Gå till innehåll

Holkens 170l:s Juwel Panorama


holken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 288
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej det är ju just det, som sagt vi bor i fel landsända. Inte så många saltisar häromkring. Jag vet bara av 5 till. Finns säkert fler oxå som man inte har nån koll på men man tycker ändå att man borde stöta på dom nån gång på en av de tre butikerna i stan, (bara 2 med lite saltvatten, oh med lite menar jag lite). hihi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte var jag har fått infon ifrån men jag har hört nånstans att en snigel per 10 liter vatten. jag har nog en 50-60 sniglar i mitt kar (vill ju ha lite mat till kirurgen o kaninen) Men får ändå skrapa rutan på den hinnan som bli imellan åt.

gäller det även om man har eremiter? Vill ju inte att de ska svälta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har bra bilder på plattmaskar så att vi kan jämnföra. Har för dålig kamera för att lyckas ta en bild själva och lägga upp. De typerna vi har i vårt kar är röda, runda med ett litet "rör" i mitten,inget som kommer ur dessa rör varken på natten eller dagen, ca 4-6mm i diameter, dessa ökar i rask takt, nått annat förslag på vad det kan vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plattmask:

http://www.fcps.edu/islandcreekes/ecology/flatworm.htm

Det låter nästan som om du har en form av nakensnäcka.

Tack för svaret. Det ser ju onekligen inte ut som plattmaskar i alla fall. Här kommer i alla fall en kass bild på sakerna, med en liten tecknad version i nedre högra hörnet. Men som sagt var väldigt dålig kvalitet, (världens sämsta kamera när det kommer till att fota i akvariet). Inte världens bästa teckning heller :skrattar:

Nån som har en aning om vad detta kan vara

post-4343-14468916848758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har spenderat helgen i Nacka. Hann med några besök på två olika butiker, den ena var korallrevet där vi handlade till vår handlare....(då det inte är det lättaste att få tag i fisk i den här stan plus att vår handlare inte har en pålitlig leverantör som inte håller vad dom lovat). Så nu är vi i alla fall hemma och har lämnat av beställningen till vår handlare. En del roliga saker fick han hem... vissa påsar köpte vi av honom direkt så att dom slipper flytta på en gång. ¨Så våra nya inevånare i karet (från korallrevet) är en centropyge loriculus, en F scopas och en P Hexatenia.

sen så besökte vi även en annan butik i stockholmstrakten som det pratats om tidigare på andra trådar. Hade väl förstått att det inte var direkt bra där men vi tänkte ändå att vi skulle kolla in stället. Kan ju bara säga att jag inte är imponerad av deras sätt att bemöta kunder....rent utsagt otrevliga. Nu ska jag inte säga att alla i personalen är det men vissa chefer borde lära sig att bemöta sina kunder varesig man är nybörjare eller erfaren saltis. Jag fick i alla fall en lektion i vad som skiljer en langust från en revhummer, och denna lektion var inte av det upplysande slaget.....snarare en uppläxning från hans sida. Men som sagt jag är ju bara en nybörjare som inte kan allt och kommer förmodligen aldrig att kunna heller. Men tyvärr så var det så att det inte fanns de sniglar vi var ute efter på korallrevet så det blev så vi handlade lite på den andra butiken i alla fall, trots bemötandet......det går dock emot mina principer men vad ska man göra när man vill ha vissa saker som inte går att få tag i 80 mil norrut och den butiken som jag tidigere beskrev var de som hade just de grejerna......det blev i alla fall en rörmask, 4 sandvändande snäckor, en sandsjöstjärna och en xenia. ville ha en pumpande men den enda pumpande som fanns var jätteliten och satt på en sten som var full i glasrosor så jag orkade inte ens tänka på det så det fick bli en vanlig.

ska ta lite kort en annan dag då man inte är så f-bannat trött av 8 timmar i en bil.:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. Det ser ju onekligen inte ut som plattmaskar i alla fall. Här kommer i alla fall en kass bild på sakerna, med en liten tecknad version i nedre högra hörnet. Men som sagt var väldigt dålig kvalitet, (världens sämsta kamera när det kommer till att fota i akvariet). Inte världens bästa teckning heller :skrattar:

Nån som har en aning om vad detta kan vara

[ATTACH]30744[/ATTACH]

Ingen som har nån ide´

dom blir bara fler och fler, funderar på om det kan vara vermetid snals? dom släpper ut hårstråds tunna trådar. ser lite roligt ut. Är det bara med manuell bortplockning som dom kan bli lite färre, nog för att det är lustiga djur men man behöver väl inte ha massor av dem........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har spenderat helgen i Nacka. Hann med några besök på två olika butiker, den ena var korallrevet där vi handlade till vår handlare....(då det inte är det lättaste att få tag i fisk i den här stan plus att vår handlare inte har en pålitlig leverantör som inte håller vad dom lovat). Så nu är vi i alla fall hemma och har lämnat av beställningen till vår handlare. En del roliga saker fick han hem... vissa påsar köpte vi av honom direkt så att dom slipper flytta på en gång. ¨Så våra nya inevånare i karet (från korallrevet) är en centropyge loriculus, en F scopas och en P Hexatenia.

