Gå till innehåll

Markos första akvarium - take two


Marko

Rekommenderade inlägg

God kväll gott folk, och varmt välkomna till tråden där ni alla gärna får hjälpa mig att komma igång med mitt akvarium och se vackra bilder på förhoppningsvis något annat än bara alger :).

Ni som besitter välutvecklade savantförmågor - eller bara grundläggande kunskaper i hur forumets sökverktyg fungerar - ser direkt att detta är min andra "första" tråd;

Till er kan jag kan glatt förmedla de goda nyheterna - efter ganska exakt 2 år, 2 månader och 2 dagar av hårda förhandlingar i låsta positioner har regeringen godkänt det nya s.k. Akvarie-paketet. Det kom dock inte helt utan eftergifter; förutom renovering (iaf påbörjad sådan..) av sommarstället ingår även en hund i uppgörelsen (med tanke på alla söndertuggade skor så är det uppenbarligen ingen begravd sådan... ännu...). Hur som helst så klubbades akvarie-paketet igenom igår kväll, och idag köptes det ett Red Sea Max paket med tillhörande möbel.

En smärre nedgradering från de ursprungliga kraven vid början av förhandlingarna, men alla som slår ur underläge vet att man får göra vissa eftergifter, vissa lite tyngre än andra.

Hur som helst, jag ska sluta svamla ur mössan i min eufori och lägga ut min första fråga: Vatten!

a) köpa färdigt saltvatten från butikens system,

B) köpa färdigblandat "oanvänt" saltvatten från butiken,

c) köpa osmosvatten från butik och blanda själv,

d) investera direkt i en RO och blanda själv,

e) tappa upp kranvatten och blanda i gourmé-havssalt?

Råd (och dåd?) emottages tacksamt.

(Sparar den första bilden tills jag åtminstone har monterat upp akvariet - alla vet väl hur en kartong ser ut, eller?)

Nu kör vi...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Med tanke på alternativ a och b känns det som om du går till en affär som jag avråder dig ifrån att använda i fortsättningen.

Nåväl, D eller C men det är väl mer förutsättningarna som sätter premisserna. Har du uttag för osmos, kör hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på alternativ a och b känns det som om du går till en affär som jag avråder dig ifrån att använda i fortsättningen.

Utveckla gärna ditt resonemang här, det är intressant att veta hur folk tänker i just denna frågan.

Till trådskaparen håller jag med de övriga, alternativ "d) investera direkt i en RO och blanda själv" är det mest lämpliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv är mest sugen på c) - att köpa färdigt osmos vatten. Mitt resonemang för det:

Pris hos denna butik : 2kr/liter

Räknar med att jag skulle köpa 200 liter för att komma igång och ha vatten för top-up under julhelgen.

Kostnad = 400

I samma butik fanns det en osmos som kostade 1500.

Dels så är engångssumman avskräckande nu med tanke på att det ska köpas LS och prover och salt och.. och det blir ytterligare en "pryl" för akvariet som regeringen kan gå och irritera sig på.

Om jag drar igång med inköpt osmosvatten och sen fyndar en osmos enhet senare, tar jag en stor risk eller är det en framkomlig och säker väg?

Det där med att köpa saltvatten direkt från butik var ganska lustigt.. Expediten menade om jag köper vatten från deras befintliga system så får jag med en bra "bakteriekultur" därifrån. Min fråga på det var ifall det inte fanns en risk att jag får med oönskade bakterier och organismer med vattnet, varpå expediten svarade att det är inte problem eftersom det vattnet skulle tas efter UV:t :snurrig:

I min värld låter det lite märkligt...

Dock så borde det ju funka att köpa färdigt - nytt - saltvatten av dom, men där är priset (5kr/l) ganska dyrt + att jag ändå behöver osmos vatten för att fylla på avdustningen + att jag kan tänka mig att det skulle bli konstigt om jag inte använde samma salt som affären i fortsättningen.

