Gå till innehåll

Marie_hbg's 180L


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

Bli inte förvånad om de inte tar glasroserna, jag har haft flera stycken som inte tagit några alls.

Så då har det blivit manuell bekämpning eller det som jag lyckades allra best med, en pincett fjärilsfisk.

Ett trevligt inslag och väldigt nyttig dock tar den rörmaskar också !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har inget jätte antal men skulle vilja prova med en naturlig lösning innan jag börjar jaga dom på kemiskväg.

Så det blir att köpa hem 1 eller 2 och se om dom gör sitt jobb ordentligt =)

Och tack för välkomnandet =D

Som dom skriver så finns det risk att de inte tar glasroserna.

Köp bara en, min åt ett 20tal på en vecka så det kan gå undan.

Synd att köpa en extra som inte får mat. Min äter vanlig mat men

favoriten är flingfoder som den simmar upp och fångar med sina ben.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som dom skriver så finns det risk att de inte tar glasroserna.

Köp bara en, min åt ett 20tal på en vecka så det kan gå undan.

Synd att köpa en extra som inte får mat. Min äter vanlig mat men

favoriten är flingfoder som den simmar upp och fångar med sina ben.

Lycka till

Tackar för tipset och då börjar jag med 1 och ser vad som händer =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 2 och blev av med massor. Sen dog tyvärr 1 och jag fick in nya glasrosor som inte blev uppätna så antagligen dog den som åt dom. Tänkte köpa fler för att försöka bli av med skiten.

Och Tenkare: jag byter gärna bort lite glasrosfraggar, ;):ler:.

Fin Plerogyra - har själv funderat på att prova en sån. Dom är rätt coola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hur går det för dig och ditt akvarie?

Handlat något nytt?

/Johan

Det tuffar på sakta men säkert =)

Enda nya är en peppermintsräka men han dog tyvärr dagen efter. Tror jag var för snabb med inkoppning. =( Så jag får helt enkelt ta det mycket mer långsamt nästa gång.

Tror man är sötvatten skadad =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tuffar på sakta men säkert =)

Enda nya är en peppermintsräka men han dog tyvärr dagen efter. Tror jag var för snabb med inkoppning. =( Så jag får helt enkelt ta det mycket mer långsamt nästa gång.

Tror man är sötvatten skadad =/

Räkor är väldigt känsliga - kör helst droppacklimatisering till dom. Men jag kanske är överdrivet försiktig, vet inte... koppade in min första och den dog också på en dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkor är väldigt känsliga - kör helst droppacklimatisering till dom. Men jag kanske är överdrivet försiktig, vet inte... koppade in min första och den dog också på en dag.

Tror jag hittade boven idag ! Det var inte min inkoppning utan min pictichromis porphyrea som antagligen trott att han fått levande käk !

Köpte en ny räka idag och körde en långsam inkoppning och när han väl kom i karet så blev han tok attakerad av pictichromis porphyrea så det var bara att håva upp räkan igen. Har han just nu i en hink och annons ute på fisken.

Så någon i helsingborg / Skåne trakten får gärna komma och hämta en pictichromis porphyrea pris 5:- eller en fragg. Finns inte en 5:- eller fragg så kom gärna och hämta han ändå !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade oxå en sån fram tills idag! Han har nästan jagat livet ur vår Jawfish (opistognatus randalli), så vi skänkte bort den till en annan saltis här i stan som nästan bara har stora fiskar! Lite lustiga dom där fiskarna, fina men elaka! Men man lär sig kanske av sina mistag kanske..........

MVH

Magnus & Magdalena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att dom inte är lätta att fånga. Rev halva inredningen och den lyckades fortfarande undkomma. Tillslut blev det en petflask-fälla, med en halv räka inuti. Trodde inte riktigt på iden då jag såg risken med att fånga allt annat utom just den fisken. Men när vi kommer hem från en utflykt nån timma senare så var det den enda fisk jag hade lyckats fånga. Så det är mitt tips när det är dax för någon att hämta upp den.

MVH

Magnus & Magdalena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur o oturen så finns det inte så mycket annat att fånga =)

Har endast 2 clowner och en städpatrull på 3 eremiter och 5 snäckor. Hoppas verkligen någon vill adoptera han. Tycker synd om räkan som just nu får bo i en hink.

