Gå till innehåll

Holkens 170l:s Juwel Panorama


holken

Rekommenderade inlägg

post-4343-14468916809044_thumb.jpg

Denna lilla rackare fick idag flytta till en annan saltis här i stan som har betydligt större kar och större fiskar. Detta pga att den nästan mobbat ihjäl vår Jawfish! Funderade ett tag på att skicka den lilla f-n på semester i kloakerna men tyckte samtidigt att den var så fin och förtjänade en chans hos någon annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan någon rekomendera nån annan art än ovanstående (pitchicromis porphyreus) som inte är fullt så aggresiv. Men gärna lita färgglad och som simmar över hela karet. för som det är just nu så håller våra 4 clowner till i ett hörn och man vill ju gärna ha mer rörelse i karet än så.........

Ang pithicromisen så visste vi att den kunde vara lite aggresiv men inte så aggresiv som den hos öss. Tuggade av fenor mm på Jawfishen, morr. Men som alla vet så kan det ju vara en chansning med dessa "abborrar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en gul kirurg blir det nog när vi åker ner till stockholm. Några hexatenia kan det möjligtvis bli, vet ej kan man ha flera st eller slås dom då? Kan ev bli även en hepatus och två svarta clowner, sen får det vara bra. Ska ju även ha några slantar över till koraller :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Pseudochromis paccagnellae kanske kan va nått ?

Jag själv en sådan den har inte gått på någon av min innvånare, men den vill noga ha en del gömställen då min far in i LS då den blir skraj.

Visserligen står det här på guiden att den är/kan va agressiv men min har inte vissat några argetioner.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det denna du menar? Pictichromis paccagnellae heter den på reeflex. den lilagula? En sån kommer det inte att bli då den är släkt med den som just har fått flytta. Står samma sak om dom båda.....men tack för förslaget. Nått annat som ni kan rekomendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gramma loreto ser typ likadan ut men är däremot betydligt snällare, men iallafall min håller sig borta i sitt hörne under dagen fast sticker iväg på små utflykter när ljuset släcks. Elddvärgkejsaren verkar hata den däremot, kan vara därför den håller sig nära sin grotta dagtid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat på en gramma loreto och det kan vara en lämplig fisk men är det en fisk som tycker om att hålla till på samma ställe hela tiden, eller kan det vara så att det är din dvärgkejsare som gör så att den håller sig där? Vill ju ha en fisk som simmar över hela karet då vi redan har clownerna som håller sig till en sida mest hela tiden....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på vad det beror på att Ca är så högt, vad använder ni för att mäta salthalten? Jag hade ju lite högt Ca och Mg för ett tag sedan, visade sig bero på att min hydrometer visade helt fel salthalt, så när jag trodde att jag hade 35ppt (SG på ca 1.026) så hade jag egentligen närmare 40ppt (över 1.031 i SG). Min tråd om det hela: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26079

Har nu fått veta av andra saltisar här i stan att det beror på vattnet i skellefteå. Vissa perioder under året så ligger det jättehögt tydligen så där var förklaringen till våra höga värden av Ca. Värdet ligger fortfarande högt men sjunker så sakta så det ska nog bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat på en gramma loreto och det kan vara en lämplig fisk men är det en fisk som tycker om att hålla till på samma ställe hela tiden, eller kan det vara så att det är din dvärgkejsare som gör så att den håller sig där? Vill ju ha en fisk som simmar över hela karet då vi redan har clownerna som håller sig till en sida mest hela tiden....

Ja det är frågan det, hoppas någon annan kan svara på hur deras beter sig. Den är iallafall ett trevligt inslag helt klart, elddvärgen däremot verkar rastlös numera och flänger runt över hela karet nästan oavbrutet och jag har sett den smaka på en montipora digitata och en mjukkorall så den är nog på väg att flytta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså, har vi högt ca i kranarna då och då! Hade jag ingen aning om, jag tackar så mycket för informationen!

Hade inte jag heller nån aning om men tack vare andra som har och har haft salt i stan så fick jag den upplysningen. Jag vet inte om det kalkas eller om det är naturligt högt.....Vet att i Norsjö så kalkar man vissa brunnar i alla fall men vet inte om så är fallet här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite värden som jag har mätt upp under dagen.....

