Gå till innehåll

helt ny inom salt.


mrmugg

Rekommenderade inlägg

med den boxen kommer du att få såga en del i ramen på juwel akvariet.. , annars kommer inte boxen ner till ytan i akvariet.! tyvärr är det så med princip alla boxar.. dom är inte byggda för en så pass hög kant som juwels akvaie har.

mvh manne

Ajdå, men Tunzes ska tydligen fungera :)

Här i JustJohnnys tråd kan du få lite tips också, vet inte hur stora skåpen är i 300:ans möbel men det borde ju gå att få in en sump och lite prylar om du inte vill bygga om som han gjort, har även sett någon som rivit ur innanmätet i en byrå och ställt bredvid och haft sumpen i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjoho... nu e tanken hämtad och på g att ställas iordning.. kom att tänka på vad ajg ska ha under själva karet mot möbeln nått förslag. har nån sorts matta under mitt lilla men sån fans inte där jag köpte karet.. något tips tun frigolit kanske hur har ni löst detta?? och nu efter långt över vägande har jag och min kära sambo bestämt och oss för att byga en sump direkt i karet. detta framförallt för att det itne får plats en sump i möbeln om man inte e Martin Timmel och orkar och kan bygga om den vilket jag inte kan.. så då får det bli det!! blir nog bra det med..

ha det gott

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp nu har det tagit sin lilla början. dagens inhandling belv

rio 300

koralia 3 2st

värmare

Ph och no2 prov "har även ett sötvatten kar som behövde mätas"

kommer under morgon dagen beställa saker till min inbygda sump.

Skummare mc600

ett uv-c tetra v400

troligen en New jet300 som retur pump. doch ej säker på den än..

:smiley20: en bra dag detta men nu e jag trött ska sova en stund.

ses och höres

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

god morgon... haha nu när jag vaknat och lämnat lillen åter till dagis kom min sambo med en strålande ide.. Citat: vi borrar hål i väggen och skickar in sumpen i lille mans garderob.

klart vi gör detta allt löst nu blir det att åka och köpa tank..

konstigt att man älskar henne..

kommer uppdates snart..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu e sumpen i startgroparna tänkte bara skicka ut min lista på tänkta köp och för hoppningsvis få lite kommentarer om detta. ska snarast när tid finns åka iväg och köpa sumptank..

det jag funderar på att beställa hem till sumpen är:

skummare:Mce600

uv-c: tetra uv400

tunez owerflowbox

retur: oceanrunner 3500

detta e vad jag tänkt ha i sumpen så länge.. man e ju inte gjord av pengar heller tråkigt nog.. om det behövs kommer nog mer till senare i projektet..

en liten fråga till.. hr lägger man upp bilder här står att jag måste ange en url?

skumt tycker jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu e sumpen i startgroparna tänkte bara skicka ut min lista på tänkta köp och för hoppningsvis få lite kommentarer om detta. ska snarast när tid finns åka iväg och köpa sumptank..

det jag funderar på att beställa hem till sumpen är:

skummare:Mce600

uv-c: tetra uv400

tunez owerflowbox

retur: oceanrunner 3500

detta e vad jag tänkt ha i sumpen så länge.. man e ju inte gjord av pengar heller tråkigt nog.. om det behövs kommer nog mer till senare i projektet..

en liten fråga till.. hr lägger man upp bilder här står att jag måste ange en url?

skumt tycker jag..

Haha ja det var också en lösning, kanske får ha lite extra ventilation dock.

Vet inte vad dom tar för vanliga små helglaskar på Herkules, men Hornbach brukar ha bra pris och många storlekar att välja på.

Jag har ingen egen erfarenhet av MCE600 men känns som det borde finnas något bättre alternativ när du kör sump, men svårt att konkurera med priset på den, särskilt om man kollar begagnat här.

Tetra uv400 ligger bara på 5W, Deltecs 10W kostar bara ett par hundringar mer så tycker hellre du väntar med att köpa UV-C, skulle det bryta ut någon sjukdom hos fiskarna så har du ju inte långt till butiker som säljer eller någon som kan låna ut kanske. Sen bör du ju inte köpa några av dom känsligare arterna än på länge heller.

Oceanrunner 3500 är overkill, kommer nog pumpa uppåt 3000 l/h och det är mycket mer än overflow-boxen klarar att svälja, borde gå att hitta någon som passar bättre men du får nog ändå ha en ventil (t-koppling med kran) efter pumpen som släpper tillbaka vatten till sumpen för att justera flödet om det inte går att hitta en som är lagom från början.

Jag har inte mycket erfarenhet av sump som sagt så någon med bättre koll kan säkert kommentera.

