Gå till innehåll

Sjuk av cyano


Rekommenderade inlägg

ska du börja med algen-ex o antired nu?

Jag hade tänkt köra AlgenEx 2 veckor och sen AntiRed 2 v, med aktivt kol emellan - nog inte bra att köra dem samtidigt..(?)

AlgenEx har förresten stått ca 1 år hos mig (har inte vågat använda det tidigare, med allt levande i..)

Så det har bildats ett par små tussar i botten på flaskan, som liknar håralg (!)

I värsta fall är det väl verkningslöst, eller? - vågar man använda det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har iaf blivit svin sjuk nu. efter min stora ombyggnad av tank..

ja har inga alger, så ja vet inte va ja ska skylla på..

ja har fått symptomen ledvärk å svår huvudvärk, som tabletter inte tar bort.

å grymt snorig och feber..

vet inte om ja kan låta akvariet vara boven. skulle kunna vara knapparna, dom har ja blivit sjuk av förr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt köra AlgenEx 2 veckor och sen AntiRed 2 v, med aktivt kol emellan - nog inte bra att köra dem samtidigt..(?)

AlgenEx har förresten stått ca 1 år hos mig (har inte vågat använda det tidigare, med allt levande i..)

Så det har bildats ett par små tussar i botten på flaskan, som liknar håralg (!)

I värsta fall är det väl verkningslöst, eller? - vågar man använda det?

svårt att säga om algen ex ,jag skulle nog valt antired först, för att få bukt

med cyanon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har iaf blivit svin sjuk nu. efter min stora ombyggnad av tank..

ja har inga alger, så ja vet inte va ja ska skylla på..

skulle kunna vara knapparna, dom har ja blivit sjuk av förr..

Det var tråkigt att höra!

Jag blev dålig en gång efter att ha skrapat bort en massa knappar. Då fick jag även en metallsmak i munnen dagen efter. Har du det också? I så fall kan det kanske vara dina knappar...

Krya på dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var tråkigt att höra!

Jag blev dålig en gång efter att ha skrapat bort en massa knappar. Då fick jag även en metallsmak i munnen dagen efter. Har du det också? I så fall kan det kanske vara dina knappar...

Krya på dig!

metallsmak ja. allt smakar skit konstigt..

det börjar lugna sig lite nu, men har svårt ont i varenda muskel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsar en slant på knapperna om det inte är influensan. Se upp på händer och annat. Om du har småsår som börjar växa (på mig var det bruna fläckar som spred sig) så sök upp läkare direkt. Be dom kontakta giftinformationscentralen och nämn Palytoxin (http://en.wikipedia.org/wiki/Palytoxin) och namnet Palythoa. Giftinformationscentralen har uppgifter om detta. Celldöden kring såren dök upp ca 1-2 dagar efter själva förgiftningssymptomen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsar en slant på knapperna om det inte är influensan. Se upp på händer och annat. Om du har småsår som börjar växa (på mig var det bruna fläckar som spred sig) så sök upp läkare direkt. Be dom kontakta giftinformationscentralen och nämn Palytoxin (http://en.wikipedia.org/wiki/Palytoxin) och namnet Palythoa. Giftinformationscentralen har uppgifter om detta. Celldöden kring såren dök upp ca 1-2 dagar efter själva förgiftningssymptomen.

MVH Lasse

ja de kan inte vart influensan. för ledvärken och febern är helt borta idag.

ska hålla koll på såren. ja stack mig på nått i tanken å det har blivit rätt inflamerat, men inget som känns alvarligt just nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska hålla koll på såren. ja stack mig på nått i tanken å det har blivit rätt inflamerat

Hur gick det med dina sår, har de gått tillbaka?

Jag fick själv lite stick och sår på händerna. (skulle ju ha haft gummihandskar när jag skrubbade stenen...) Först var det inte så farligt, men de svullnade efterhand. Idag hade jag bruna ringar runt ett par sår, så jag gick till läkarn och fick penicillin.

