Gå till innehåll

Alfons första 350L + sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

hej..

ditt kh är mycket lågt. det ska ligga imellan 7-11. gå och köp KH buffert. och fråga handlaren hur du ska dosera det. men ta det lunkt när du höjer ditt kh. låt det ta en vecka att komma upp i 7-8.

sen har du ganska mycket nitrat. det finns bakteriekulturer som du kan köpa så du hjälper till att sänka ditt nitrat.

vad har du för salthalt i ditt kar?

sen har du glömt en mycket viktig sak! du har inte laggt upp några bilder på ditt kar på länge. vi vill ha helbilder..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag vet att KH är väldigt lågt och skall göra något åt detta men tack för att du nämner det.

Nitraten va på 50mg/L innan jag gjorde vattenbytet.

Har kört med bakteriekultur under uppstarten av akvariumet.

Saltet i mitt kar vet jag inte riktigt då jag köper färdigt av handlaren men det skall vara ett av dom bättre skall genast kolla upp vad det är för salt!

Bilder har jag inte tagit på länge men kommer upp innan veckans slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj.. har du köpt 350 liter saltvatten?

det bör du inte göra. du vet aldrig vad du får för vatten och det är nog mycket dyrare en att göra eget.. och vilket jobb att släpa hem allt vatten.

jag andvänder H2O D-Ds salt. ja tycker att det saltet håller vad det låvar.. bra värden.

andvänder du osmosvatten?

har du inte nån saltmätare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaopps det har jag gjort.. köper 25 liter färdigblandat saltvatten för 85:- då är det blandat med salt (står på saltförpackningen att den innehåller över 70 olika salter)

saltvattnet är blandat på osmosvatten också.

osmosvatten köper jag för 25:- för 25 liter.

Man skulle ju kunna köpa osmosvatten och blanda i salt själv också kanske hade tjänat på det?

Nej jag har inte någon saltmätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj.. det låter somm att det kommer att bli dyrt för dig att hålla på så. jobbigt om inte annat.

du har inte funderat på att köpa dig ett osmosfilter? kostar ungfär 700kr men du kan du göra hur mycket vatten du vill och när du vill. sen ska du köpa dig en saltmätare. läg gärna till nån hundring och köp en bra saltmätare för att vara säker på vad du har för salthalt.

bara en fråga.. har du köpt fördigt saltvatten för 1190 kr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej är de inte dyrare med ett osmosfilter?:o jag trodde de kosta flera tusen:O

saltmätare får jag väll köpa mig en med så småningom.

Jag har ju inte fyllt akvariumet helt ännu.. men hade nog i en 10 dunkar i start

10x85 = 850 spänn plus vattenbyte 3 dunkar = 85x3 = 255

osmosvatten 2 dunkar = 50:-

850+255+50 = 1155:-

Vart kan man köpa ett sånt filter och hur funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad du har för handlare i närheten där du bor men det finns många länkar till bra affärer som säljer över nätet här på SG. titta längs ner på forumsidan så hitter du många bra handlare. leta runt lite och titta på olika priser så kommer du att hitta en. finns även begagnade på köp och sälj. kan ju vara ett allternativ om du inte vill lägga ut så mycket pengar. men det är värt att lägga pengar på ett osmosfilter.

ett osmosfilter renar vattnet genom 3 olika filter kan man säga.

när du köper vatten från en butik så kan du få vilket vatten som hälst. har du mätt vattenvärdena på det vattnet som du köpt? ja tror att det är där ifrån du har fått ditt höga nitrat värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. jag har ej mätt det men har bara köpt vatten där ifrån och han har hållt på i 30 år med saltvatten och jag känner honom så tycker inte att han bör lura mig. Men man vet aldrig.

Skall iallafall kolla på vad en osmosanläggning kan kosta..

Jag bor ju i halmstad så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tjosan! Här kommer en liten uppdatering.

