Gå till innehåll

försvinnade Chelmon rostratus...


mr_alex

Rekommenderade inlägg

Hej! för cirka 1½ månad sedan köpte jag en jättefin Chelmon rostratus och den åt artemia väldigt bra.han var aldrig mager eller något liknande men en morgon för ca en vecka sedan var han borta.

Först trodde jag han hade simmat in i revet och gömt sig men när han ej kom fram på en timme(han brukar annars alltid vara framme vid rutan och vänta på mat) så kollade jag så att han inte hade hoppat ur..men det hade han ej..för 3 dagar sedan lyfte jag upp nästan alla stenar och letade efter han men han var borta..

akvariumet är på 250 liter och den fisken jag tror kan vara det enda som kan ha skadat honom är min zebrasoma flavescens som var i ungefär samma storlek som han(flavescens var 2 cm större)

Vad tror ni har hänt?

ska jag köpa en ny?

mvh

alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror att den ändå svalt ihjäl typ tyvärr.. hade en i ett 600L , åt också artemia men den var lite långsam i konkuransen med resterande kirurger.. så när den ätit alla rörmaskar och glasroser så höll den bara någon månad till sen försvann den tyvärr..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en rostatus, som jag haft sedan i somras. Det är en kul liten rackare (runt 10-11cm) Jag köpte den på Bromma Zoomarknad (av alla stälen) den trivs fint i karet, och pickar i sig av alla små kräftdjur som följde med min levande sand. Även jag märkte att den hade en tendens till att magra, så jag Googlade lite och hittade en artikel här på forumet om en kille som byggt en Rostatus utfodrare (hittar dock inte inlägget) Men enkelt beskrivet består den av ett smalt (20mm) genomskinligt rör. Som är pluggat i ena ändan och upborrat med ca 20-30 5mm hål.

I detta rör häller jag min artemia och eftersom det bara ör Rostausen som har näbb, får han mest mat. Varje gång han hämtar lite, spiller det ut en och annan artemia, till glädje för övriga fiskar.

Det kan vara svårt för att inte säga omöjligt att få en inmatad fisk att äta annan föda, men jag har lyckats lura i den lite mysis (på detta sätt) Om du vill kan jag fota och maila lite bilder. Droppa i så fall ett mail till lars.oscarsson@c-sam.nu

Nått annat jag hört är att många Rostatus är fångade med Cyanid och om så är fallet brukar dom tyvärr vara döende redan i butiken (fast det inte alltid syns) Fråga om det är så innan du köper nästa Rostatus, annars tycker jag att du ska boka den, men låta den simma en vecka eller två hos din handlare innan du tar med den hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är i stort sätt omöjliga att hålla i akvarier någon längre tid. Offentliga akvarier har gett upp eftersom de inte hittat något foder som fisken överlever på. Ett frysfoder man kan tänkas pröva är Angel formula som innehåller en del svampdjur. Eller så kan man ta svamp själv på västkusten och frysa in. Men det är ingen garanti. Det finns ingen forskning som säger att det är just svampdjur som saknas i kosten. Det är bara det att det brukar saknas i akvariefodret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För alla andra som inte har 5kubiks hajtank hemma, så är väl den sorgliga sanningen att överlevnadsstatistiken på rostratus är urusel - verkar likt Zanclus som att det fungerar bäst i burkar som varit i gång i flera år.

Artemia duger inte som ersättningsfoder i längden då näringsinnnehållet är för lågt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 kubik? det är ju 10 % av sumpen :) 1400 kubik gäller.

Stig - jag har pratat med lite folk här och vi har inte en aningen - de är aktiva vid normal matning men om de äter är svårt att sägga. De är hela tiden på gång och patrullerar hela karet och simmar mycket aktivt. Detta såg jag också ute i det vilda där jag försökte följa två stycken som bara drog rakt över revet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du lyckats. Min ser i alla fall ut att må finfint (än så länge) och med röret från Akvarieleasing hinner den picka i sig mycket mat. Det är bara att hålla tummarna :) Sen vet jag inte, men en del kan ju vara att den är störst i mitt kar. Det är ingen som motar bort den från maten. Det kan ju ha nån betydelse. Annars kanske det helt enkelt är så att vissa individer är segare än andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har studerat forumet i drygt ett år för att snappa upp så mycket som möjligt (innan det är dags att skaffa ett eget kar). Man kan väl säga att jag inte ens kommit in i nybörjarstadiet än, så därför kommer en kanske dum fråga men det är en sak i den här tråden som jag reagerat på.

