Gå till innehåll

Sjuk clown


Rekommenderade inlägg

Hej hej!

Min Clown ser inte så pigg ut, han hyperventilerar och hans bajs ser ut som vitt slem (sitter fast). Han simmar mycket med huvudet neråt. Men han äter iaf.

Finns det något jag kan göra eller ska jag bara avvakta.

Dom andra fiskarna ser fortfarande pigga ut och visar inga tecken på sjukdom.

Jag kör inte med uv-c, då den har gått sönder i det karet.

Mg och Ca är högt(om det spelar roll vet jag inte men så ser värdena ut).

pH var något lågt(7,7) men är sakta på väg upp.

Jag håller på med vatten så jag ska göra ett delvattenbyte imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hej!

Min Clown ser inte så pigg ut, han hyperventilerar och hans bajs ser ut som vitt slem (sitter fast). Han simmar mycket med huvudet neråt. Men han äter iaf.

Finns det något jag kan göra eller ska jag bara avvakta.

Dom andra fiskarna ser fortfarande pigga ut och visar inga tecken på sjukdom.

Jag kör inte med uv-c, då den har gått sönder i det karet.

Mg och Ca är högt(om det spelar roll vet jag inte men så ser värdena ut).

pH var något lågt(7,7) men är sakta på väg upp.

Jag håller på med vatten så jag ska göra ett delvattenbyte imorgon.

Damn, låter som det kan vara clownfisksjukan, så såg min ut ett tag innan den dog, det man också kan se är att dom har extraproduktion av slem så dom ser lite slemmiga ut på kroppen, det syntes inte så tydligt på min, men clownfisksjukan passade in på allt annat hos mig.

Det positiva om det är den är att det oftast inte smittar andra fiskar än clownfiskar (olika damseller är också benägna att få sjukdommen). Sjukdommen brukar ha ett snabbt förlopp, och fisken är ofta död inom 24-48 timmar efter man ser de första symptomen, men i vissa fall kan dom klara sig något längre, och en del kan bli friska ifrån det men det är inte så vanligt tyvärr. Det finns väl andra sjukdommar det också kan vara men clowner brukar vara ganska tåliga mot det mesta utom just clowndfisksjukan. Är din fisk ny eller är det någon ny fisk i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en ny fisk för 1 vecka sedan, clownen har jag haft i ca 5-6 veckor (minns inte exakt).

Så det kan vara den som burit på sjukdomen?

Jag kan erkänna att denna sjukdommen tar kål på mig (och då menar jag inte influensan jag åkt på ;)), det känns ju mer man läser om clownfisksjukan desto mindre vet man känns det som. Verkar inte finnas några raka svar på annat än vilken parasit som orsakar den (Brooklynella hostilis). Har läst att även kirurger, kejsarfiskar och sjöhästar kan få denna sjukdom (http://www.wetwebmedia.com/brooklynellosisart.htm). Hur symptomen yttrar sig beror till på vem som skriver, en del säger att "white stringy poo" är det första man upptäcker, följt av att fisken håller in fenorna, får svårt att andas, får vita områden på huden, bleknar, och tillslut ser ut som den ömsar hud (om det ens går så långt innan den dör) medans många andra inte har med de första två symptomen (hålla in fenorna är väl i.o.f.s. generellt för en fisk som inte mår så bra) och det låter mer som dom får den kraftiga slemmningen tidigt i sjukdommen.

Som sagt, fortfarande finns det ju en chans att det inte är clownfisksjukan, och jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt med den. Det bästa vore väl om du hade ett karantänkar bredvid som den kunde flyttas till men det antar jag du inte har?

Min fråga angående om den var ny eller om du köpt någon annan fisk innan berodde på att det finns ju alltid en liten risk att en fisk bär på en sjukdom som den själv inte blir sjuk av, speciellt då den kan ha gått i samma kar som clownfiskar hos handlaren. Och om du inte hade introducerat något i karet nyligen så tror jag att man kunde ha räknat bort clownfisksjukan då den är såpass dödlig som den är och dess snabba förlopp.

Sen lägger jag ju till här att jag är en lekman när det kommer till dessa saker, jag brukar inte diskutera fiskar och fisksjukdommar så ofta p.g.a. av att jag har så lite erfarenhet av det, men då det kändes såpass likt det som min hade så tänkte jag skriva några rader som svar. Nu har jag läst på i några timmar om det och vet inte om jag är något klokare, tycker delarna med koraller och ryggradslösa djur är mycket roligare, knasboll som man är :)

Men håll oss uppdaterade hur det går, är det clownfisksjukan så kommer det tyvärr visa sig snabbt, är det något annat så kan ju UV-C:n ha effekt, bara att hålla tummarna i det här skedet.

Håller tummarna för dig och din firre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket :ler:

Än så länge så lever han vi får se hur det utvecklar sig under dagen.

Jag har också läst lite om brooklynella och det kunde enligt den artikeln behandlas med koppar och i akut skede så kunde sötvattendopp vara bra men inte bota den. karantän har jag ingen och det ända alternativ jag har är isf en hink(känns lite fattigt).

