Gå till innehåll

Visa upp era Gorgonier


Jaken

Rekommenderade inlägg

Gorgonier finns det som bekant en uppsjö av, alla lämpar sig inte i ett normalt revakvarium. Flera arter är inte fotosyntetiska och kräver därför stödmatning och eventuellt specialakvarium. Andra arter är enklare och verkar klara sig utan extra foder i våra akvarier.

Jag skulle vilja be er som har en Gorgonia i ert akvarium lägger in en bild och info så att vi kan försöka få en samlad översikt av vilka gorgoniearter som lämpar sig enligt oss svenska akvarister.

Bild1

Brunaktig Gorgonia som jag fått som fragg av någon här på forumet för några år sedan. Växer på senaste tiden relativt snabbt och jag har fraggat en hel del på den. Står relativt strömt och verkar vara en mycket enkel gorgonia. Ingen aning om art men om jag jämför bilderna på Reeflex så liknar den mest en Pinnigorgia Sp.

Bild2

Införskaffades för cirka en månad sedan. Brunröd med gula stora polyper. Hade ej polyperna ute i butik, men efter en vecka hemma så skakade den av sig ett skinlager och nu är polyperna ute 24/7. Står i växlande ström och fångar aktivt föda. Har svårt att bedömma om den kommer klara sig utan specialmat men än så länge kan jag inte se någon vävnadsdöd. Art har jag ingen aning om.

post-839-14468916491633_thumb.jpg

post-839-14468916491797_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna gorgonia köpte jag för två månader sedan. Jag försöker stödmata den så ofta jag kan, men den har ändå dragit sig tillbaka på några av spetsarna.

Har du lyckats sett någon tillväxt? Jag är imponerad av att den ser så bra ut efter 2 månader, jag har en likadan sedan 1½ månad och den har dragit sig tillbaka både nerifrån och uppifrån.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle har/hade inte du en till variant på gorgonia. En smal lila sak såg i ditt kar vid en träff. Jag har en bild på den från en akvarieträff 8 jan 2006 när vi testade saltmätare hemma hos dig. Har du kvar gorgonian?

Nej,

Denna gamla gorgonia är dessvärre ett minne blott. Den blev allt taffligare med åren.

Jag ska ta ett färskt foto på min nya gorgonia är ljusen väl är igång. Bilden ovan är från när den är nyinköpt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lyckats sett någon tillväxt? Jag är imponerad av att den ser så bra ut efter 2 månader, jag har en likadan sedan 1½ månad och den har dragit sig tillbaka både nerifrån och uppifrån.

Bilderna nedan visar min gorgonia som nyinköpt för drygt två månader sedan, och hur den ser ut idag (högra bilden). Som synes börjar den dra sig tillbaka något, men jag gör vad jag kan för att specialmata den.

post-1358-14468916503811_thumb.jpg

post-1358-14468916504074_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här är min - en fotosyntetisk som jag haft svårt att artbestämma då det finns några som är väldigt lika varandra, men kanske nån sorts Pseudopterogorgia. Trivs bra med mycket ljus och starka strömmar. Växer på rätt hyfsat men då matar jag lite ibland fast det egentligen inte ska behövas. Lite osäker nämligen på om ljuset i RSM egentligen är starkt nog. Som synes(?) växer den på min slimline - tryckte helt enkelt in den i skarven mellan två plattor. Och där trivs den alltså bra. Bilden är när den var rätt ny, den har blivit lite större sen dess. Särskilt en ny pinne som växt ut nere vid basen - den var kanske 0,5 cm och utan polyper vid inköp, nu är den pinnen minst 4 cm och full av polyper. De andra grenarna har inte växt lika mycket, men lite har det allt växt här och där för den ser lite buskigare ut på det stora hela.

post-3625-14468916521818_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias är den så lila som det ser ut på fotot i verkligheten?

Det är nog så att den är lite blekare lila i verkligheten. Ganska lila och fin är den ändå - en av de färggladaste ljusgorgonerna jag sett. Det var just därför jag köpte den.

Om det nu är en Pseudopterogorgia så tror jag att det skulle kunna vara en elisabethae eller en bipinnata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev så glad igår, jag har letat efter en blå Gorgonia en sådan som Vargklo har men inte lyckats så igår köpte jag en som såg ok ut brun stam och grå små bollar på tyckte att den får duga så att sjöhästarna har något att hålla fast vid men så när jag matade dessa första gången slog Gorgonian ut och blev helt underbar. Får hoppas att denna ska trivas i det lilla karet som kommer att matas lite mer.

post-2168-14468916611684_thumb.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 5 år senare...
post-7005-14468934910903_thumb.jpg Mina. Den rosa är en sån vanlig rosa/beige. Den gula är en menella sp, verkar funka bra hos mig. Sen är det en blueberry gorgonia som jag nyss fått, men jag har väl inga större förhoppningar efter lite googlande att den ska klara sig :/ Den gula är nog väldigt enkel i jämförelse. Men jag matar den flera ggr om dagen. (den blå)

post-7005-14468934910521_thumb.jpg

post-7005-14468934910635_thumb.jpg

post-7005-14468934910779_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...