Samt att det känns lite kul att få koka ihop sin egen soppa, så att säga...

Ja.. alla tips är välkomna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att använda olika sorters salt är inga problem, så länge man har koll på parametrarna i vattnet. Risken med att köpa färdigsaltat vatten kan vara att du köper lågsaltat vatten, dvs det kan ligga på kanske 1.021 istället för vad man oftast har: 1.024-1.025

Då får du ändå köpa till salt och öka på salthalten. Att de flesta rekommenderar dig att köpa en osmos från början är nog för att om du ändå ska köpa den senare, varför vänta med inköpet och skaffa dig en onödig utgift? En av orsakerna till att man lyckas som nybörjare är att man har tålamod och kan vänta. Det osmosvatten du eventuellt köper vet du inte heller kvalitén på, du vet inte hur länge filtren som sitter på osmosen har varit i drift.

Varför chansa och kanske få en uppförsbacke från början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla bara på hur mycke de skulle kosta att köpa klart vatten och vad det skulle kosta dig att köpa en osmos och en hink salt direkt, du skulle ju helt klart tjäna på att köpa eget i det långa loppet och osmosen måste du ju inte ha framme hela tiden, bara att ta fram när den behövs annars kan du förvara den i förådet eller nån annan stans där den itne tar upp plats lika så saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Jag inbillade mig att osmosen behöver sitta inkopplad och blöt hela tiden för att inte filtren skall torka och förstöras - men det kanske är fel?

Kan man tex haka på osmosen i dusch-slangen vid behov?

Vilken osmos skulle ni rekommendera att jag skulle införskaffa i sådana fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla gärna ditt resonemang här, det är intressant att veta hur folk tänker i just denna frågan.

Till trådskaparen håller jag med de övriga, alternativ "d) investera direkt i en RO och blanda själv" är det mest lämpliga.

Förstår inte hur du menar. Det är ej tillåtet att kritisera butiker utan att de kan svara så därför får det bli kryptiskt.

Om du tänker på varför man inte ska köpa "färdigt" akvarievatten går det väl att jämföra med singoalla. Inte skulle man köpa singoalla där all sylt blivit norpad och bara skiten är kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte hur du menar. Det är ej tillåtet att kritisera butiker utan att de kan svara så därför får det bli kryptiskt.

Om du tänker på varför man inte ska köpa "färdigt" akvarievatten går det väl att jämföra med singoalla. Inte skulle man köpa singoalla där all sylt blivit norpad och bara skiten är kvar.

Jag ber dig inte att hänga ut butiken i heller, jag vill bara veta varför du avråder någon från att handla i en butik som erbjuder sina kunder fler lösningar än vad andra butiker tydligen gör. Jag vet inte vilken butik det gäller och är inte intresserad av att veta det heller, det är totalt irrelevant i frågan.

Att köpa färdigblandat saltvatten (alternativ B) som inte gått i något butikssystem kan ju vara en tillfällig lösning som jag ser som en stor service, ifall man inte har råd med osmos och salt på en gång.

Använt vatten ger jag inte heller så mycket för, men som sista utväg skulle det säkert fungera att fylla upp med till en inkörning där man ändå kanske byter vatten under resans gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Köp en osmos du kommer att ha nytta av den i framtiden som sagt min har redan betalt sig själv och jag kan trycka fram vatten själv när jag vill !

Men du måste kånka på dunkar med vatten från butiken och hem ...

Jag drar fram en 25 varannan vecka som påfyllnad på avdunstning och en 25 liters som jag alltid blandar med salt så jag har en osmos och en saltvatten för vattenbyten och påfyllnad.

polaren vill ju ha lite ibland mm mm.

Och jag har som Stig skrev kork i spill och förskvatten, filteret sitter på en platta som sitter på väggen i min källare och är alltid kopplad på huvudledningen med en kran.

Men jag hadde mitt förra filter i garderoben och tog fram det när jag behövde det och hadde aldrig några problem .......

