Gå till innehåll

Marie_hbg's 180L


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

Tack för titten. Fint kar med mycket potensial.

Min blåa eremit är nog dig tacksam för livet. Tog ett nytt skal direkt.

Jag släpte ner dom och han kutade och började mäta. 10min senare

sprang han iväg med sitt nya välbehövda hem.

/Johan

Tack själv, du är alltid välkommen upp igen för mer skitsnack.

Och kul att höra att eremiten gillade skalet.

Tänkte passa på att tacka Tenkare för påsen med gott och blandat som jag fick levererat hem idag!

Dom har bara varit i karet ett par timmer men lägger upp lite nya bilder ändå.

post-4369-1446891693529_thumb.jpg

post-4369-14468916934538_thumb.jpg

post-4369-14468916934703_thumb.jpg

post-4369-14468916934919_thumb.jpg

post-4369-14468916935138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer lite värden som hade varit trevligt att få en kommentar på

Salt 1.0225

Temp 26

Kh 8 (minskat från 9 på 7dagar)

Ph 8

Nitrit 0

Nitrat 40 (fortfarande högt)

Fosfat 0

Silikat 0,03

ca 450 ( minskat med 15 sen förra mätningarna)

Mg 1500 (ökat från 1400)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har två snäckor till åkt till snäckhimlen. Och två eremiter sprang fort fram till an skaldjursbuffén

Dör snäckor av högt Mg ?

Tänkte låta dom hållas till imorgon sen åker snäckorna upp ur karet.

post-4369-14468916947869_thumb.jpg

Har ikväll även lyckats få en liten bättre bild på den hemliga gästen jag såg för ett par veckor sedan.

skulle gissa på att det är en Chlorodiella nigra, har någon något bättre förslag så kom gärna med det =)

post-4369-14468916948023_thumb.jpg

Kan han stanna eller ska han upp ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte passa på att tacka Tenkare för påsen med gott och blandat som jag fick levererat hem idag!

Dom har bara varit i karet ett par timmer men lägger upp lite nya bilder ändå.

Hoppas att det fungerar bra med korallerna, kul att träffa folk man inte träffat på många år. Får väl bjuda in mig nån gång till och kolla räkkaren bättre, det är ju trots allt på vägen till gymmet ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att det fungerar bra med korallerna, kul att träffa folk man inte träffat på många år. Får väl bjuda in mig nån gång till och kolla räkkaren bättre, det är ju trots allt på vägen till gymmet ju.

Ja det är lite snopet när man öppnar dörren och båda säger "men va fan det e ju du!" Du är alltid välkommen upp slå bara en signal och kolla så vi är hemma =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt och börja med ett vattenbyte var mest nyfiken om man kunde använda filterkammaren till svavelkulor. Eller det rekommenderas att man har ett ytterfilter till dom ?

Jag kör med osmosvatten. Men har tyvärr inte testat värden på det.

Jag matar morgon och kväll med lite flingfoder, och enstaka gånger med fryst artemia. Jag försöker mata pyttelite åt gången så jag ser att allt blir uppätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett svavelkulefilter bör vara tätt från luft och ha lågt flöde. Det säkraste är att mata det via en doserpump. Ett ytterfilter passar bra men man måste använda en många gånger långsammare pump för att byta vatten till filtret.

Tack tack stig. Då lägger jag den tanken på hyllan ang svavelkulor i filterkammaren.

Får väl hitta på något bättre att använda den till =) Nu när den ändå sitter där =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan igen.

Nu har jag lite frågor ang kalkalger, vad är dom bra för och kan man ha förmycket ?

Hur ofta har ni efter teknik uppe för rengöring av tex kalkalger ?

För just nu växer det röd/rosa kalk alger så gott som överallt, slimeline bakgrunden, filterkammare och tekniken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan igen.

Nu har jag lite frågor ang kalkalger, vad är dom bra för och kan man ha förmycket ?

Hur ofta har ni efter teknik uppe för rengöring av tex kalkalger ?

För just nu växer det röd/rosa kalk alger så gott som överallt, slimeline bakgrunden, filterkammare och tekniken.

Jag tycker kalkalger är riktigt snygga och hos mig får de växa både på bakrutor, pumpar och LS.

