Gå till innehåll

Marie_hbg's 180L


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

Triple buffer skulle jag bara använda i nödfall i samband med koraller. Det innehåller som den tredje av de tre kemikalierna borat. Bra att stabilisera kH med men det gör utslag på kHtesterna. Risken blir då stor att den verkliga karbonathårdheten blir låg för korallerna när testet visar bra värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Triple buffer skulle jag bara använda i nödfall i samband med koraller. Det innehåller som den tredje av de tre kemikalierna borat. Bra att stabilisera kH med men det gör utslag på kHtesterna. Risken blir då stor att den verkliga karbonathårdheten blir låg för korallerna när testet visar bra värde.

Då ställer jag in den burken i skåpet igen och ger mig ut på jakt efter Bikarbonat imorgon.

tänkte testa detta som jag hittade på forumet

"Köp bikarbonat, man kan få tag i det för en billig penning sen så tar man 200g av varje kilo man har köpt och lägger i ugnen 200° 15min , då har man fått natriumkarbonat. blanda detta med bikarbonaten så har du fått en bra buffert"

Men hur doserar man ?

Akvariet är på 180L och KH 6 skulle vilja ha upp det till 8-9 någonting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fortsatt snorkla runt på forumet och hittar att det rekomenderas att man blandar sin lösning i RO vatten. Vart får man tag på RO vatten ?

Förstår att jag inte kan få en exakt dosering men är det ingen som kan ge en finger visning på hur mycket man doserar är det ml, cl, dl eller liter ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fortsatt snorkla runt på forumet och hittar att det rekomenderas att man blandar sin lösning i RO vatten. Vart får man tag på RO vatten ?

Förstår att jag inte kan få en exakt dosering men är det ingen som kan ge en finger visning på hur mycket man doserar är det ml, cl, dl eller liter ??

RO= Reverse Osmos (Osmosvatten)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad säger ni lite mer kunniga om en Chelmon rostratus (Kopparband) i mitt 180L ?

Såg nämligen på en av mina stenar att det satt 8-10 små små glasrosor så nu måste jag ta tag i detta problemet.

Har många gånger tittat på kopparband och tycker det är en otroligt fin fisk men blir lite osäker när man läser att den kan vara ganska kräsen med maten och att många har mist dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antalet liter var inte kopplat till glasrosorna självklart kan jag ta bort rosorna manuellt. Men då jag endast har två clowner i mitt kar och har planer på någon mer fisk. Så hade jag hoppats på en otroligt vacker fisk som kunde ta hand om rosorna.

Gillar att försöka lösa problem naturligt om det går =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marie, hoppas resan hem igår gick smärtfritt. :)

Även om det är ett naturligt sätt att lösa problemet på så har du ett problem den dagen dina glasrosor tar slut, dvs mest troligt inom den närmaste tiden. Lös det på ett annat sätt med glasrosorna och köp en liten dvärgkejsare eller annan fin fisk istället, de kommer du ha glädje av långt mycket längre också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marie, hoppas resan hem igår gick smärtfritt. :)

Även om det är ett naturligt sätt att lösa problemet på så har du ett problem den dagen dina glasrosor tar slut, dvs mest troligt inom den närmaste tiden. Lös det på ett annat sätt med glasrosorna och köp en liten dvärgkejsare eller annan fin fisk istället, de kommer du ha glädje av långt mycket längre också.

Jo då resan gick finfint =)

Då tar vi rosorna manuellt och så tittar jag vidare på någon tex dvärgkejsare istället.

Tror dock jag får flytta den stora bubbel korallen då den står väldigt nära mina Stora rosor. men nu ska jag börja med att åka till Lomma igen och skaffa hem lite medel =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutade med alla tester som jag saknade, medel mot glasrosorna, Levande sand och en utökad städpatrull.

Det blev 3x post-4369-14468916859021_thumb.jpg

En rödbent Eremit post-4369-14468916858874_thumb.jpg Som inte alls vill vara med på kort.

En blåbent eremit post-4369-14468916859173_thumb.jpg Som inte heller är någon direkt modell.

En Sjöborre O.o post-4369-14468916858563_thumb.jpg Som tyckte det var kul och leka tarzan i ytavrinnaren.

En sandvändare post-4369-14468916858723_thumb.jpg Som var ute och snokade runder efter 10 minuter

Och lite kanppar på köpet post-4369-14468916859315_thumb.jpg

Så nu ser städpatrullen ut följande 8 snäckor, 6 eremiter, 1 sjöborre och en sandvändare.

Vattnet är tyvärr lite grumligt efter Levande sanden men det lägger sig säkert tills imorgon =) Och då ska det börja jagas Glasrosor. Måste dock flytta på min Bubbelkorall då den står väldigt nära dom stora rosorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp precis det köpte jag, trevligt att det funkade finfint !

dock blev jag ju orolig att anemonen fick lida för det, men det blev ju delning av det... jag hade 4 stora glasrosor som var stora som en 5 krona. använde nästan en hel spruta totalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Marie.

Får komma upp och kolla nån dag ser lovande ut.

Nu fick du mig att känna lite skuld känslor för jag inte lagt upp nått på mina uppdateringar.

Jag hade Massvis med Glas rosor men mina räkor tog dom på 2 dagar.

vatten kemi som jag blev rekomenderad av någon nånstans funkar utmärkt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

Har även gjort om den lite till ett Exel blad som jag för dagbok i varje vecka (eller när jag kommer ihåg), blitt lite slarvig på sista tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdateringar i all ära men bilder är viktigast ! och det fick vi ju se nu =D

Häftigt att vi nu har något gemensamt och vem trodde att saltvatten skulle få två kusiner att snacka skit !! =)

Jag har inte haft någon vidare tur med mina räkor, den första blev fisk mat och den andra har jag inte sett på en veckar tid. Men nu har jag köpt medel mot mina få rosor och plockar dom manuellt istället.

Och vi kommer gärna ner någon kväll och tittar på dit/dina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för titten. Fint kar med mycket potensial.

Min blåa eremit är nog dig tacksam för livet. Tog ett nytt skal direkt.

Jag släpte ner dom och han kutade och började mäta. 10min senare

sprang han iväg med sitt nya välbehövda hem.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...