Lycka till med ditt val !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,

Osmos maskin införskaffad. Det blev en Aquatic Nature Antarctica som nu är inkopplad på vattenledningen tillsammans med tvättmaskinen.

Jag har dock ett litet problem (oväntat, va?) - Osmosen har stått nu 45 minuter under tryck och inte en droppe vatten finns att hitta någonstans. Ska det vara så?

Troubleshooting: Vad göra?

Jag observerade några bubblor vandra i slangen mellan de två förfiltren men ingenting trillar ner i silikatfiltret.

Råd och dåd innan jag börjar skruva isär grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,

Osmos maskin införskaffad. Det blev en Aquatic Nature Antarctica som nu är inkopplad på vattenledningen tillsammans med tvättmaskinen.

Jag har dock ett litet problem (oväntat, va?) - Osmosen har stått nu 45 minuter under tryck och inte en droppe vatten finns att hitta någonstans. Ska det vara så?

Troubleshooting: Vad göra?

Jag observerade några bubblor vandra i slangen mellan de två förfiltren men ingenting trillar ner i silikatfiltret.

Råd och dåd innan jag börjar skruva isär grejer.

Du ska iallafall vara glad du inte köpte färdigtvatten och även osmosvatten från denna butik (värdena på osmosen är sämre än kranvattnet) Har även blivit avrådd att köpa levande från den butiken. Antar att vi pratar om samma butik ;)

Var osmosen spritt ny? hur sitter slangarna? försök skruva isär för lite då dom kan börja läcka väldigt enkelt om man skruvar isär dom, och det är endel jobb att få dom täta igen!

Lycka till

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var osmosen spritt ny? hur sitter slangarna? försök skruva isär för lite då dom kan börja läcka väldigt enkelt om man skruvar isär dom, och det är endel jobb att få dom täta igen!

Lycka till

mvh Rickard

Sprillans ny.

Vatten in längst ner till vänster, över mittenfiltret till andra likadana burken till höger, igenom där och in i mitten filtret. Därifrån tappas spillvattnet ut och vattnet går till ett silikatfilter längst till höger.

Ingenting läcker, men jag känner att de två första filtren blev kalla medans mittenfiltret inte har ändrat temp. känns som att det är där det strular, men vad vet jag. Och innan någon kommenterar så har jag medvetet stängt vattnet med ballofixen för tillfället ;)

Tur att iaf hunden njuter av akvariet..

post-2723-14468916429874_thumb.jpg

post-2723-14468916429999_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skruva inte isär osmosen, du har säkert någon felkoppling någonstans, kanske inget tryck alls just nu? Det skall komma vatten (ganska) omgående.

Tryck finns det.

Tänkte lossa slangen från andra förfiltret till mittfiltret och se om dom två iaf pressar ut vatten, då vet jag ju iaf om det är stopp i mittenfiltret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

kan det vara så att du har satt slangarna fel. du har en slang som det ska rinna ut och en som det ska droppa ut.. det ska inte spruta ut ur nån slang. sitter det nån förminskning i nån av slangarna.. om det gör det ska den slangen med förminskning sitta på slaskvattendelen.. och osmos slangen ska vara riktad nedåt och inte ha några väck på sig..

lycka till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopplade loss mellan 2:an & 3:an, rann ut en liten liten skvätt ur osmosdelen. Öppnade kranen och det började så sakteliga droppa ur 2:ans slang. fick ut 0,5 dl på 5 minuter vilket ju verkar i klenaste laget (144 liter på ett dygn innan spillvatten). Det kanske tar sig iofs.

Kollade spill-slangen, den har förminskning.

Slangen från osmosburken (3:an) till silikatfiltret var helt snustorr.

Kan det vara så att det fortfarande är inplastat i osmosburken? Det står inget i instruktionerna om att man ska göra något annat än plug-n-play.

Vågar man öppna och kolla eller ska jag stå och hänga på låset imorgon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...