Gå till innehåll

Marie_hbg's 180L


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla

Jag som många andra här är helt ny på Saltvatten men nu är det dax!

Jag slog till på annonsen här på SvG och är i fullgång med uppstart.

*lovar att det kommer bilder lite snenare*

Jag har funderat lite och skulle vilja lägga en plexiglas skiva i botten gillar inte tanken på att ha sten direkt på glaset. Är plexiglas ok i saltvatten akvarium ?

Om det går bra skulle det räcka med 3mm ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej, välkommen och lycka till med en trevlig hobby.

Det går bra att lägga en plexi i botten, räcker med 3mm. Se bara till att det inte ligger ett enda gruskorn mellan glaset och plexin.

Jag har det i botten på mitt kar, såhär i efterhand så hade jag skippat det. oavsett hur tätt man lägger emot skivan så kryper det in något gruskorn under iaf. Dom flesta kör utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger bara stenen mot rutan och sanden sedan är fyllt på i efterhand så ligger ju stenen stilla, och det händer inte mer efter att vattnet har kommit in än innan.

Bra kar att starta med! Hoppas du kommer trivas med karet! :)

Det känns som ett bra nybörjar kar, var först inne på ett "Clown Hotell" men så dök denna annonsen upp och jag kunde helt enkelt inte motstå =)

Stenen är placerad på BB och sand kommer att inhandlas nästa gång jag är på Zoogiganten(Lomma), Djurriket eller BL Diskus (Helsingborg)

Ska jag sikta på Levand sand eller räcker det med vanlig korall grus ?

Jag fick med 12-15kg LS har tänkt utöka detta med ett par kg i framtiden.

Måste även köpa mig ett osmosfilter då det verkar smidigast att göra sitt eget vatten.

Hur är det att köpa osmosfilter begagnat ?

Hur är det med turbo snäckor ? Skulle det räcka med 15 på 180L har för mig att jag läst att det rekomenderas ca 10 st / 100L

*önskar* artregistret var sökbart på svårighetsgrad hos fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler än jag som just kör igång 180 liter och dessutom har det rörigt på skrivbordet alltså...

Vad är det baktill, är det nån backtonatureklon eller är det en affich?

Det är ingen röra på skrivbordet det är organiserad kaose !

Och jag vet inte om det är en äkta BTN eller en klon med det är någon form av slimline iaf. Och snygg är den =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satter precis igång skummaren och det snurrar på utav bara tusan. Men jag får tusen miljoner med små vatten bubblor i karet, har försökt justera med luft ventilen men inget verkar bli bättre.

Edit - *Efter några små finjusteringar så var alla pyttesmå bubblor borta på kvällen*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nya funderingar.

Tänkte beställa hem lite vattentester då jag bara fick tag på KH sist jag försökte handla i närliggande djurbutiker.

Vad ska jag komplitera med ?

Temp - Finns

Ph - Finns

Nitrit - Finns

Nitrat - Finns

KH - Finns

Ca - Köpas

Mg - Köpas

Fosfat - Köpas

Ammonium - Köpas ?

Silikat - Köpas ?

Vad skulle ni kunna rekomendera som städ patrull i 180L ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca, Mg coh Fosfat har jag utöver dom du redan har. Ammonium och silikat har inte jag. ska ma ha allt ska man ju ha stronium (stavning) och jod/boron med... eftersom koraller förbrukar det med.. Ca och Mg klarar jag mig på med mitt kar iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdateringar.

Då stenen redan är inkörd och en del redan inkört saltvatten användes vid uppstarten så tänkte jag inhandla en liten städpatrull i helgen.

*Vågar knappt tala om att jag fick fisk och korall med i köpet och dom redan finns i karet*

Jag är införståd att jag har brutit mot alla tänkbara riktlinjer på att starta upp ett saltvattenkar men dom små liven måste ju ha någonstanns att bo. :smiley9: Har även fått riktigt bra med råd från

10:24 stigigemla via PM

Salthalt 1.023

Temp 25-26c

KH 7

Nitrit 0

Nitrat 0

Mg, Ca, fosfat kommer så fort jag varit i lomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag vågar släppa i någon räka då karet inte varit igång så länge =/

Du har köpt beganads akvarium med sten vatten och fisk.

Ditt vatten verkar ju bra. Det är ju ingen panik att bli av med glasroserna

Jag hade mina ett par veckor innan jag köpte en räka.

Tig ca 1 vecka så var alla borta och har inte sett några sen dess.

Du kan ju vänta någon vecka innan du köper fler fiskar.

Städpatrull kan du köpa nu om du vill enligt min kunskap.

Hur länge har du haft det igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allting var igång när jag köpte det så egentligen så har det bara bytat plats.

Glasrosorna ska bort med tiden men jag tror jag kommer att prioritera en städpatrull då det endast finns två eremiter kvar, snäckan dog =(

Och eftersom jag inte riktigt kan bestämma mig vilka fiskar jag vill ha så tar jag det lugnt på den fronten. *alla är så himla snygga*

Imorgon har det varit igång 1 vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pepparmintsräkor är effektiva glasroskäkare. Jag har tom funderingar på att i affärer fråga om man kan köpa bitar med Glasrosor så att min får lite att käka på.

Lycka till och välkommen till saltvärlden.

Jag har inget jätte antal men skulle vilja prova med en naturlig lösning innan jag börjar jaga dom på kemiskväg.

Så det blir att köpa hem 1 eller 2 och se om dom gör sitt jobb ordentligt =)

Och tack för välkomnandet =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...