Gå till innehåll

Alfons första 350L + sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hej..

jag tror inte att du kommer att behöva en bubbelfälla om du kör med en deltec mc 500 eller mc600. dom är gjorde för att sitta i karet och ska därför inte släppa ut några mikrobubblor. är bara att sätta en mellanväg så att skummaren alltid har samma djup att jobba på. sen är det bra om du delar in din sump så att i det facket pumpen sitter i är ganska stort.. för det är där vattnes som dunstar kommer att märkas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, skummaren har jag ju tänkt ha i sumpen.

Hur menar du med att sätta mellanväggen så skummaren alltid har samma djup?

Okej hur ska de glaset va till pumpen? högt eller lågt? =S

Skulle uppskatta en liten bild om den så e ritad i paint =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, skummaren har jag ju tänkt ha i sumpen.

Hur menar du med att sätta mellanväggen så skummaren alltid har samma djup?

Okej hur ska de glaset va till pumpen? högt eller lågt? =S

Skulle uppskatta en liten bild om den så e ritad i paint =D

Det har att göra med hur mycket vatten du vill ha till skummaren, om du sätter den på kanske 17cm håller nivån där 17cm, osv, där du har returpumpen kommer ju som sagt vattnet att dunsta och den nivån blir mindre, ganska enkelt egentligen, kolla mått på skummare och div teknik du vill ha, sen gör du facket så litet så allt får plats så du får det andra facket stort. förstår du bättre nu? ungefär som min bubbelfälla jag gjort om du kikat min tråd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kikat i din tråd faktiskt.

Men då gör man en "box" som vattnet kommer ner i. sen gör man en liten box som ba skummare och värmare får plats i typ.. sen gör man en till till returen?

nja, de låter krångligt, det räcker att du gör en skiljevägg i sumpen som du limmar fast bara. jätteenkelt egentligen, men vet hur de kan va om man inte ser grejen framför sig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

så skulle det kunna se ut.. det är med måtten 100x60x20

retur rör 20mm och rör ner med 32mm..

På det sättet kommer vattnet direkt från ytavrinningen och all skit som du vill skumma bort åker direkt vidare till retur pumpen och upp i karet igen. Sätt dit ett extra glas som håller kvar ytvattnet i skummarfacket. Så blir det effektivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur sätter man dit extra glas? kan man inte ba göra så att man gör så som de ser ut där.. men där vattnet kommer ner sätter man skummaren och gör också en glasbit som inte sitter helt ner i botten? så stannar ju ytvattnet? eller hur menar du?värmare och lite "kul" filtermaterial borde man väll kunna ha i facket för returen om man skulle vilja det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du höjer glaset i mitten lite typ halva glaslängden så tvingar du vattnet att åka mer framåt och mot skummaren innan det rinner ner igen till sissta kammaren men även som ted skriver en extra skiva så blir det bättre.

Gillar även att ha en kopp eller behållare som vattnet kan åka igenom med filtervadd för grövre partikel upptagning.

Se dessa snabb skisser så kanske du förstår bättre.

post-736-14468916446214_thumb.jpg

post-736-1446891644613_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare! jag tänkte göra ungefär såhär:

Köpa denna pumpen: Eheim Compact+ 2000 - 2000 l/h

http://www.akvarieshopen.com/eheim-compact-2000-2000-lh-p-2666.html

Samt avloppsrör från akvarieshopen eller bioted.

Gällande rören som ska anslutas till pumpen, Vad betyder:

Slanganslutning: 19/27 till pumpen?

Gällande sumpens design så kolla bilden i ovanstående inlägg och kommentera och rita gärna nya bilder om det finns fler ideér?

Det som har hänt med akvariumet senaste veckan är att det börjat växa massor med grönalger samt att jag sett en liten invånare, en liten liten snigel på typ 3mm

post-3006-14468916448416_thumb.jpg

post-3006-1446891644856_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur länge har du tänt om dagen? du kan dra ner på lyset tills du har fått bra vattenvärden. när du har fått bra värden så kan du slänga i lite sniglar och eremiter som äter upp algerna..

har du mätt några värden en? bra om du säger va du har för värden så kan vi hjälpa dig med hur du ska förbättra dom om så måste

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara tänt 5 timmar om dagen. vet också att jag kan dra ner på lyset om det är intressant.

jag har inte mätt några värden då jag inte hajjar riktigt hur man gör, men ska ta med vatten och testerna så peter i butiken får hjälpa mig att ta dom så jag lär mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för tester du har?

tycker att 5 timmar är lite mycket.. du kommer bara att få en massa alger och sen får du problem med det så dra ner på lyset när du inte har nått som äter alger.

sen tycker ja att du ska köpa nån till cirkulationspump... mycket flöde i karet är bra har ja hört... men man ska ju inte överdriva häller.. lagom är bäst..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testerna jag har är dessa:

Reef Status: Calcium

*150 titration tests for calsium

*Sharpest endpoint with unique indicator

*Improved rapid & simple 3 step procedure

*precise to 5 mg/L

*includes reference validation

*interference free without filtration

*specifically designed for the reef aquarist

(MÄRKE: Seachem Laboratories inc)

Låda två:

Seachem Laboratories inc

Marine basic

*multi-cavity plate for simultaneous testing of up to 6 tests at the same time

*Includes reference for test validation

*includes pH, Alkalinity, free & total ammonia, nitrite, nitrate

Mer cirkulation kommer det att komma i så småningom.

Gjorde ett nitrat test och det hände inget med vattnet, är de ett bevis på att jag inte har något nitrat i vattnet eller gör ja fel när ja testar?

Vilka värden ska vara OK i akvariumet för att man ska kunna skaffa sin första städpatrull?

Slangen 19mm invändigt och 27mm utvändigt? följer där med slang? jag vill ju koppla pumpen direkt till rören som går upp till akvariumet igen?

Såg förövrigt en liten mask igår när de vart mörkt, riktigt kul va de att äntligen få se nått levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare igen.. har nu hittat en liten "mask"? eller liknande som jag inte har en aning om vad det är för något. Det jag vet är att lyser man på den så kryper den in i stenen..

Någon som kan säga vad det är för nått?

Här kommer en bild:

post-3006-14468916470116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena tjena, IGEN...

Det är som så att mitt vatten har ett HP värde på ca 7,95

nitrit och nitrat är väldigt låga.. har haft igång akvariumet 3 veckor nu så tycker det borde utvecklats en nitrittopp?

Det är inte alltid man får en topp. Jag hade ingen på mitt nano. Slängde i sniglar

4veckor efter jag slängt i stenen. Väntade sen ytterigare några veckor innan fisk

släpptes i. Tror du han köpa städpatrull nästa vecka.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte alltid man får en topp. Jag hade ingen på mitt nano. Slängde i sniglar

4veckor efter jag slängt i stenen. Väntade sen ytterigare några veckor innan fisk

släpptes i. Tror du han köpa städpatrull nästa vecka.

Lycka till

Okej, jag köpte ju begagnad sten som var "färdig" från en bra handlare.

har kollat värdena och inte sett någon ändring. Nitrit ligger lågt, nitrat ligger lågt och som sakt PH på 7.95 något mer ni tycker att man bör kolla såhär i uppstart?

Bör inte Nitraten höjas efterhand nitriten går ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...