Salthalt: Höjd till 1,024

PH: 8,5

KH: 9

NH4: 0

NO2: <0,1

NO3: 10

Ca: 500 högt igen.......går som inte göra så mycket åt då det är högt ur kranen!

Mg test kommer att införskaffas under vår stockholmstripp nästa vecka.

Ingen som har lite mjukkoraller dom vill bli av med?:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så anlände vår nya skummare med posten ,(köpt av en här på sg), tyvärr är det väl som vanligt när man skickar med posten att sakerna inte är riktigt hela när dom kommer fram men allt löste sig ändå, lite trix och fix sedan så åkte den ner i karet. Snacka om skillnad det är från vår gamla luftdrivna skummare, (den nya är motordriven), den nya låter som en liten mygga i jämnförelse! Skönt, speciellt sambon blev nöjd.......alltid ett plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur f-n (ursäkta språket) blir man av med dessa långa gröna trådalger??????? Börjar vara ganska less på dessa nu! Dom börjar ta över karet trots att jag skrapar nästintill dagligen! Nån som har ett tips. Funderar på att köpa fosfatremover, kan detta vara något. Vilken sort ska man ha, är det nått speciellt man ska tänka på mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det är rätt eller fel vet jag inte men jag tar bort algerna förhand......fick mycket alger när mitt kar var nystarta men nu är det ett minimum.

Tack för tipset

men det är precis vad vi oxå gör, men det kommer bara nya (i massor) hela tiden. Om vi ska hålla på och handplocka bort dom så får vi tyvärr inte göra annat. Det har fomligen exploderat på sista tiden. Har testat vattnet på fosfat men det visar inte så mycket (med sera).....därför undrar vi nu om det kan vara så att det är mycket fosfater som är boven i dramat. Börjar vara allmänt less på dessa gröna långa skitalger nu! Nån annan som har ett förslag??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått så är Seras tester inte optimerat för saltvatten eller speciellt pålitliga. Kör med Saliferts eller Rowa's de är tydligen väldigt mycket mer tillförlitliga. Med rätt vattenvärden är det lättare att ge ett bra råd, som det är nu så är det ju inte säkert att det är just fosfat, även om det låter som om ni har en del pga av algerna. Har du några eremiter som kan beta av dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått så är Seras tester inte optimerat för saltvatten eller speciellt pålitliga. Kör med Saliferts eller Rowa's de är tydligen väldigt mycket mer tillförlitliga. Med rätt vattenvärden är det lättare att ge ett bra råd, som det är nu så är det ju inte säkert att det är just fosfat, även om det låter som om ni har en del pga av algerna. Har du några eremiter som kan beta av dem?

Tack för svaret. roligt att man får svar så fort.

värdena ser ut så här.......

salthalt 1,024

PH: 8,5

KH: 9

NH4: 0

NO2: <0,1

NO3: 10

Ca: 500 högt igen.......går som inte göra så mycket åt då det är högt ur kranen!

Vet att sera tester inte är riktigt pålitliga men det är vad som finns just nu, ska inskaffa lite andra när vi åker till stockholm nästa vecka. Har dubbelkollat de övriga värdena och de stämmer bara fosfat som vi inte har kunnat dubbelkolla......

I karet finns just nu 3 blåbenade eremiter och tre turbosar, dom hinner inte med helt enkelt! ska köpa fler så snart vi kan......Hur många tror ni att man behöver, vill ju inte att de stackarna ska svälta sen. Har funderat på fosfatremover i en strumpa i innerfiltret, finns det olika sorter? Vad rekomenderar ni? Har dålig koll på vad som finns på marknaden.......Bor ju i fel landsända, utbudet är inte det största.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du kan ta med vatten och få testat i någon saltbutik också, ifall du verkligen vill dubbelkolla mot dina egna tester sen.

Har bara testat Fauna Marins UltraPhosSil som ska ta fosfat också.

Det har funkat bra för mig, mitt bry var mest lite kiselalger på sanden som försvann hyffsat fort, fosfaten har jag inte testat på ett tag nu faktiskt, så jag vet inte vad jag har för värde där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen för svaret.

Ska kolla på fauna Marins grejer nästa vecka då vi är i storstan. Får väl fråga runt lite där oxå.

Inga tankar om hur många eremiter och turbosar som man kan tänkas behöva? Helt klart är att de vi har inte hinner med i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...