Gå till innehåll

Holkens 170l:s Juwel Panorama


holken

Rekommenderade inlägg

Hej

jag tänkte starta denna tråd för att kunna få råd och hjälp när det behövs, kan ju inte vara en nackdel i alla fall då man är nybörjare:ler:.

Nu har i alla fall den första inkörningsperioden passerat, är inne på 6:e månaden nu, och dom jobbiga algerna börjar ge vika. Idag så införskaffades mer LS, så nu finns det ca 30 kg där plus ett lager på ca3-5 cm korallsand på botten.

Teknik är det dock sparsamt med, endast en Aqua Medic midiflotor skummare ( ska så småningom bytas till en motordriven, när ekonomin tillåter), 2 st T5-rör på vardera 45W (sera), en koralia 4 pump + juwels egen orginal pump. Biobollar i strumpa + ett juwel nitratfilter.

Innevånare just nu är:

4 st Amphiroin ocellaris (varav två har teardropmönster)

1 st pictichrmis porphyrea

1 st Opistognathus randalli

Lägre djur

3 st blåbenade eremiter

3 st turbosnäckor

1 st Enoplometopus debelius (lila revhummer) som är hur fredlig som helst när "alla" låter han vara i fred i sin grotta, om dom inte gör det så kommer han ut för att -boxing!

Har även idag inhandlat "knappar" Zoanthus vet inte exakt vilken men den är i allafall mörk med klar orange mitt. (står bara färgade knappar på kvittot)

tyvärr så är vår kamera kass, ska försöka låna en RIKTIG kamera till veckan så ni kan få se bra kort.

MVH

Magnus O Magdalena

post-4343-14468916710624_thumb.jpg

post-4343-14468916710825_thumb.jpg

post-4343-14468916711014_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jodå det börjar ta sig så smått.......

Idag så har vi fått en leverans från AquaWarehouse. Så nu har vi fyllt på med tio kilo LS.

riktigt fin sten måste jag säga, det kryllade kanske inte av småkryp men några räkor har vi allt sett . Även en fisk kom med leveransen (en lila abborre) och snacka om en tuffing. Gick direkt i klinch med vår hummer och nu på kvällen ser det ut som om han har vunnit........Han har i alla fall tagit över hummerns grotta så nu är hummern ute och letar förtvivlat efter ett nytt hus-skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att höra att stenen var bra, ska själv dit på tisdag. Blir nog inte så mycket levande utom ett par kg ls, kanske något algätande då karet är ganska igenväxt och vi helt saknar "lägre" djur som eremiter och sniglar... men vi får se vad de har hemma.

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sniglar och eremiter har dom alltid hemma tror jag. Just nu har dom i alla fall erbjudande på dom 10 för 550 tror jag att det var. Nått sånt i alla fall. Vi valde ju inte vår LS själv men vi blev riktigt nöjda med formerna och färgerna så några kilo borde du nog hitta :ler:. Om du går in på deras hemsida så kan man registrera sig för deras nyhetsbrev, då får man uppdateringar om lager och annat roligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag varit och skaffat lite fler tester, eller rättare sagt en hel väska :) (seratester). Dyr var den i alla fall(!) I dan så fanns i stort sett alla tester som jag kan komma på. Lite värden från idag

Temp: 27grader

Salt: 1,023

PH: 8,5

KH: 11

NO2:<0,1

NO3: <20? (verkar lite högt kan det bero på ny sten igår?)

PO4: Även den verkar hög kan det bero på sten? 0,25

sen en annan fråga. hur sänker man Ca har ett värde på 500 (!) utan tillsatser?

Verkar dessa värden OK eller är det nått som är helt åt fanders? (förutom Ca då)

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm det var ett tag sen jag var hyfsat påläst, jag rekommenderar dig att läsa igenom artikeln "Saltvattenskemi for dummies"

Jag har inte hunnit igenom den än, bara läst lite här och där. *skäms*

"Gör som jag säger, inte som jag gör", ha ha! Skämt åsido så är det ett grymt bra studiematerial.

