Gå till innehåll

Sjuk av cyano


Rekommenderade inlägg

Det är nu andra gången vi har blivit sjuka i samband med att jag sugit ut cyano!

Vid dessa tillfällen har jag främst sugit ut cyanosen, men även borstat loss en liten del av dem.

Efter den första gången började vissa koraller se hängiga ut och fiskarna var oroliga. Under natten dog några av fiskarna, samt några koraller (främst SPS, som blev totalt vita)

På morgonen, då jag såg detta, försökte jag gå in med mycket kraftig luftning av vattnet, men det hela hade då redan kommit och gått. (slog till kraftigt men kortvarigt)

Efter denna gång hade både vi och hundarna svårt att andas (hyperventilerade) och vi kräktes.

Efter den andra utsugningen av cyano, gick jag in med kraftig luftning vid första tecken på att korallerna började slemma.

Följden blev att allting i karet klarade sig.

Istället blev vi andra desto mer sjuka!

Symtomen vi hade på kvällen, natten och morgonen var följande;

Andningssvårigheter, speciellt djupandning.

Huvudvärk

Muskelvärk

Feber (39 grader)

Kräkningar

Frossa

Trötthet

Yrsel

Att vissa alger och bakterier (cyano t ex) producerar toxin har man ju läst om, men att de kunde ge så här kraftiga verkningar, även på dem som inte kommit i kontakt med dem, har jag bara hört talas om i samband med kolonianemoner/palytoxin o.d.

Efter att pratat med Giftinformationscentralen i Sthlm, kunde de bara konstatera att det vi upplevde var typiska symtom av giftalger. De trodde dock inte, som tur var, att vi får några bestående skador, om inte vi hade fått i oss något av algerna.

Jag tänkte att vår erfarenhet kunde vara en varning när det gäller cyano. (stora mängder/vissa typer)

Utdrag ur citatet nedan, tyckte jag var intressant:

"Cyanobakterietoxinerna...kan komma ut i omgivande vatten förhållanden som ändrar cellväggens genomsläpplighet"

(..när man stör dem?)

(Smittskyddsinstitutet, sammanfattning)

"Flera arter blågrönalger har förmåga att bilda toxiner, gifter. De har bevisligen dödat fiskar, hundar och boskap, samt otvivelaktigt orsakat klåda, utslag, kontaktallergi, diarré, feber, huvudvärk, lunginflammation, ögoninflammation, leverinflammation, illamående och kräkningar hos människor. Saltvattenslevande blågrönalger kan ge dessa effekter, men toxiner kan dock bildas även av sötvattenslevande arter. De toxiner som blågröna alger kan bilda i sötvatten är av tre olika typer: nervtoxin som kan påverka nervimpulserna till andningen, levertoxin som kan ge leverpåverkan och tarmtoxin som kan ge mag- och tarmsymtom."

(Livsmedelsverket)

"Flera arter av cyanobakterier har förmåga att producera toxiner och det finns flera olika typer av toxiner. Toxinerna har länge ansetts vara sekundära metaboliter som bildas genom energikrävande processer i flera steg. Eftersom syntesvägen är så komplicerad är det troligt att de inte bildas av en slump utan ger viktiga fördelar åt organismen. Från växtvärlden känner man till att sekundära metaboliter kan ha funktion som kemisk kommunikation eller kemisk krigföring. De kan också fungera som frysskydd eller näringslagring, en annan funktion är att ge växten möjlighet att anpassa sig till dag respektive natt eller till olika årstider. De kan också vara ett försvar mot betande djur, insekter eller mikroorganismer. Det finns flera teorier om vilken fördel toxinerna hos cyanobakterier kan ge organismerna, men än så länge är deras funktion inte fastställd.

Cyanobakterietoxinerna bildas inne i cellen och kan komma ut i omgivande vatten när organismen dör och bryts ned. Det kan också hända att cellen börjar läcka toxin när den åldras eller vid andra förhållanden som ändrar cellväggens genomsläpplighet. I naturen bryts fritt toxin ned på några dagar eller veckor, men under sterila förhållanden kan vissa toxiner lagras i vattenlösning i flera år. Om en människa eller ett djur får i sig hela cyanobakterier frigörs toxinet när cellerna bryts ner i mag-tarmkanalen.