Angående bild så är det bara att trycka på knappen Hantera bifogade filer (du måste vara i avancerade läget) och ladda upp så hamnar den nere i inlägget, men man kan ju länka till den i texten också med adressen och adressen får du genom att högerklicka på filnamnet i samma ruta som du laddade upp i fast strax nedanför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder på din dator får du in i inläggen genom att klicka på gemet i avancerat läge, klicka på "Hantera bifogade filer", i rutan som då kommer upp väljer vilka bilder du vill ladda upp, klicka på ladda upp, stänger sedan rutan och sedan klicka på gemet igen, där kan du markera vilken bild du vill använda, då infogas den med en ATTACH-tagg.

Ungefär som Crillo skrev. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nice nu en ny dag och en massa bra förslag har man ju fått.. man tackar.

kommer bli en mce600

precis som du säger crillo är det ju inte nödvändigt med ett uv-c direkt. så det tar jag och lugnar mig med.. ska kolla lite mer på retur pump nu när lille man e på förskolan.. har en bra stund på mig nu att läsa och leta.. Gott

kommer bli en tripp till hornbach i dag och inhandla tank... glas till sumpen kommer i nästa vecka.

en fråga: i mitt juvel rio 300 sitter det ett filter monterat redan.. ska jag ta detta i drift eller ska jag försöka avlägsna det.. vet iof inte om det går att avlägsna heller för den delen..

fick med en värmare på 300w e ju lite mycket verkar det som men spelar det någon roll. det viktiga är väll att den inte är under 150w känns lite ower kill med 300..?

nu kommer dom första bilderna på tanken. ska även försöka mig på att göra en ritning av sumpen nder dagen.. måste ju berätta att jag redan har en invånare i tanken.. haha jag vet att det ser skumt ut men det ligger för närvarande lite bobbelplast under tanken till frigoliten hämtats

post-4350-14468916706469_thumb.jpg

post-4350-14468916706622_thumb.jpg

post-4350-144689167068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmare... för dom flesta med salt brukar det vara ett större problem att hålla tempen nere än uppe. Jag har aldrig haft min doppvärmare igång sedan inkörningen - så fort jag började ha ljuset tänt så värmer dom tillräckligt. Och mer. Måste fläkta extra på sommaren för att hålla tempen under 27.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det e ju sant ska se om jag kan få bort den jag menar finns det nått syfte med att ha den filterboxen kvar igentligen? min tanke är att om jag har filter m.m så behöver jag inte använda den som sitter i tanken.. hetl ute och cyklar? ska se om jag kan få bort den på nått sätt. Verkar dock som att den e dit satt med silikon eller nått liknande. pumpen hade du tänkt dig att jag skulle använda till?....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du kommer köra med sump så är den inte nödvändig.

MCE 600 är en påhängsskummare, men den kan nog användas ändå.

Man behöver alltid en extra pump, kan va bra o ha när du blandar salt till vattenbyte, kör en rensning bland stenen från fiskrester och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja den såg ju inte så illa ut.. kan ju tänkas..

då jag nu tänker vänta med att införskaffa uv-c filter funderar jag på om det e nått jag ska kompletera med..

som sagt tanken var att ha i smumpen:

skummare,LS,uv-c vilket det inte blir än iaf,ret pmp....

behöver jag inte nått mer filter eller sköter LS den filtreringen såpass bra att det räcker?

har kollar runt som vanligt och det finns ju ett otal olika lösningar hos folk.

någon typ av filter måste väll endå vara att rekomendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan montera en bit grov filtermatta i början av sumpen ifall du vill ta bort de grövsta partiklarna som faller med ner i sumpen det hållet.

Annars har ju den levande stenen den funktionen att det ska hjälpa till att filtrera vattnet på ett helt biologiskt sätt.

oki så då behöver jag inget "extra filter" i uppstarts läget.. men jag kommer ändå att låta rum finnas i sumpen för framtida tillökning i smpen.. nu ska jag se om jag kan rita min sump så att jag kan börja bygga den e sugen på att få installationerna klara..

bilder kommer

tack från mig till alla som hjälper till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle iofs kunna köpa ett fosfatfilter tex, i det kan du köra allt från fostfatremover till aktivt kol om du skulle behöva det. Vill du inte det så kan du även köra dessa i en filterpåse där du har lite strömt i sumpen, tex bredvid skummaren.

det ahr du ju rät i faktiskt.. där finns ju ändå en hel del möjligheter med ett fosfatfilter.. då ska jag leta upp en sån på momangen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu kommer dom första bilderna på tanken. ska även försöka mig på att göra en ritning av sumpen nder dagen.. måste ju berätta att jag redan har en invånare i tanken.. haha jag vet att det ser skumt ut men det ligger för närvarande lite bobbelplast under tanken till frigoliten hämtats

Kul att det går framåt och trevlig invånare :) Men du ska inte ha något mellan karet och bänken, t.o.m Juwel skriver det i instruktionerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...