden är ju bra då i första hand, nitrit,nitrat tycker jag i början.

Japp vet =D ett jäkla väntade men det blir fint..

La upp några bilder i början av tråden nu så man kan följa utvecklingen..

Undrar också om någon har några åsikter.. har i dagens läge 47 kilo LS en pump som pumpar 2000L. Ingen sand på botten (ännu iallafall) och kör med en lysramp på 4 x T8.

Har ni ideér eller tips så var inte rädda att skriva..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar..

Okej och den kan man hitta? är de internet man hittar den eller ska man uppsöka bibblan eller en zooaffär?

Du kan hitta den på biblioteket och har dom inte den där så kan dom nog låna hem den från ett annat bibliotek. Annars är ju zooaffärer som säljer saltvatten ett ganska säkert ställe att hitta den på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu e de som så att jag vill ha i levandesand i mitt akvarium..

va har ni för tips angående det??

Tänkte också köpa typ 4 eremitkräftor 4 turbosniglar och en sjöstjärna till en början då jag behöver något som rotar runt i sanden plus att jag fått ganska mycket grönalger.

Tips och ideer?

Samt då.. Skall jag satsa på att få igång ytavrinning samt sump eller slänga i sand, eremiter, sniglar och sjöstjärna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen......du får ändå stänga av returpumpen när du lägger i sanden....Dammar lite.

Vad som gäller med levandesanden så har jag inte mycket koll på vad som gäller. Jag har i 45kg i mitt kar (blir ca 2cm höjd i botten) men den bara hjälper LSen. Köp en sandvändare (om du har vattenvärden som låter den överleva) men den kommer antagligen utarma sanden efter ett tag (har jag hört)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen......du får ändå stänga av returpumpen när du lägger i sanden....Dammar lite.

Vad som gäller med levandesanden så har jag inte mycket koll på vad som gäller. Jag har i 45kg i mitt kar (blir ca 2cm höjd i botten) men den bara hjälper LSen. Köp en sandvändare (om du har vattenvärden som låter den överleva) men den kommer antagligen utarma sanden efter ett tag (har jag hört)

Okej.. men måste ju ha i sniglar imed att de börjat bli endel alger på stenarna?

Jag tänkte börja med 9kg levandesand och se hur mycket det blir.. Tror du de är förlite till ett akvarium på 350 liter (100x70) bottenyta plus att jag har 45kg levandesten?

Sandvändare? Är inte eremitkräftor samt sjöstjärnan en typ av sandvändare?

Kommer utarma sanden?? (utarma)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit hos min handlare nu och fått lite tips..

1. Få igång sump och ytavrinning

2. låta värdena stabilicera sig innan man skaffar nå djur..

3. Inte köra med levandesand iaf inte i början då det kan antingen bli jätte bra eller så blir de som en bomb så tänker antagligen köra ner lite kalksand i akvariumet istället.

Har också köpt 2 st lådor med tester någon som kan berätta om de är bra eller dåliga? =D

Låda ett:

Reef Status: Calcium

*150 titration tests for calsium

*Sharpest endpoint with unique indicator

*Improved rapid & simple 3 step procedure

*precise to 5 mg/L

*includes reference validation

*interference free without filtration

*specifically designed for the reef aquarist

(MÄRKE: Seachem Laboratories inc)

Låda två:

Seachem Laboratories inc

Marine basic

*multi-cavity plate for simultaneous testing of up to 6 tests at the same time

*Includes reference for test validation

*includes pH, Alkalinity, free & total ammonia, nitrite, nitrate

Va tycker ni om mina planer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske sätta en skummare på förstaplats?

Sedan sump och ytavrinning

sedan städpatrull när värdena stabiliserat sig

Fick förövrigt reda på att pappa råkade ha 50 kg korallsand hemma som han köpte till sitt tanganyika akvarium men han behövde inte allt som sakt.. verkar ju LAGOM lockande eller? =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

om du ska köpa en skummare ska du tänka till om du ska ha en sump. det finns skummare som ska stå i sumpen på ett vis djup och det finns skummare som man hänger på kanten på akvariumet. det finns också begagnade skummare på köp och själv här på sg.. ett bra allternativ.

vad det gäller levende sand så ser ja inga risker. men det är bra om karet får gå ett tag om det är ny LS. när lsen har fått vara i ett par veckor kommer den att släppa ganska mycket skit. skiten suger du upp och sen när det inte kommer så mycket mer kan du ha i sanden. lättare att hålla rent utan sand.

sen ser ja ingen cirkulation i ditt kar. vad har du där?

vad har du för vatten värden nu?

och till ditt ljus så tycker ja att det är lite väl klent om du ska hålla koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jovisst, jag har tänkt ha skummaren i sumpen..

Men kanske ska skaffa skummaren innan sumpen?

eller vilket har högst prioritet?

Du har ju lite tid nu när karet goar till sig. Jag gjorde ju själv missen att jag inte hade allt fixat innan jag startade upp och det betalar jag för nu. Tömma 600 liter är inget jag är specielt impad av.

Min åsikt med sump och skummare....är att du fixar det nu innan det strular till sig. Det är ingen panik men skönt när man slipper tänka på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

om du ska köpa en skummare ska du tänka till om du ska ha en sump. det finns skummare som ska stå i sumpen på ett vis djup och det finns skummare som man hänger på kanten på akvariumet. det finns också begagnade skummare på köp och själv här på sg.. ett bra allternativ.

vad det gäller levende sand så ser ja inga risker. men det är bra om karet får gå ett tag om det är ny LS. när lsen har fått vara i ett par veckor kommer den att släppa ganska mycket skit. skiten suger du upp och sen när det inte kommer så mycket mer kan du ha i sanden. lättare att hålla rent utan sand.

sen ser ja ingen cirkulation i ditt kar. vad har du där?

vad har du för vatten värden nu?

och till ditt ljus så tycker ja att det är lite väl klent om du ska hålla koraller.

Japps ska tänka på det.. lär nog bli begagnad skummare..

pappa ringde som sakt igår.. visade sig att han hade 50 kg korallsand så slängde i 15 kilo av den istället.

Begagnad sten är de jag har.. 47 kg..

Jag har en AM TOP som pumpar 2000 liter..

Har inte kollat några vattenvärden ännu då det är 2 veckorsedan jag startade upp akvariumet.

Ljuset skall bättras på så småningom till Metallhalogen eller T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför ha sump? det är inget måste.. du får bara ha tekniken i karet iställer..

Anledningen till att jag tänker ha sum är att det redan va fixat med ytavrinning och hela köret när jag köpte karet.. har även byggt bänker så jag kan ha sump karet som jag har.. tänkte även ha tekniken där i..

Har man möjligheten så finns de väll inga nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...