Gå till innehåll

"Ingemansland"


Mikiz

Rekommenderade inlägg

Säkert en fråga som ställts förut.

Status just nu med mitt RSM.

Körde vanligt kranvatten eftersom jag hört att de kranvatten vi har i Sthlm är mjukt nog.

Kommer att successivt gå över till Osmos.

- Har hällt upp salt och mätt värdena till godkänt värde enligt mätaren (mitten ungefär på den grå skalan)

- Hällde i Bakterieflora som kom med RSM starters kit. PRO Bac tror jag den heter.

- Har 14 kilo LS i 5 dagar nu och har inte haft på ljus mer än 1 timma dagligen. Körde lite månskens ljus oxå.

Ser inget tecken på liv överhuvudtaget. Finns det några andra parametrar jag glömt för att få igång ekosystemet i karet?

Sidofråga...

- Är det ett problem att byta skummare "mitt i processen". Har beställt en Tunze =-infoxunter050"]DOC Skimmer 9002 eftersom ljudnivån på den medföljande skummaren är klart störande.

Enligt Marko som svarade på mitt inlägg tidigare om ljudnivå så skall den med lite vilja få plats i ett RSM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kranvatten kan innehålla silikater som ger kiselalgblomning och koppar som är giftigt för många vattenorganismer. Det är inte bara mjukheten som är viktig tyvärr. Särskilt om du bor i ny kåk är ofta kopparhalterna i vattnet olämpliga.

Hej

Jo. Jag hörde det också. Skall köpa medel som reducerar dessa ämnen snarast.

Anledningen att jag vågade mig på detta är att en vän till mig har använt kranvatten utan några som helst komplikationer.

Håller med om att det är ett litet risktagande dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får citera ett inlägg av Lasse:

Stockholmsvattnet är ett mjukt saltfritt vatten. Jag använder Göteborgsvatten och Mälaren och Göta Älv är likvärdiga

Tolkade det som att mjukt är bättre. Men det kanske är ett missförstånd av mig. Min vän sa samma sak. Att Stockholmsvattnet är ok att använda. Däremot kommer jag gå över till Osmos lite i taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får citera ett inlägg av Lasse:

Stockholmsvattnet är ett mjukt saltfritt vatten. Jag använder Göteborgsvatten och Mälaren och Göta Älv är likvärdiga

Tolkade det som att mjukt är bättre. Men det kanske är ett missförstånd av mig. Min vän sa samma sak. Att Stockholmsvattnet är ok att använda. Däremot kommer jag gå över till Osmos lite i taget.

Varför lite i taget?

Har du en osmos så är det bara o köra med den, det är dumt att släppa in skit i karet för att långsamt ta det ut igen via vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första livet i karet kan vara svårt att få syn på, speciellt vid kurerad LS, där det som riskerar att dö kommer sannolikt att dö. Det gör att de krypen som finns på stenen är extremt små första tiden, ofta knappt en millimeter stora och ganska genomskinliga. Så det enda man kan rekommendera för att verkligen se om det finns något liv är att stå och stirra några timmar efter att allt ljus har släckts med en röd ficklampa (antingen en röd lysdiodlampa eller en vanlig ficklampa med något rött genomlysligt/genomskinligt framför). Jag vet hur små djuren är i början och hur svåra dom kan vara att få syn på, jag såg några små kryp ganska tidigt, men det var mest tur första tiden, efter några veckor så har dom växt till sig lite om det finns nåt att växa på så dom blir lite mer synliga. När nitrit-toppen har försvunnit så kan man ju börja introducera några djur(räkor, eremiter, snäckor, kanske någon tålig knapp, eller skivanemon), och när du matar dessa djur så kommer även smådjuren att få lite käk och börja växa till sig. Det är ju den mest tålamodsprövande tiden de första veckorna, men när du väl upptäckt ditt första djur så kommer du börja veta vad du ska leta efter (hur små dom är) så kommer du upptäcka allt fler :)

Jag tror säkert att ditt kar redan har en bra fauna, bara att de är små fortfarande, så börja inte oroa dig innan det gått nån vecka till i.a.f..

Hur var den levande stenen, såg den frisk ut när du köpte den? gärna färggrann, lite håriga och konstiga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert en fråga som ställts förut.

Status just nu med mitt RSM.

Körde vanligt kranvatten eftersom jag hört att de kranvatten vi har i Sthlm är mjukt nog.

Kommer att successivt gå över till Osmos.

- Har hällt upp salt och mätt värdena till godkänt värde enligt mätaren (mitten ungefär på den grå skalan)

- Hällde i Bakterieflora som kom med RSM starters kit. PRO Bac tror jag den heter.

- Har 14 kilo LS i 5 dagar nu och har inte haft på ljus mer än 1 timma dagligen. Körde lite månskens ljus oxå.