Av undersökta blomningar, i Sverige och andra länder, har ungefär hälften varit toxinproducerande. Det är inte helt känt vilka faktorer som gör att vissa blomningar är toxinbildande och andra inte. Samma art kan vara toxisk i en viss sjö eller blomning, men inte i en annan. Toxiciteten i en blomning kan fluktuera från dag till dag och till och med från timme till timme. Toxinbildande arter i svenska blomningar har varit: Microcystis aeruginosa, Microcystis wesenbergii, Microcystis viridis, Anabaena flos-aquae, Anabaena farciminiformis, Aphanizomenon flos-aquae, Aphanizomenon grazile, Oscillatoria agardhii och Oscillatoria sancta."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tänker kanske på denna bilden, Lasse...

Den växer i lager och ser ut som svamp/bomull, med rött ovanpå.

Cyanon täcker det mesta just nu, trots ihärdigt utsugande.

Tydligen måste jag göra något radikalt nu för att få stopp på det här, cyanon täcker LS och tar död på allt levande inuti den (om det inte redan har dött)

Jag ska flytta alla djur (fiskar/koraller) till ett annat kar, sen och ta ur all sten och skrubba den.

Sen i igen och köra Antired (AlgenEx först?)

EDIT: denna gång ska jag vara ensam hemma - blir någon sjuk, räcker det med mig...

post-1503-14468916465912_thumb.jpg

post-1503-14468916466269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Tråkigt att höra att du mår dåligt.. läste lite på wiki för ett tag sedan..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4vefixering

De organismer som kan fixera kväve i sjöar och hav är framför allt vissa arter av cyanobakterier. Dessa arter är alltså inte beroende av mänskliga kväveutsläpp, utan är självförsörjande på kväve. De gynnas av varmt väder, höga fosforhalter och låga kvävehalter, då de har stora konkurrensfördelar jämfört med andra arter.

har du något mått på fosfat och nitrat? köra rowaphos eller nåt kanske? antagligen måste du skrubba, jag vet inte, men, manuell borttagning kanske inte löser det i långa loppet.. kan vara värt det sedan att testa öka nitratet i vattnet för att balansera bort cyanon.. eller nåt..

vet inte om det hjälper

Hoppas det går bra

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ju riktigt otäckt ut, jag har aldrig sett något liknande.

Jag skulle nog i detta läge använda aktivt kol i burken och dra ut skummarkoppens luftning utanför bostaden via nån ventil.

Släcka ner, Ozon, UV, höja KH och använda redslime remover efter att ha avlägsnat så mycket som möjligt mekaniskt är väl de hjälpmedel som troligen skulle hjälpa.

Med tanke på det som hände karro&anders, funderar jag på om det finns paralleller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik - som jag sagt tidigare - om du gör rent själv så skall du ha uppbackning utanför. Aktivt kol är en bra idée med början någon dag innan saneringen. Använd gasmask med aktivt kol i insuget (finns nog att köpa i någon färgaffär). Det här är inte att leka med. Detta akvarieproblem har lämnat frågan om att rädda akvariet till att säkra er personliga omgivning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra att du mår dåligt

Symtomen jag beskrev gick över fort, och efter en dag var vi helt återställda. Men faktum är, när du nämner det, att vi känner av det lite hela tiden, i och med att jag inte suger ut cyanomattorna nu. (får vara kvar tills jag börjar saneringen - det får räcka med 1 chock till)

Jag ska testa med tipset från Greger så länge - att leda ut skummarluften.

(har tyvärr inte tid att sätta igång förrän efter helgerna, eftersom jag lovat chefen att jobba)

Allmäntillståndet på korallerna är inte nåt vidare heller, så visst avsöndrar cyanot något som irriterar även dem. (andra alger) Det som klarar sig bäst är LPS. Värre är det med knapparna, de är borta sedan en tid. De blå skivanemonerna dog hela bunten, men de brunprickiga finns kvar än, men är hopskrumpna.

Fiskarna verkar dock opåverkade än så länge :ler:

manuell borttagning kanske inte löser det i långa loppet..

Det gör det inte. Det som har lett till detta problem, är säkerligen att jag har kört med en alldeles för underdimensionerad skummare i 4 år. (Tunzes minsting - egentligen en leksak...) Lösta organiska ämnen (DOC) har bunkrats upp, och cyano blivit ett faktum. Enligt denna artikeln (http://netclub.athiel.com/cyano/cyanos2.htm) är det svårt att på sikt slippa dem, om man inte har riktigt kraftig skumning, eller kör ozon för att speeda upp nedbrytningen. Jag tycker hans resonemang låter logiskt - tänk vad mat man stoppar ner i karet, vars rester ska tas omhand! I artikeln används Kaliumpermanganat (Potassium permanganate) för att uppnå en snabbare nedbrytning - Finns det någon som har erfarenhet av detta? (funderar själv på att testa det)

SKUMMARE KÖPES, förresten! (helst runt tusingen - har inte så fett just nu)

Med tanke på det som hände karro&anders, funderar jag på om det finns paralleller?