Tog vattenprover den 16/1-09

PH:8.0

KH:2.5

NITRIT:0

NITRAT:30mg/L

samt

23/1-09

PH:8.0

KH:2.5

NITRIT:0

NITRAT:35mg/L

fick sedan lite .... (Vad det pulvret heter som man rätar upp KH med?)

doserade i lite igår och lite idag på morgonen och efter proverna jag tog ikväll så ser det ut såhär

PH:7.9

KH:8.5

NITRIT:0

NITRAT:30mg/L

Har även pratat med min handlare och skall till honom igen på Torsdag eller Fredag och kolla på lite djur till akvariumet.

Tänkte starta med dessa:

Turbosniglar: 5 st

Eremiter: 5 st

Ormsjöstjärna: 1 st

Hispidus: 1 st

Samt då rätta till KH så det blir ca 10

Anledningen till att sanden ligger i en hög vid framrutan är att jag ska bygga en liten sarj av glas runt stenrösena så att sanden inte kommer inunder vilket jag kommer ordna i veckan.

post-3006-14468916681135_thumb.jpg

post-3006-1446891668127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjosan! Här kommer en liten uppdatering.

Tog vattenprover den 16/1-09

PH:8.0

KH:2.5

NITRIT:0

NITRAT:30mg/L

samt

23/1-09

PH:8.0

KH:2.5

NITRIT:0

NITRAT:35mg/L

fick sedan lite .... (Vad det pulvret heter som man rätar upp KH med?)

doserade i lite igår och lite idag på morgonen och efter proverna jag tog ikväll så ser det ut såhär

PH:7.9

KH:8.5

NITRIT:0

NITRAT:30mg/L

Har även pratat med min handlare och skall till honom igen på Torsdag eller Fredag och kolla på lite djur till akvariumet.

Tänkte starta med dessa:

Turbosniglar: 5 st

Eremiter: 5 st

Ormsjöstjärna: 1 st

Hispidus: 1 st

Samt då rätta till KH så det blir ca 10

Anledningen till att sanden ligger i en hög vid framrutan är att jag ska bygga en liten sarj av glas runt stenrösena så att sanden inte kommer inunder vilket jag kommer ordna i veckan.

¨¨

Ser att du höjt ditt kh väääldigt mycket på några få dagar, nu har du väl visserligen inget levande i men annars är rekommendationen 1grad per dag. Varför så hög nitrat nu?! Mätt fosfat? Varför vill du ha upp kh till 10? Kh:et ska aldrig gå under 6 och aldrig över 12 då det är dödligt för koraller, 8är väl ett ideal värde på kh. så jag tror du kan lugna dig lite med att buffra kh.

Andra värden? Ca,Mg?

Lycka till mvh rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ser bra ut det där. men du ska nog inte gå upp till 10 i Kh. håll dig mellan 7-9. det är ett bra värde.

och vad är det för Hispidus du menar? det finns ganska mycket som heter så om ja inte har fel.. om det är en grodfisk så ska du nog tänkta dig för för dom äter små fisk. eller det dom kommer över.. inte så kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ser bra ut det där. men du ska nog inte gå upp till 10 i Kh. håll dig mellan 7-9. det är ett bra värde.

och vad är det för Hispidus du menar? det finns ganska mycket som heter så om ja inte har fel.. om det är en grodfisk så ska du nog tänkta dig för för dom äter små fisk. eller det dom kommer över.. inte så kul.

Jag var först ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

¨¨

Ser att du höjt ditt kh väääldigt mycket på några få dagar, nu har du väl visserligen inget levande i men annars är rekommendationen 1grad per dag. Varför så hög nitrat nu?! Mätt fosfat? Varför vill du ha upp kh till 10? Kh:et ska aldrig gå under 6 och aldrig över 12 då det är dödligt för koraller, 8är väl ett ideal värde på kh. så jag tror du kan lugna dig lite med att buffra kh.

Andra värden? Ca,Mg?

