Gå till innehåll

~150L Mantis - Nybörjare


Virse

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

När jag för några dagar sedan slog upp min Illu. vetenskap och såg en stomatopod för första gången blev jag helt kär. Nu efter att ha läst i säkert 20h om stomatopoder och saltvattensakvarier så har jag bestämt mig för att dra igång detta.

Jag har absolut ingen erfarenhet av saltvattensakvarier men efter att ha hört talas om detta forum har jag lärt mig väldigt mycket (tack!) och inser nu hur komplicerat detta är. Men det är inget som ska hindra mig från att en dag ha mitt eget.

Anledningen till att jag skriver är att jag mycket gärna tar emot tips, förslag och kritik om hur jag hade tänkt lägga upp allt. Jag kommer säkerligen ha tonvis med frågor också :D

Till mig då. Jag heter Robin, fyller 24 i vår och utbildar mig till civ. ingenjör, bor i älvsjö för tillfället etc etc. Jag har alltid varit intresserad av djur men något akvarie har det inte blivit hittills, annars är det all typ av teknik som intresserar mig.

Nu till mina planer. Jag hade tänkt mig ett akvarie runt 150 liter där en mantis ska få bo, när allt är klart och när jag hittar en. ~900x40x45 någonting skulle passa mig bra. Frågan är om jag ska försöka bygga detta själv och isåfall om jag ska satsa på akrylglas, någon annan hårdare plast eller vanligt glas och isåfall hur tjockt? Vill inte riskera att mantisen slår sönder karet men 8mm vanligt kanske räcker?

Efter att ha bildat mig en någorlunda uppfattning om vilken teknik jag ska ha så har jag valt att inte använda mig av en sump, men en pump på 1500l/h, en skummare, ytavrinning och självklart lite belysning, sen all annan utrusning som en doppmätare, osmosis, filter och diverse mätare osv. Jag tar jätte gärna emot förslag på vad jag kan köpa. Tanken är i alla fall att jag ska börja bygga karet / köpa ett snart och försöka komma igång med lite levande sten innan jag börjar leta efter en mantis. Nu har jag säkert missat något men jag har ändå tusentals frågor :)

Tack för all info som går att ta del av på forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och ävh välkommen till Saltvattensguiden.

Jag kör själv utan sump, och det fungerar lika bra det, bara att man får ha mer saker synligt i karet.

Vad gäller pumpar så tycker jag du ska ha mer än 1500l/h. (själv har jag 6500 l/h i mitt 200liters kar.)

Deltechs påhängsskummare gillar jag. en MCE300 som jag har räcker gott till ditt kar. eller om du över dimentionerar till en MCE600 för framtida uppgradering

hur har du tänkt dig en ytavrinning när du inte ska ha sump? kör man utan sump bör man iallfall ha en pump som "slår" sönder ytan på vattnet så där inte bildas en film, som b.laförsämrar ljuset.

doppvärmare kan nästan kännas överflödigt och onödigt, beroende på var man har karet placerat. beroende på vad du kommer ha för belysning så brukar det bli rätt varmt endå. själv ligger jag på 26grader nu på vintern, och närmare 29 på sommarn, så då får man fram med fläktar och försökta kyla istället.

det var allt jag kommer på såhär tidigt på morgonen. nu ska jag till jobbet.. lycka till :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha ytavrinnings fack som skummaren får sitt vatten från bör det vara ganska stort för all avdunstning under dagen sänker nivån i facket. Om du räknar med en avdunstning av fem liter per dag kan det helt tömma ett litet fack. Och då behöver du någon som fyller på vatten varje dag om du åker bort över jul t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Att köpa en ny komplett lösning verkar inte vara något alternativ. Då kommer jag tömma plånboken helt :D Som Trilobite påpekar så är jag inte ute efter något högt kar utan jag vill mer åt en stor bottenyta.

Men jag har kikat runt lite och hittat några intressanta begagnade sötvattensakvarier, frågan är om de går att konvertera, belysningen tex, är det bara att köra på eller måste jag byta rör, armaturer osv?

Malm, det låter vettigt. Jag kanske skiter i ytavrinningen och kör bara på en enklare lösning men kommer det inte plaska mycket om jag har en pump som slår sönder ytan? Jag kommer troligen sova 2-3 meter från akvariet som jag bor nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Att köpa en ny komplett lösning verkar inte vara något alternativ. Då kommer jag tömma plånboken helt :D Som Trilobite påpekar så är jag inte ute efter något högt kar utan jag vill mer åt en stor bottenyta.

Men jag har kikat runt lite och hittat några intressanta begagnade sötvattensakvarier, frågan är om de går att konvertera, belysningen tex, är det bara att köra på eller måste jag byta rör, armaturer osv?

Malm, det låter vettigt. Jag kanske skiter i ytavrinningen och kör bara på en enklare lösning men kommer det inte plaska mycket om jag har en pump som slår sönder ytan? Jag kommer troligen sova 2-3 meter från akvariet som jag bor nu :)

slå sönder och slå sönder. jag har en tunze streampump 4500l/h som är riktad snett uppåt så ytan hålls "levande" bara.. det enda so väsnas hos mig är skummaren. så det är ju bara att man riktar ena cirkulationspumpen uppåt mot ytan så gör den 2 syfte... har du kollar runt på andras första akvarium? tror rätt många kör utan sump. annars kan du kolla mitt, och även saltbjrökan hade ett fint 200 literkar innan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat runt lite nu och vet i stora drag vad jag ska ha. Ska kika på ett 240liters imorgon, blir lite större än vad jag tänkte mig från början. Till det ska jag ha en skummare och två st streamers på 2500l/h varav en ska vara kopplad till en sqwd. Frågan är om jag ska ha en MCE 600 eller en 300. 600an kanske är för överdimensionerad för ett kar på 240l med enbart en mantis i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Streamers går inte att koppla till en SQWD, det måste vara en powerhead av nån form för att de skall gå...

