Gå till innehåll

Gul kirurg med trasiga fenor!


Linus89

Rekommenderade inlägg

Har under några dagar observerat att fenorna på min gula kirurg tappat färg längst ut och idag såg jag att de gått så långt att de börjar bli trasiga!! Vad kan ja göra för att få stopp på detta så fort som möjligt?

Kan det vara något paracitangrepp av något slag, eller kan det bero på att jag borde komplettera maten som jag just nu ger den (frusen artemia) med alger blad eller liknande?

Mvh

Linus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerna har jag inte vid något som helst tillfälle sätt att dom varit på min kirurg så jag tror inte att det är dom som ligger bakom problemet,

Mitt kar har varit igång i ungefär 6 veckor (RSM 130) jag kommer senare att köpa ett större kar men än så länge så är kirurgen inte speciellt stor.

Angående fenorna så har jag svårt att tro att dom håller på att läka eftersom att dom var i toppform då ja köpte fisken för några få veckor sedan.

Har vid några tillfällen även funderat på om det skulle kunna vara någpn krabba som orsakat detta? har hittat 2 st som kom med då ja köpte min LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ditt akvarium varit igång i 6 veckor och du haft kirurgen i "några få veckor" så låter det i mina öron som att du stoppat i kirurgen alldeles för tidigt efter start. Om butiken som sålde fisken till dig kände till hur länge ditt akvarium varit i gång har de inte kunskapen att ge dig den vägledning du behöver som nybörjare.

Kanske har du fått en nitritspik eller ammonium i ditt nystartade kar som har gett skadorna på fisken.

Fodret måste du definitivt förbättra. Kirurger behöver få i sig alger. Köp fyra olika sorters foder av hög kvalitet och variera dessa.

Berätta mer om akvariet. Vad har du för vattenvärden? Köper du färdigblandat vatten (begagnat vatten)? Kan vi få se en helbild på akvariet, du behöver inte skämmas att det är nystartat om det nu har alger. Ju mer du berättar desto lättare är det att hjälpa dig.

Gick fisken i karantän innan den såldes till dig?

Kanske kan symtomen ha ett samband med "head and lateral line erosion" men det är bara en gissning. Svårt att se på ditt foto men hur ser fisken ut i övrigt i skinnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fodret måste du definitivt förbättra. Kirurger behöver få i sig alger. Köp fyra olika sorters foder av hög kvalitet och variera dessa.

Ursäkta att jag ställer en fråga i din tråd till Jaken, du har inget bra tips på 4 riktigt bra foder med hög kvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fodret måste du definitivt förbättra. Kirurger behöver få i sig alger. Köp fyra olika sorters foder av hög kvalitet och variera dessa.

Ursäkta att jag ställer en fråga i din tråd till Jaken, du har inget bra tips på 4 riktigt bra foder med hög kvalitet.

Här finns lite foder-recensioner:

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showcat.php?cat=11

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...