Gå till innehåll

Mässa?


Lable

Rekommenderade inlägg

På reptilmässan nu i helgen i Stockholm ryktas det om att det fanns lite saltvatten.

Största djurmässan är ju annars Expo Syd i Kristianstad sista lördan i augusti. Huvudsakligen finns där reptiler, spindlar och liknande samt tillbehör till sådant men annat djurrelaterat är också synnerligen välkommet. Jag tycker det vore kul om vi kunde få in lite mer akvarierelaterat på mässan, det vore riktigt trevligt att få ett hörn för fraggbyte där. Det är ju också enklare och mindre riskabelt att gå in i en befintlig mässa än att starta från noll. Är nån intresserad av att spinna på detta så kontakta mig så kan vi se vad som kan göras.

I motsats till somliga andra mässor så har vi ordning på pappren på Expo Syd så det är ofarligt att ta med listade koraller dit. Ryggradslösa djur och tillbehör är problemfritt att sälja och visa. För dagen är det krångligare med fisk, enligt Jordbruksverkets mening så får man inte visa fisk för försäljning liggande i påse så antingen krävs ett akvarium som uppfyller alla krav eller också får fisken ligga i en frigolitlåda i sin påse tills den säljs. Hur det blir med den saken i fortsättningen spörs, det är inte givet att Jordbruksverket kan ställa de här kraven men de gör det ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
skulle nog inte vara så svårt att ordna ihop en mässa om några angagerade sig i det

Bollmora Akvarieklubb kommer att ställa ut på Kistamässan januari 2010 igen. Det vore kul om det fanns några som kunde tänka sig att ställa ut några saltvattensakvarier i vår monter. Vargklo är ju medlem i klubben och jag ger passningen till honom. Det är ju en del tid kvar för att hinna planera.

Det skulle vara enormt kul om vi kunde förverkliga detta.

Men det krävs en del eldsjälar som ställer upp.

Hälsningar

Lasse Omfors

ordförande

Bollmora Akvarieklubb.

www.bollmoraakvarieklubb.org

mail till ordforande@bollmoraakvarieklubb.org

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som är sugna får gärna greppa frågan och starta någon form av aktivitet för att förverkliga detta. Årets husdjursmässa hade vi ett litet samarbete med Bollmora genom att de delade ut lite info om SG samt att de hade något lite salt där. SG är possitiva till att utveckla detta samarbete till 2010.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller Expo-Syd så är det klart positiva signaler inom Amazonas till att få in saltvatten. Det är hjärtligt välkommet och det är bara att ta upp saken med mig om det finns intresse. Något informationsbord för guiden och bord för visning av något akvarium bör vi kunna bjuda på, finns det sen intresse för t ex en fraggbyteshörna eller att företag vill visa upp sig och sälja så lär det ju kosta nåt men för att få igång saken kanske vi kan vara lite flexibla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

ja men om det finns tillräckligt många intresserade så borde det inte vara något problem alls att sätta upp en fragghörna. Frågan är då hur långt folk egentligen vill ta det här förslaget.

Om liksom alla intresserade kunde sätta in en liten summa på ett konto, där pengarna går till just en fragghörna så skulle ju det vara utmärkt.

jag skulle kunna ta på mig ansvaret att försöka få igång det här om jag visste att det fanns intresse.

det skulle kännas mycket bättre om man hade någon vid sin sida så man inte är ensam som pushar på det här. Det är bara att skicka ett Pm till mig om, vad som helst gällande uppstart av ett kar i expo-syd.

Alla som är på, hör av er! -jagkan

mvh. Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 4 veckor senare...
Bollmora Akvarieklubb kommer att ställa ut på Kistamässan januari 2010 igen. Det vore kul om det fanns några som kunde tänka sig att ställa ut några saltvattensakvarier i vår monter. Vargklo är ju medlem i klubben och jag ger passningen till honom. Det är ju en del tid kvar för att hinna planera.

Det skulle vara enormt kul om vi kunde förverkliga detta.

Men det krävs en del eldsjälar som ställer upp.

Hälsningar

Lasse Omfors

ordförande

Bollmora Akvarieklubb.

www.bollmoraakvarieklubb.org

mail till ordforande@bollmoraakvarieklubb.org

Jag har ett 37l clownhotell som jag skulle kunna ta med som visningsakvarium, hur vi gör med ls och vatten vet jag inte, kanske om vi alla ställer upp med ett par liter efter ett vattenbyte och nån sten så borde detta vara möjligt. Sedan kan man ta med lite fraggar som man vill byta "blir dock enbart mjukisar" men det är ändå en början och folk kan då se lite hur teknik och sådant fungerar.

PM:a mig eller skriv vidare här så får vi se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...