Tror inte att det är nån större fara, Ca och även KH kommer att förbrukas med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst den men då man inte är något kemisnille, var inteså duktig på att -bok böker när man gick skolan-skrattar hysteriskt så känns det som att man bara ger upp efter ett tag. Har ochså förstått att det går ner med tiden men då Ca ligger ca 80 pukter över vad man ska ha känns det direkt lite mycket....... Det är ju hur mycket som helst om man räknar om det i procent, ja ja men jag ska ta deg på orden och sätta mig och läsa igenom det en gång till. Det är kanske lättare att ta till sig informationen nu när man har testat vattnet och vet exakt vad det är man ska läsa på mer om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på vad det beror på att Ca är så högt, vad använder ni för att mäta salthalten? Jag hade ju lite högt Ca och Mg för ett tag sedan, visade sig bero på att min hydrometer visade helt fel salthalt, så när jag trodde att jag hade 35ppt (SG på ca 1.026) så hade jag egentligen närmare 40ppt (över 1.031 i SG). Min tråd om det hela: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26079

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten stämmer men vi har börjat undra om det kan vara från vårt vanliga vatten. Ska kolla upp det under kvällen eller morgondagen beroende på om det 10% vattenbytet blir i kväll eller i morgon. Nått annat kan jag inte komma på att det kan vara.........

Imorgon kommer nya bilder, har fått låna en systemkamera men glömde batteriladdaren, det var ju kanske inte det klurigaste men men ladaren kommer i morgon :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni för rekomendationer på sandvändare. Har förstått att ni avråder från Valenciennea strigata, varför, är den svår, kinkig med maten mm? Har även tittat på sandvändande sjöstjärnor, hur är dom? Är det risk att dom välter sten, koraller mm.

Andra förslag på sandvändare är också välkommna......

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med nassaurius snäckor, och en sandvändande sjöstjärna, snäckorna plöjer igenom sanden och äter massa rester. Sandvändande sjöstjärnan har väl vissa dåliga uppfattningar om och säger att dom äter upp djuren i sanden (typ små räkor och sådant). Ni behöver inte oroa er för att den kommer välta koraller då den oftast inte kommer synas eftersom den går under sanden.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var bra. Tack för tipsen. Men en annan fråga då....om sjöstjärnan går under sanden är det inte risk att den river stenar då? vi har ju rätt så mycket sten så det är ju inte så kul om det skulle rasa.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan fråga angående skummare. Vi har just nu bara en acua medicminiflotor med träutskummning ska skaffa en motordriven skummare har ingen sump så om du ge något råd på en. Har tittat på en Deltec mc500, tror ni att det skulle kunna vara nåt?

Tacksam för svar

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då vi i slutet av februari ska på en tur till Stockholm så tänkte vi passa på att åka och handla lite ;)

Kommer nog att åka runt till olika butiker i stockholms trakten ,(triton,korallrevet och bromma är inplanerade), är mest ute efter mjukkoraller just nu så vilka av dessa kan ni rekomendera till oss nybörjare?

Det här är dom vi har tittat på....

Lobophytum sp, xenia, Studeriotes sp, Coverdularis spp, Nephthyigorgia sp, Goniopora spp, Sarcophyton sp, Briareium sp, Sinularia sp, capnella spp,

funderar även på om en Entacmaea quadricolor kan funka hos oss?

Sen lite fiskfrågor......

Har nu 4 clowner och 1 Pictichromis Porphyrea 3st calcinus elegans (eremiter) 1 revhummer Enoplometopus debelius + några turbosar.

Funderar om det är någon som kan rekomendera någon typ av gylta som inte blir så stor då vi har planerat att endast ha små fiskar. Även andra förslag på små trevliga fiskar är välkomna. Såg att Bromma hade svarta ocellaris inne, någon som har erfarenhet av dessa? Är dom lika trevliga som dom vanliga?

kan även tänkas att det kan bli nån kirurg, då det i framtiden är aktuellt med en uppgradering.

tacksam för förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån annan som varit med om att eremitkräftor gett sig på Pictichromis porphyrea ? När vi kom hem idag så hade vår porphyea blivit nypen i stjärtfenan av eremiten (förmodligen i alla fall). eller är det nått annat som kan bära skulden? Hummern betvivlar jag att det är då den stackarn är livrädd för porphyrean, detta sedan han förlorat kampen om grottan. Numera vågar hummern sig aldrig ut under dagstid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...