Jo, vi har också funderat på det...

Skulle man nu inte få bukt med algproblemet (!), finns det flera anledningar att lägga ner...

Aktivt kol är en bra idée med början någon dag innan saneringen. Använd gasmask med aktivt kol i insuget

Aktivt kol sitter redan i karet, sedan en tid.

En mask med kol ska inhandlas!

Tillför du något till ditt kar och i så fall vad?

Jag tillför inget särskilt. Det enda är Ca-klorid, Mg-klorid, samt Na-bikarb. (inköpt hos lokala bagarn)

Har ca-hydroxid i påfyllningen.

har du något mått på fosfat och nitrat? köra rowaphos eller nåt kanske

Fosfatet ligger på omätbart, nitratet på ca 4. Har på sistone kört med rowa, men har erfaranheten att det inte blir bättre av det, snarare tvärtom.

Det här med att jämna ut P/N förhållandet är säkert viktigt, men det är väl ett större problem för dem som istället har omätbar/lågt nitrat och mätbar fosfat...(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte fått mitt brev än?

Jodå jag fick brevet, tack igen!

Kom däremot fram till att jag inte vågar döda/ta bort algerna, förrän jag har möjlighet att vara hemma själv ett par dagar, ifall jag skulle bli sjuk igen (inlägg 10) Helgen som kommer (lör-sön) är jag äntligen ledig och kan ta itu med saneringen.

Så länge jag inte rör det, så är det ingen fara (förutom att algerna växer) Jag förbereder så länge. Köpte en andningsmask - "3M 4251".

Håller med Stig i detta fall därav min tystnad om kaliumpermanganat. Det är liten skillnand mellan botande och dödande koncentration.

Det låter ju inge vidare.. Det skulle vara intressant dock att veta skillnaden, i praktiken, mellan potassium och ozon, vilket väl också kan vara skadligt/dödande om man överdoserar (eller?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har haft exakt samma bakterier/alger i min förra och nuvarande tank. å ja kunde inte lyckat suga eller skrapa bort dom..

Men det finns ett medel som funkar extraordinärt och det ALGENEX. det medlet provade ja för ett par år sen på grön alger å röda cyano, å det funkar klockrent. tar inget annat än alger och bakterier.. tar ca 14 dagar innan det börjar dö. men sen går det ruggit fort, så då bör man va med me överskummning och vattenbyte..

ska se om ja kan hitta före och efter bilderna..

Här är före och efter bilder..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7643&highlight=algenex

obs tråden är från 2005 precis i början av min karriär i salt, så bortse gärna från den mina nybörjar frågor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har haft exakt samma bakterier/alger i min förra och nuvarande tank...

..det finns ett medel som funkar extraordinärt och det ALGENEX. det medlet provade ja för ett par år sen på grön alger å röda cyano, å det funkar klockrent.

Jaså, du har/hade samma lustiga alg? Det var tryggt att höra att du blev av med den!

Bilderna var verkligen belysande. (även om jag inte såg algerna så tydligt på den bilden)

Visste inte att AlgenEx även tog cyano.

Jag funderar på att köra AlgenEx först, därefter även AntiRed, för säkerhets skull - jag har ju en mångfald med olika alger och bakterier...

EDIT: Kände du dig aldrig dålig av algerna, t ex vid borttagning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det hände vid en del tillfällen, men ja trodde att de berodde på att ja alltid kom åt mina olika knappkollonier, dom har ja blivit riktigt sjuk av en gång när vi hade en fraggträff hos mig..

å eftersom ja alltid har sår på fingrarna ( snickare och hobby mekaniker :) ) så får man ju isig giftet rätt enkelt..

men nu när ja läst din tråd så kanske man kan tro att det va cyanon iaf..

ska lägga upp nån bättre bild på mina cyano ja hade då

/ Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hoppas jag med!

Detta borde ju hjälpa:

AlgenEx

AntiRed

Större skummare

Starkare cirkulation (6000 + 4400 + 2400 L/h)

ska du börja med algen-ex o antired nu? låter vettigt nu

när du fått väck det värsta, jag skulle nog köra anti-red

flera gånger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...