Gå till innehåll

Svamp på fisk


Guest Motor_666

Rekommenderade inlägg

Guest Motor_666

Min "jordgubbe" Pseudochromis porphyreus, har fått ett fult vitflammigt slemlager här och där på kropp och fenor. Jag antar att det är ett svampangrepp. Vad beror det på? Jordgubben är det skyggaste fiskenjag haroch han verkar vara den som tar mest illa upp av de andra fiskarnas gruff, är det stress? Kan man förändra han förutsättningar att friskna till där han går? Hans skygghet gör att det inte känns så aktuellt att fånga honom för en behandling, jag har ingen lust att riva 80 kilo sten och stressa allt annat liv i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jordgubben är ju en av de finaste fiskarna man kan ha i karet. Färgprakten slår ut det mesta. Den var nog den första fisken jag köpte en gång i tiden när jag satte upp mitt första kar och han såg andra fiskar komma och gå men han bestå. en härdig och perfekt nybörjarfisk. jag har letat och letat men inte lyckats få tag i nån men nu så har jag fått upp ett spår av en handlare som ska försöka hjälpa mig med min önskan. Jag upplevde inte min som skygg utan han var framme nästan jämt. De är ganska småbitska av sig och brukar inte ta skit från någon. Så var min i alla fall. Hoppas att den kryar på sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666

Den är på bättringsvägen.

Helt av sig själv och med lite hjälp av UV-C.

Nu har den inte svamp eller vad det var däremot har den lite pigmentförändringar men jag hoppas att det ska ge sig också.

Tempramentet är också förändrat, vet inte om det beror på aklimatisering eller på att den har frisknat till men nu är den inte skygg och lixom grynet tar den inget skit.

Svärd, är du fortfarande intresserad av att köpa en så tror jag att reefzone här i örebro har någon eller några kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...