Men hade jag varit räka hade jag nog föredragit hinken gemfört med att bli ihjäljagade i akvariet !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som börjar täcka all teknik i karet ? Tänker på det trådiga grå/ljusgröna på insuget till ytavrinnaren.

post-4369-14468916811478_thumb.jpg

Städpatrull i arbete

post-4369-1446891681163_thumb.jpg

Vänt på en sten med lite rörmaskar på

post-4369-14468916811784_thumb.jpg

Här börjar jakten

post-4369-1446891681194_thumb.jpg

Nu när Pictichromis porphyrea har lämnat karet så dansade till och med clownerna

Ursäkta bakgrundsljud, smutsig framruta och dålig kvalitet.

Ska goggla lite och se hur man får upp bättre filmer imorgon =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till att du blev av med den lilla rackaren! Lyckades du fånga den med håv? eller blev det till att ordna en fälla? Dom är som sagt inte lätta att fånga, snabba och speciallister på att göma sig:skrattar:

tack tack :)

Det slutade med att jag mer eller mindre fick tömma karet på ls. Var inte riktigt nöjd med scapet så jag passade på att fixa till det samtidigt :)

Tycker det är svårt att få till ls på ett snyggt sätt, blir liksom för kompakt för min smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med om att det kan vara ett gissel att få till LS på ett bra sätt, tycker inte om när det blir en stor kompakt massa. Vi har nog gjort om vårt 5 gånger nu och man är fortfarande inte helt nöjd :skrattar: så det är bara att bita ihop och gilla läget. Enda gången som vi varit nöjda var innan vi skulle fånga vår lilla pitchicromis porphyrea.....sen så kunda man ju inte få till det på samma sätt igen, suck, men men med lite mer fisk och lite koraller så ska det nog bli bra.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Vårt kar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26981

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack tack :)

Det slutade med att jag mer eller mindre fick tömma karet på ls. Var inte riktigt nöjd med scapet så jag passade på att fixa till det samtidigt :)

Tycker det är svårt att få till ls på ett snyggt sätt, blir liksom för kompakt för min smak.

:nya bilder:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi börjar med en helbild.

post-4369-14468916841065_thumb.jpg

Mer korallgrus / levande sand är på ingående.

Förendringar i karet är en elak lila fisk minder och en nytillkommen pepparmintsräka som jag ska försöka dressera till att äta glasrosor. Har även lagt i lite korallgrus som jag fick med mig när jag köpte räkan då dom sa att hon var tvungen att ha något at plocka i. Men har då aldrig sett hon i någon grus.

Japp det är en Hon efter som det finns rom på magen på henne =D

Värdena ser ut så här efter 1 månad.

Temp 26c

Salt 1,022

Nitrit 0

Nitrat 40 (tror jag matar clownerna förmycket)

KH 6

Mg Ca PO4 testerna har inte kommer hem än =/

Hur ofta/ mycket mat ska clownerna har?

Jag matar aldrig så mycket så det hamnar massa mat på botten.

Kan de höga nitrat halterna ha att göra med ommöblering av LS ?

Fick nämligen riva ur allt för att få tag på den lila fisken.

Hur ofta ska man byta aktivt kol och rowaphos ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt för att jag lånar din tråd lite Marie.

Koraller dör INTE vid ett Kh värde under 7. Det ligger runt 7 i naturen. Själv har jag varit nere och vänt på 5,4 efter en liten olycka med en lossnad slang. Inga koraller dog men det var ingen tillväxt eller liknande... Men ett värde mellan 7-10 är bra att ha som riktvärde.

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan ingen =)

Då ska jag ge mig på min första kemiska justering! Jag har fått med Tropic Marin Triple buffer enda problemet är att det står på tyska på burken =/ Och jag kan inte ett ända ord tyska....

Är det någon som kan rekomendera doseringsmängd eller har doseringen på engelska skulle det uppskattas väldigt mycket.

Ser bra ut ju :) vad är det för mer fiskplaner?

Fiskplaner har jag just nu inga, svårt att välja och jag vill inte göra några förhastade inköp som jag ångrar inom kort.

Enda funderingen jag har är en kopparband för att ta glasrosor då peppermintsräkan verkar vara svår dreserad =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...