sen så besökte vi även en annan butik i stockholmstrakten som det pratats om tidigare på andra trådar. Hade väl förstått att det inte var direkt bra där men vi tänkte ändå att vi skulle kolla in stället. Kan ju bara säga att jag inte är imponerad av deras sätt att bemöta kunder....rent utsagt otrevliga. Nu ska jag inte säga att alla i personalen är det men vissa chefer borde lära sig att bemöta sina kunder varesig man är nybörjare eller erfaren saltis. Jag fick i alla fall en lektion i vad som skiljer en langust från en revhummer, och denna lektion var inte av det upplysande slaget.....snarare en uppläxning från hans sida. Men som sagt jag är ju bara en nybörjare som inte kan allt och kommer förmodligen aldrig att kunna heller. Men tyvärr så var det så att det inte fanns de sniglar vi var ute efter på korallrevet så det blev så vi handlade lite på den andra butiken i alla fall, trots bemötandet......det går dock emot mina principer men vad ska man göra när man vill ha vissa saker som inte går att få tag i 80 mil norrut och den butiken som jag tidigere beskrev var de som hade just de grejerna......det blev i alla fall en rörmask, 4 sandvändande snäckor, en sandsjöstjärna och en xenia. ville ha en pumpande men den enda pumpande som fanns var jätteliten och satt på en sten som var full i glasrosor så jag orkade inte ens tänka på det så det fick bli en vanlig.

ska ta lite kort en annan dag då man inte är så f-bannat trött av 8 timmar i en bil.:snurrig:

f** va drygt me sånt bemötande då man åkt så långt för o få shoppa lite!!

va har ni för butik uppe i skelefteå? är ju inte så långt dit från umeå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blev i alla fall en rörmask, 4 sandvändande snäckor, en sandsjöstjärna och en xenia. ville ha en pumpande men den enda pumpande som fanns var jätteliten och satt på en sten som var full i glasrosor så jag orkade inte ens tänka på det så det fick bli en vanlig.

ska ta lite kort en annan dag då man inte är så f-bannat trött av 8 timmar i en bil.:snurrig:

Har skickat Xenia tidigare till iaf luleå med gott resultat så borde kunna skicka till umeå med så fort det blir lite varmare om du fortfarande är intresserad utav pumpande Xenia om någon månad :)

Bara att skicka ett pm isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

f** va drygt me sånt bemötande då man åkt så långt för o få shoppa lite!!

va har ni för butik uppe i skelefteå? är ju inte så långt dit från umeå :)

Det är Nordh`s som vi handlar av, sen så finns ju akvariecenter (gunnar), han har dock inte så mycket han heller och Arken Zoo som inte har annat än några få tester och kalksten. Känns ändå som att det är en bit att åka till Umeå, 14 mil enkel väg, blir inte billigt i alla fall :-) Nu var vi ju inte i Stockholm bara för att shoppa, hälsade på vänner efter ett läkarbesök med sonen på Akademiska i Uppsala. Passade på när man ändå var nästan i stockholm....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skickat Xenia tidigare till iaf luleå med gott resultat så borde kunna skicka till umeå med så fort det blir lite varmare om du fortfarande är intresserad utav pumpande Xenia om någon månad :)

Bara att skicka ett pm isåfall.[/quote)

tack så mycket, det ska jag komma ihåh :smiley20: kommer förmodligen att dimpa ner ett Pm snart, hihi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat vattnet idag med följande resultat

salthalt 1,023

PH 8,0

KH 9

NH4/3 0,03

NO2 0,1

NO3 5

PO4 0,1

och så till vårt stora problemvärde Ca 540......vad ska man göra när dom kalkar vårt vatten? Går det att sänka det på nått annat sätt än vattenbyte? Annars så verkar våra värden ha stabiliserat sig. Det enda som har förändrats är NO3 värdet som sjunkit lägre än tidigare. Hur lågt kan det få gå innan det börjar bli för lågt? Kan det ha med vår sandvändande sjöstjärna at göra?

I övrigt börjar vi att få bukt med våra långa trådalger, köpte en fosfatremover och på en vecka så har dom minskat dramatiskt (med lite hjälp av manuell bortplockning :skrattar:) men dom kommer i alla fall inte tillbaka lika fort som dom tidigare har gjort. Vi har även lagt in en beställning med vår handlare så förhoppningsvis kommer det mer turbosnäckor, en röd sjöstjärna och lite annat smått och gott under denna vecka.

Nya bilder kommer så snart Chefen=sambon har kunnat lägga vantarna på svärmors kamera i några dagar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när vi har fått bukt med våra alg problem så uppstår ju ett nytt problem! Vad ska vi ge vår kirurg för ersättningsfoder? Vilka sallader rekomenderas? vilket ersättningsfoder rekomenderar ni? Andra förslag? Han vägrar äta fryst artemia och vårt pellets foder så Rekomendationer snabbt tack! Han har rensat vårt "förråd" på callerpia och andra microalger i karet, nån som har över lite?

Tack på förhand

Magnus & Magdalena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig grönsallad är inte rikt på några näringsäm,nen direkt, det innehåller mest vatten. Spenat och broccoli är annars ok ifall den inte tar tex algtabletter upplösta i lite vitaminberikat vatten eller spirulinaflingor. Annars har du ju nori, som är sjögräs, det hittar du i någon matvarubutik som har en del "mat från andra länder". Kan finns i en hälsokostaffär också, se då till att få den orostade varianten. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig grönsallad är inte rikt på några näringsäm,nen direkt, det innehåller mest vatten. Spenat och broccoli är annars ok ifall den inte tar tex algtabletter upplösta i lite vitaminberikat vatten eller spirulinaflingor. Annars har du ju nori, som är sjögräs, det hittar du i någon matvarubutik som har en del "mat från andra länder". Kan finns i en hälsokostaffär också, se då till att få den orostade varianten. Lycka till!

Tack för tipsen! Nori ska väl inte vara helt omöjligt att hitta, ska ut på shopping runda idag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...