Det är ingen som nämnt något om var pincetten tagit vägen? Det kanske är självklart :) Att den dött är väl ganska klart men har något käkat upp den eller?

Jag har lärt mig att det inte är någon fisk jag kommer börja med i alla fall...

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en Chelmon rostratus så tycker jag att du ska kontakta Mekl, tror det är sådana som han haft länge. Han har ordnat en mattningskonstruktion för att de ska hinna med att ta maten. Det finns bilder på den här på SG. Fin men MYCKET svår fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har studerat forumet i drygt ett år för att snappa upp så mycket som möjligt (innan det är dags att skaffa ett eget kar). Man kan väl säga att jag inte ens kommit in i nybörjarstadiet än, så därför kommer en kanske dum fråga men det är en sak i den här tråden som jag reagerat på.

Det är ingen som nämnt något om var pincetten tagit vägen? Det kanske är självklart :) Att den dött är väl ganska klart men har något käkat upp den eller?

Jag har lärt mig att det inte är någon fisk jag kommer börja med i alla fall...

/Andreas

Om en fisk eller annat dör i karet försvinner det myckewt fort då det finns massor av djur som äter dött, allt från fiskar till krabbor och räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Ingen som provat på Chelmon marginalis??? ser i princip ut som rostratus föutom att den verka ha en rand mindre eller nått.. men om man läser här på Artregister ovanför så verkar den mycket enklare än c.rostratus.. det står en 3a på svårhetsgrad på den,, och det står att den e lätt att aclimatisera och att den inte verka känslig mot sjukdomar och att den har lättare att äta än rostratus(av någon anledning) och att den e mindre aggresiv mot andra fjärillsfiskar.. har dock alldrig sett någon C.marginalis i butik, men den verka intressant..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en rostatus, som jag haft sedan i somras. Det är en kul liten rackare (runt 10-11cm) Jag köpte den på Bromma Zoomarknad (av alla stälen) den trivs fint i karet, och pickar i sig av alla små kräftdjur som följde med min levande sand. Även jag märkte att den hade en tendens till att magra, så jag Googlade lite och hittade en artikel här på forumet om en kille som byggt en Rostatus utfodrare (hittar dock inte inlägget) Men enkelt beskrivet består den av ett smalt (20mm) genomskinligt rör. Som är pluggat i ena ändan och upborrat med ca 20-30 5mm hål.

I detta rör häller jag min artemia och eftersom det bara ör Rostausen som har näbb, får han mest mat. Varje gång han hämtar lite, spiller det ut en och annan artemia, till glädje för övriga fiskar.

Det kan vara svårt för att inte säga omöjligt att få en inmatad fisk att äta annan föda, men jag har lyckats lura i den lite mysis (på detta sätt) Om du vill kan jag fota och maila lite bilder. Droppa i så fall ett mail till lars.oscarsson@c-sam.nu

Nått annat jag hört är att många Rostatus är fångade med Cyanid och om så är fallet brukar dom tyvärr vara döende redan i butiken (fast det inte alltid syns) Fråga om det är så innan du köper nästa Rostatus, annars tycker jag att du ska boka den, men låta den simma en vecka eller två hos din handlare innan du tar med den hem.

Såg artikeln om "foder röret" håller på att göra en egen nu.. Har dock inte borrat hål än, men ska fixa det i morrn.. men röret e tyyp 25-30mm (genomskinligt).. lägger en bild här så kan du se om jag e inne på rätt spår????100_0159.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut HEnke, se till o få lite hål längs med hela röret, så den kan få äta under hela tiden maten sjunker.

Gutt d... tänkte borra hål runt om hela röret hela vägen ner,, eller tror du det räcker med att bara borra hål på den sidan som pekar framåt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...