Ser inget tecken på liv överhuvudtaget. Finns det några andra parametrar jag glömt för att få igång ekosystemet i karet?

Sidofråga...

- Är det ett problem att byta skummare "mitt i processen". Har beställt en Tunze =-infoxunter050"]DOC Skimmer 9002 eftersom ljudnivån på den medföljande skummaren är klart störande.

Enligt Marko som svarade på mitt inlägg tidigare om ljudnivå så skall den med lite vilja få plats i ett RSM

En kille som bor i närheten av mig (fruängen), körde utan osmos. han har haft problem med cyano och det har inte jag (kör med osmos).

sen tror jag de inget probelm att byta skummare under uppstart, då du tillför karet någon protin, i form av mat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe jag bor i Fruängen jag med.

Får väl pysa iväg och köpa osmosvatten och byta ut större delen av vattnet då?

Har bara rullat i 4 dagar med enbart levande sten i.

Lika bra att försöka fixa till det medan det är nystartat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe jag bor i Fruängen jag med.

Får väl pysa iväg och köpa osmosvatten och byta ut större delen av vattnet då?

Har bara rullat i 4 dagar med enbart levande sten i.

Lika bra att försöka fixa till det medan det är nystartat.

trevligt, du är välkommen över och kolla på mitt kar om du är sugen!

jag tycker absolut att du ska köpa en egen anläggning istället! iofs så vet jag inte vad du betalar för vattnet, men du slipper konka och kan ha egen "tillverkning" i badrummet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror säkert att ditt kar redan har en bra fauna, bara att de är små fortfarande, så börja inte oroa dig innan det gått nån vecka till i.a.f..

Hur var den levande stenen, såg den frisk ut när du köpte den? gärna färggrann, lite håriga och konstiga?

Tjena Jani

Tack för svaret.

Jo de såg friska ut. Köpte dem från Bromma zoomarknad hade inte speciellt mycket av yttre växtlighet. Men de var rätt rödaktiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Är det ett problem att byta skummare "mitt i processen". Har beställt en Tunze DOC Skimmer 9002 eftersom ljudnivån på den medföljande skummaren är klart störande.

Enligt Marko som svarade på mitt inlägg tidigare om ljudnivå så skall den med lite vilja få plats i ett RSM

Bildbevis finns i Mannes RSM tråd. Dock så sänkte jag vattennivån i sumpen för att fästa skummaren med orginalmagnetfästet som sitter i "bakkant" på 9002:an högst upp på bubbletrap glaset, och få skummaren i rätt nivå för skummning och för att få plats under locket.

Efter att ha kört 9002:an i en dryg vecka nu så verkar den vara känslig på vattennivån, ser ut som det är max 2 cm man har att spela på runt vattennivå markeringen för att den ska skumma ok.

Ett potentiellt problem är att när vattennivån i sumpen sjunker så riskerar du att få in luft i returpumparna vilket bildar en intressant visuell tsunami-on-the-rocks effekt i karet - Mer luft än vatten ser det ut som.. Dock så luftade mina pumpar redan innan så för mig var det ingen skillnad

Köpte en magnet på classe som jag tänkte provfästa i sidan av skummaren och på så sätt få fast skummaren i bakglaset av akvariet. Då kan man höja vattennivån i sumpen och få några liter vatten till, men då går inte baklocket på.

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak, eller hur det nu var..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bildbevis finns i Mannes RSM tråd. Dock så sänkte jag vattennivån i sumpen för att fästa skummaren med orginalmagnetfästet som sitter i "bakkant" på 9002:an högst upp på bubbletrap glaset, och få skummaren i rätt nivå för skummning och för att få plats under locket.

Efter att ha kört 9002:an i en dryg vecka nu så verkar den vara känslig på vattennivån, ser ut som det är max 2 cm man har att spela på runt vattennivå markeringen för att den ska skumma ok.

Ett potentiellt problem är att när vattennivån i sumpen sjunker så riskerar du att få in luft i returpumparna vilket bildar en intressant visuell tsunami-on-the-rocks effekt i karet - Mer luft än vatten ser det ut som.. Dock så luftade mina pumpar redan innan så för mig var det ingen skillnad

Köpte en magnet på classe som jag tänkte provfästa i sidan av skummaren och på så sätt få fast skummaren i bakglaset av akvariet. Då kan man höja vattennivån i sumpen och få några liter vatten till, men då går inte baklocket på.

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak, eller hur det nu var..

Tjena

Hur regleras vatten nivån inne i sumpen? (tur att man skriver i en nybörjar kategori)

Jag tolkar det som att du vill få rätt höjd på skummarens läge med hjälp av magneter och på så sätt bibehålla en högre vatten nivå i sumpen som är benämningen på den ansamling glasfack som ligger bakom med all utrustning i.

Slutledningen är alltså att om man får högre vattennivå i sumpen så suger inte cirkulationspumparna upp lika mycket luft, men å andra sidan måste man höja skummaren såpass högt så att den lilla luckan på toppen inte går att stänga.