Mina pumpar rengör jag ca 2-3 ggr per år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på dina snäckor och högt Mg, hur mäter du din salthalt, för att ha 1500 i Mg utan tillsatser vid 1.0225 i SG låter lite väl mycket, tänkte om det är en vipparmsmätare så kan den visa rejält fel och om salthalten istället är 1.030 så är det inte lika konstigt. Hade lite liknande problem själv och vipparmen visade sig vara boven: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26079.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på dina snäckor och högt Mg, hur mäter du din salthalt, för att ha 1500 i Mg utan tillsatser vid 1.0225 i SG låter lite väl mycket, tänkte om det är en vipparmsmätare så kan den visa rejält fel och om salthalten istället är 1.030 så är det inte lika konstigt. Hade lite liknande problem själv och vipparmen visade sig vara boven: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26079.

Tyvärr så är det en vipparms mätare, ska beställa en Refraktometer så fort jag får pengar i mitten på nästa vecka är planen.

Vardagen fick tyvärr en smäll när det inte fanns mer jobb till mig så nu får man ta en bit i taget =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och funderade lite på mitt höga nitrat, är det så att bakterierna i LS hjälper till och bryta ner Nitrat ?

Ett snabbt titt på akvarium annonsen jag köpte så står det 12-15kg (180L) Kan dessa 6-3kg göra märkbat skillnad i nitrar nedbrytning ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är det en vipparms mätare, ska beställa en Refraktometer så fort jag får pengar i mitten på nästa vecka är planen.

Vardagen fick tyvärr en smäll när det inte fanns mer jobb till mig så nu får man ta en bit i taget =/

Har du någon bra köksvåg eller brevvåg med gram-noggrannhet? för då kan du beroende på salt göra en referenslösning för saliniteet som du testar vipparmen emot. Kostar i så fall bara 35-41g salt och lite vatten :). Så har du det så kan du bara säga vad du har för salt så kan jag kolla upp hur mkt salt du ska blanda upp i 1000gram vatten för att få en salthalt på 35ppt. Eller så kan du göra det själv med http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och funderade lite på mitt höga nitrat, är det så att bakterierna i LS hjälper till och bryta ner Nitrat ?

Ett snabbt titt på akvarium annonsen jag köpte så står det 12-15kg (180L) Kan dessa 6-3kg göra märkbat skillnad i nitrar nedbrytning ?

Nitratet du har är ju inte nåt extremt värde, lite vattenbyten och tålamod tar nog hand om det, man måste bara låta bakterierna få ta sin tid att komma igång med Nitrat -> Kväve omvandlingen, dom kan vara lite sega på att komma igång. om man säger att det tar 1-2 veckor innan nitrit toppen kommer så kan det nog ta 2-4 månader innan nitrattoppen kommer. Mitt nitrat var uppe och vände på 15ppm efter några månader, sen sjönk det sakta för att rätt vad det var gå ner till omätbart, och där har det hållit sig i flera månader nu. Så är inte karet väl-cyklat så är är det nog bara tålamod som krävs, Självklart så gäller ju att, ju mer LS desto mer bakterier som mumsar på nitratet. Men lägger du i mer nu så börjar cyklingen om igen i princip.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten bild uppdatering.

post-4369-14468916992386_thumb.jpg Dax att byta kavaj.

post-4369-14468916992239_thumb.jpg Var ju bara tvungen och plocka upp skalet...

post-4369-14468916992084_thumb.jpg Så här ser det ut när en sjöborret ätit kalkalger

post-4369-14468916992542_thumb.jpg Snacka om att sitta i klistret!

post-4369-14468916992707_thumb.jpg Det tog 2 sekunder sen var han borta den nya snäckan.

Köpt även en sandvändande sjöstjärna men det hade grävt ner sig innan jag hunnit plocka av linskyddet på kameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God morgon alla på SvG!

Nu börjar jag bli nöjd med min städpatrull och alla lägre djur. Vatten värdena håller sig stabilt, det ända jag får göra just nu är att buffra Kh. Tror det är min stora mängd/tillväxt av kalkalger som äter upp mitt Kh.

Så nu har funderingarna börjat på fiskar, idag går det 1 par clowner (Amphiprion ocellaris) och en sandvändande fisk (Amblygobius stethophthalmus)

Tycker det är jätte svårt att hitta fiskar som passar i ett så här litet akvarium. Hur är det med Bangai skulle men kunna ha 1-2 st ?

Skulle någon vilja rekomendera någon fisk som går att hålla i ett ca 200L akvarium hade det uppskattats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bangaier kan du ha , försök hitta 2 st som går ihop.. jag har ett "par" i mitt RSM. , sen kan du ha någon "goby" som glider runt på botten, finns en hel drös med sådana att välja på.

finns en del till att välja på men du får ju fundera på varje inköp så du inte 'fyller' karet direkt.

vågar du så titta på tex dvärgkejsare.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...