Lycka till mvh rickard

Vad jag lärt mig så ska de ligga mellan 8-12 men absolut aldrig över 12

Men det du säger låter mer trovärdigt.

Låter KH vara sålänge.

Har inte mätt något annat än PH, KH, Nitrit, Nitrat

Har inget levande i ännu så länge som sakt så har inte haft tanken att mäta dom.. Vet igentligen inte varför.

Tackar

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ser bra ut det där. men du ska nog inte gå upp till 10 i Kh. håll dig mellan 7-9. det är ett bra värde.

och vad är det för Hispidus du menar? det finns ganska mycket som heter så om ja inte har fel.. om det är en grodfisk så ska du nog tänkta dig för för dom äter små fisk. eller det dom kommer över.. inte så kul.

KHt låter jag vara vid 8

Med hispidus menar jag, ja vad jag nu ska kalla de "putsräkan med klor"

skulle kunna lägga upp en bild på en sådan vid intresse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenopus hispidus - Boxarräka.

Varför bygga en glassarg på botten?

Sanden kommer att fara in under stenen ändå, både av fiskar och pumparnas virvlanden.

Har du bara lagt ut din stenen som du vill ha den så kan du låta sanden fylla ut botten.

Jag har haft högre kH än 12, och utan att något har dött för mig. Ok, jag hade inte mycket fulalger, men jag vet inte om det är pga det höga kH-värdet eller ej, men jag tror det iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenopus hispidus - Boxarräka.

Varför bygga en glassarg på botten?

Sanden kommer att fara in under stenen ändå, både av fiskar och pumparnas virvlanden.

Har du bara lagt ut din stenen som du vill ha den så kan du låta sanden fylla ut botten.

Jag har haft högre kH än 12, och utan att något har dött för mig. Ok, jag hade inte mycket fulalger, men jag vet inte om det är pga det höga kH-värdet eller ej, men jag tror det iaf.

Jag tänkte sätta det pga att sanden inte ska in under stenen men kanske inte gör någon skillnad? Tänkte bara mindska risken för att de ska samlas massa "skräp" i sanden.

Har även planer på att ändra om men vad tycker ni? (Enligt det jag kikat på så finns de inte så jätte stora möjligheter att sätta dit koraller och sådant snyggt.. är ju typ bara 2 nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade nog räckt med en 150W också, kanske till och med en 100/50W. Ju högre effekt på värmaren desto kortare intervaller är den igång när den slår till. Det rekommenderas ibland att hellre köra med två mindre värmare, så att ifall den skulle hänga sig så tar det längre tid innan det blir väldigt varmt, samt att man då även har en backup ifall den ena skulle sluta att fungera.

Jag tror du kommer ha lättare att möblera stenen ifall du antingen tar ut sanden eller slätar ut den efter du möblerat om, då får du en bättre överblick i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ja ska snacka med handlaren om de sen när jag ringer honom då.

Det där framme vart jag nöjd med de vart det andra som jag tror jag fixat till rätt bra nu men skulle vilja höra lite mer vad folk tycker och tänker.

sanden kommer att fixas ut över botten idag då jag får mina glas till sargen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en tanke, jag tycker att du ska se efter vad du har för ca och mg om du har tänkt ha i koraller. Och ang ditt Kh så håll det vid 8 som du har tänkt(om inte någon rad lägre) ifall du behöver boosta upp ditt ca.

Den här vatten historian har jag råkat ut för, köpte färdigblandat vatten av min handlare som jag litade på. Vattnet visade sig ha enorma mängder av både nitrat och fosfat (båda testade max på mina tester). Men ska man se till priset du köper vattnet för så är det nog 1kr billigare per liter än vad jag gav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, får införskaffa ca och mg tester då (om jag inte har de i lådan hemma)

Kh får ligga runt 8 som det gör nu tills vidare.

Okej inte shysst av någon man litar på att lura en så, såpass pris..

Koraller kommer inte i på ett tag tror jag måste skaffa en annan lysramp har för tillfället bara 4x T8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...