Är det möjligt att göra rören som sitter fast i de två små cirkulationspumparna längre istället, eller skulle det försämra pumparnas styrka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur regleras vatten nivån inne i sumpen? (tur att man skriver i en nybörjar kategori)

Jag tolkar det som att du vill få rätt höjd på skummarens läge med hjälp av magneter och på så sätt bibehålla en högre vatten nivå i sumpen som är benämningen på den ansamling glasfack som ligger bakom med all utrustning i.

Du kan justera nivån i sumpen till en viss del genom att justera galler-luckan som skiljer huvudkaret från bakdelen, och genom att ha i mer eller mindre vatten i systemet.

Igen då så har jag moddat sakerna lite - fick mycket hinna på vattnet som inte åkte av förrän jag sänkte vattennivån såpass mycket under den svarta plastramen att vattenytan syntes i huvudkaret, vilket inte var så snyggt - så jag limmade ihop en liten prototyp på överrinningsbox av plexi som jag kör med nu istället. Då kan jag ha högre vatten nivå i huvudkaret, bara suga ner ytvattnet i sumpen och på så sätt verkar det som om jag kan ha lite lägre vattennivå i sumpen än med original gallret.

På Tunze skummaren sitter det ett fastlimmat magnetfäste ganska högt upp i bakkant, så den placeringen tillsammans med skummarens och sumpens rektangulära form och skummarens vattennivå krav reglerar effektivt maximala höjden du kan ha skummaren i RSM:et som. För att få in rätt nivå på skummaren så måste du sänka nivån i sumpen mot den rekommenderade nivån som är mitt på returpumparna enligt ett inlägg i en annan liknande tråd.

Slutledningen är alltså att om man får högre vattennivå i sumpen så suger inte cirkulationspumparna upp lika mycket luft, men å andra sidan måste man höja skummaren såpass högt så att den lilla luckan på toppen inte går att stänga.?

Yes.

Är det möjligt att göra rören som sitter fast i de två små cirkulationspumparna längre istället, eller skulle det försämra pumparnas styrka?

Att förlänga insugsrören hjälper nog inte eftersom luften troligtvis sugs in mellan pumphuset och bottenplattan med röret. Så är det hos mig i alla fall.

En lösning är att köpa en ny pump som man ställer på botten i det facket och drar slangar upp till hålen. Det blir lite mer meck eftersom det vore snyggt att hitta pvc bitar som passar i hålen och som man kan gänga för att få dit original munstyckena. Det sista jag vill ha är nån ful slangbit som sticker ut ur hålen, så det blir lite jobb med att undersöka det.

Välkommen till n00b-klubben - känns som att jag kommer att stanna här väldigt länge :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan justera nivån i sumpen till en viss del genom att justera galler-luckan som skiljer huvudkaret från bakdelen, och genom att ha i mer eller mindre vatten i systemet.

Igen då så har jag moddat sakerna lite - fick mycket hinna på vattnet som inte åkte av förrän jag sänkte vattennivån såpass mycket under den svarta plastramen att vattenytan syntes i huvudkaret, vilket inte var så snyggt - så jag limmade ihop en liten prototyp på överrinningsbox av plexi som jag kör med nu istället. Då kan jag ha högre vatten nivå i huvudkaret, bara suga ner ytvattnet i sumpen och på så sätt verkar det som om jag kan ha lite lägre vattennivå i sumpen än med original gallret.

På Tunze skummaren sitter det ett fastlimmat magnetfäste ganska högt upp i bakkant, så den placeringen tillsammans med skummarens och sumpens rektangulära form och skummarens vattennivå krav reglerar effektivt maximala höjden du kan ha skummaren i RSM:et som. För att få in rätt nivå på skummaren så måste du sänka nivån i sumpen mot den rekommenderade nivån som är mitt på returpumparna enligt ett inlägg i en annan liknande tråd.

Välkommen till n00b-klubben - känns som att jag kommer att stanna här väldigt länge :-)

hehe Ja..vi får starta nån Noob klubb på forumet. typ Daphnie klubben..

Även om du verkar kunna en del i alla fall. Men har man intresset så får man mycket gratis.

Hmm känns som om det blir intressant när den nya Tunze skummaren kommer.

Måste ta det här försiktigt..har en tendens att paja allt som inte är gjort av armeringsjärn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe Ja..vi får starta nån Noob klubb på forumet. typ Daphnie klubben..

Även om du verkar kunna en del i alla fall. Men har man intresset så får man mycket gratis.

Hmm känns som om det blir intressant när den nya Tunze skummaren kommer.

Måste ta det här försiktigt..har en tendens att paja allt som inte är gjort av armeringsjärn.

Jepp, ta det lugnt o fint.. skummarkoppen verkar lätt att knäcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...