Om du inte tänker belasta karet så kraftigt så skulle nog en mce300 vara att föredra, vad jag förståt så är den lite tystare än storebror.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Streamers går inte att koppla till en SQWD, det måste vara en powerhead av nån form för att de skall gå...

Om du inte tänker belasta karet så kraftigt så skulle nog en mce300 vara att föredra, vad jag förståt så är den lite tystare än storebror.

//NiXoN

Ja det har du ju helt rätt i och det borde jag förstått innan :D Bortsett från ljudnivåer då, skulle en mce600 vara "skadlig" för livet i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara vill ha en mantis - är det verkligen nödvändigt med skummare över huvudtaget?

Ljus borde ju också gå bra att underdimensionera rejält. Och kanske pumpstyrkan också?

Alltså - om det bara gäller att kunna hålla en mantis, men jag vet inte om du tänkt dig att ha några koraller och fiskar också - då är det ju en annan grej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara vill ha en mantis - är det verkligen nödvändigt med skummare över huvudtaget?

Ljus borde ju också gå bra att underdimensionera rejält. Och kanske pumpstyrkan också?

Alltså - om det bara gäller att kunna hålla en mantis, men jag vet inte om du tänkt dig att ha några koraller och fiskar också - då är det ju en annan grej.

Det är väl så det brukar gå, eller? Man tänker börja med ett kar för enklare djur - kanske "bara" en mantis - men så läser man mer, ser fler kar och fler djur och vill köra på lite koraller också, trots allt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl så det brukar gå, eller? Man tänker börja med ett kar för enklare djur - kanske "bara" en mantis - men så läser man mer, ser fler kar och fler djur och vill köra på lite koraller också, trots allt. ;)

Jo, jag vet - men eftersom det uttrycktes lite ekonomiska betänksamheter så tänkte jag väcka tanken om att om det bara är just mantisen som är intressant kanske man kan skära ner lite på viss teknik också. Även en del andra djur går verkar ju funka bra med lite mindre utrustning - månadens Månadens Akvarium är ju väldigt fint utan nån särskilt dyr eller avancerad utrustning.

Ville bara väcka tanken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej ju större skummare desto bättre.

Tack!

Om man bara vill ha en mantis - är det verkligen nödvändigt med skummare över huvudtaget?

Självklart ska jag ha koraller och annat vackert men det blir inga fiskar som det ser ut nu. Jag visste inte att koraller var en belastning för akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag vet - men eftersom det uttrycktes lite ekonomiska betänksamheter så tänkte jag väcka tanken om att om det bara är just mantisen som är intressant kanske man kan skära ner lite på viss teknik också. Även en del andra djur går verkar ju funka bra med lite mindre utrustning - månadens Månadens Akvarium är ju väldigt fint utan nån särskilt dyr eller avancerad utrustning.

Ville bara väcka tanken...

Och det var en bra tanke, väl värd att väcka. Själv har jag satt igång mitt första (och enda) kar på ungefär samma premisser. En skummare (Deltec MCE300), Hydor nanostreamer och ett hemmabyggt droppfilter samt 70W metallhalogen. Sedan får jag bygga upp karet kring dessa faktorer (halvdant ljus och halvdan cirkulation). Men det gör mig inget för de djur jag främst är intresserad av är skivanemoner och rörmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tack!

Självklart ska jag ha koraller och annat vackert men det blir inga fiskar som det ser ut nu. Jag visste inte att koraller var en belastning för akvariet.

Nja, koraller belastar väl inte akvariet direkt, men generellt kan man väl säga att de svårare har mycket höga krav på vattnets renhet. Skall man ha stenkoraller måste man ha bra rening i karet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är på g. Det blev 220 liter och det mesta är inköpt. Ska köpa mig en refraktometer och sen blanda salt. Därefter ska jag börja jaga LS, troligen begagnad då budgeten är sprucken sen länge :P Jag kommer inte att skaffa en mantis till en början utan börjar med några eremiter och ser att allt fungerar bra först.

När allt är klart så gör jag en ny tråd eftersom jag nu inser att denna var lite felplacerad.

den gråa pumpen i bakgrunden till höger är den större modellen jag kör, modell m820.

/mvh Tom

Tackar tackar :)

Nja, koraller belastar väl inte akvariet direkt, men generellt kan man väl säga att de svårare har mycket höga krav på vattnets renhet. Skall man ha stenkoraller måste man ha bra rening i karet.

Ah ok. Det ska nog inte vara något problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
Tjena! Jag startade en ny tråd när jag fick igång karet. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=28865

Jag har beställt en peacock hos triton, hoppas att den kommer med nästa leverans, som borde komma när som hellst :)

Okej :)

Ja Leffe tror jag det var jag pratade med, men sa iaf att mantisar skulle komma med nästa leverans :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...