Hittade du förresten några bättre bilder på dina cyano du hade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det med dina sår, har de gått tillbaka?

Jag fick själv lite stick och sår på händerna. (skulle ju ha haft gummihandskar när jag skrubbade stenen...) Först var det inte så farligt, men de svullnade efterhand. Idag hade jag bruna ringar runt ett par sår, så jag gick till läkarn och fick penicillin.

Hittade du förresten några bättre bilder på dina cyano du hade?

ja det verkar som allt har gått över.. lite ont i en del leder fortfarande, men va gör man inte för att få en fin tank :)

ja har inte hittat några bra bilder ännu, men ja vet att ja har nånstans inne i den här jädrans databurken. e ju så att man har typ 1 miljon akvariebilder. Men ja ska försöka rota reda på några bra close-ups på dom röda sakerna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Trots rengöring av LS - medikamenten - starkare cirkulation - större skummare - kunde jag efter ett tag se 10-öres stora slemalgsfläckar!

Jag blev (mycket!) uppgiven, men jag tog tag i att borsta väck dem på en gång, så att det inte skulle bli mer av dem denna gång.

Men eftersom jag blev lite nervös, så tänkte jag att jag måste sätta in något mer mot algerna.

En schysst kompis lånade mig då en ozonisator, så att jag skulle kunna höja redoxen.

Förutom en generell förbättring på vattnet samt korallernas färger och växt, kunde jag faktiskt konstatera att slemalgerna försvann!! Tittar man riktigt noga så kan man se tendenser till dem på något ställe - men de håller sig ändå borta.

Håller med Stig i detta fall därav min tystnad om kaliumpermanganat. Det är liten skillnand mellan botande och dödande koncentration.

MVH Lasse

Jag har även testat att använda Potassium(Kalium)Permanganate (från Kent Marine) för att höja redoxen. Jag kan, med controllerns hjälp, se att det verkligen fungerar..... i ca 20 minuter!

Jag testade med att tillsätta endast 1 ml av medlet (som jag iofs inte vet hur koncentrerat det är)

och kunde se att redoxen steg 60 mV på ca 2 min, men att efter ca 20 minuter så var effekten nära nog borta!

Det belyser ju även faran med att tillsätta detta medel, precis som påpekat. Hade jag istället tillsatt 3-4 ml av det, så hade man fått en "spik" som inte varit så hälsosam för djuren.

Det varnas även på förpackningen för att djuren kan dö om man inte är försiktig med doseringen, samt att det inte får användas tillsammans med ozonisator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr brukar de som drabbas av cyano ha många ljuskrävande koraller , annars har jag haft good hjälp av mörkläggning några dagar. Jag fick bort mina cyano jag hade i början tack vare det fick även bort lite andra dåliga alger. om du kan flytta den drabbade stenen till en tunna och mörklägga vore det ju bra eller flytta de känsligaste korallerna till ett annat kar där de kan få ljus.

Mitt bästa tips är Mörkläggning och det funkade för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som ni tidigare säger med metallsmak i munnen kan jag nästan garantera att det beror på knappar ... Man ska vara riktigt försiktig med knappar, det finns två personer i göteborg som i jobbet tömde en saltburk som innehöll massa knappar, som jag förstår det så är dom sjukskrivna än idag.

Personligen vägrar jag att ha palythoa i mina akvarier.

Vad jag vet så är palythoa inte giftiga så länge du håller dom under vatten hela tiden, kan också vara något att tänka på när man gör rent ett akvarium med massa knappar. Är du osäker på om du har palythoa eller någon annan slags knapp, så ta alltid det säkra före det osäkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska vara riktigt försiktig med knappar, det finns två personer i göteborg som i jobbet tömde en saltburk som innehöll massa knappar, som jag förstår det så är dom sjukskrivna än idag.

Inte riktigt med sanningen överenstämmande - läs denna tråd så finns hela historien där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...