Men det är väl en parasit så jag ska prova att doppa honom i sötvatten och sen får vi se om det kan ge honom lite mer tid eller om det stressar honom mer.

I mitt uv-c så fungerar lampan men inte pumpen får se om jag kan blötlägga det för det har legat utanför karet ett tag. Det har kanske sammlats skit i pumpen som har stoppat den eller nåt sånt.

Jag har ju ett kar till men där går en annan clown så det vill jag inte riskera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket :ler:

Än så länge så lever han vi får se hur det utvecklar sig under dagen.

Jag har också läst lite om brooklynella och det kunde enligt den artikeln behandlas med koppar och i akut skede så kunde sötvattendopp vara bra men inte bota den. karantän har jag ingen och det ända alternativ jag har är isf en hink(känns lite fattigt).

Men det är väl en parasit så jag ska prova att doppa honom i sötvatten och sen får vi se om det kan ge honom lite mer tid eller om det stressar honom mer.

I mitt uv-c så fungerar lampan men inte pumpen får se om jag kan blötlägga det för det har legat utanför karet ett tag. Det har kanske sammlats skit i pumpen som har stoppat den eller nåt sånt.

Jag har ju ett kar till men där går en annan clown så det vill jag inte riskera.

Som sagt, sötvattensdopp verkar ju vara en av de få saker som kan hjälpa, formalindopp ska vara lite bättre, men vet inte om det är får säljas i Sverige. Problemet är ju att fisken blir fri från parasiterna men sätts tillbaka till samma vatten så blir den sannolikt direkt infekterad igen.

Så jag vet inte hur man ska göra, kan du ta vatten ifrån det andra karet till hinken och låta den gå i det, efter eventuellt sötvattensdopp, kanske med något sänkt salthalt? Samtidigt, är det inte en parasit så kan man ju stressa fisken i onödan. Vågar ju inte råda dig då jag har alldeles för lite erfarenhet av fiskar, får hoppas någon fiskkunnig kan råda dig vad du ska göra som ger dina djur den bästa chansen.

Jag har en medicin jag köpte när min var sjuk, men den dog innan medicinen kom, det står att den bland annat är emot Brooklynella, men hade den fungerat borde det ju stå mer om det på nätet, den heter i.a.f. protomarin intensiv (http://www.aquaristikshop.com/e_Produktinformationen/Aquarium-M-nster-protomarin-intensiv.htmB).

Men vad du än beslutar, var väldigt nogrann med renligheten mellan karen nu då du kanske har en smittsam sjukdom i det ena karet, så det inte förs över till det andra karet.

Lycka till!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen! Självklart kommer jag inte att klandra dig om jag väljer att följa dina tips och förslag. Det är egna medvetna beslut jag tar och är mycket tacksam för att du ens tar dig tid att svara på mina bekymmer. :)

Funderar på att köra med syresten isf och med kopparmedicin ska kolla jag har någon hemma sen någon pricksjukaperiod. Har en hink med lite under 20l från det karet efter ett vattenbyte nyss. Och försöker att få igång mitt uv-c.

Återkommer igen om något nytt händer och meddelar mina åtgärder.

Tack så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu står en 25l hink med uv-c (som började fungera igen efter ett litet bad), jag har även berett vattnet med aquasafe som innehåller b-vitamin som är bra för fiskens "slem" och ska minska stressen för fisken.

Ska snart hälla i medicin, men väntar lite då uv-c inte får vara igång samtidigt. Jag hade tänkt flytta över uv-c´n i huvudkaret så fort jag har fått i medicin så jag kan få det så sterilt som möjligt så att clownen inte behöver gå så länge i hinken. Hoppas han pallar med detta.

Mitt problem är att att hålla temperaturen uppe, jag har en klen liten doppvärmare på 10w och när uv-c´n ryker så har jag bara en 6w cirkulationspump. Men vi får se det kanske fixar sig ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han lever men han ser lite risig ut, tror inte att han kommer att klara sig. Han har fått mer slem på kroppen så jag tror att jag agerade för sent tyvärr.

Jag har gjort ett delvattenbyte idag så jag ger det lite tid till så får vi se om han blir bättre annars får jag hjälpa honom att slippa lidandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slem på kroppen?? jag hade en clown som fick det och jag kunde inte rädda han....min hyperventilerade och simmade antingen nära botten eller vid ytan......död nån dag senare....men sen å andra sidan så har jag en clown som har fått det två gånger men lever fortfarande.....hans betende är visserligen lite lustigt men vid liv iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju allt mer som clownfisksjukan, sjukt tråkigt, verkar som sagt inte finnas någon riktigt bra bot mot den... Man hade ju hoppats att det skulle vara något annat som har lite bättre förutsättningar. Beklagar. Vi kan bara hålla tummarna för dig och firren, finns ju någa få som överlever den, har väl tillräckligt bra immunförsvar och allmäntillstånd för att klara av sjukdommen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slem på kroppen?? jag hade en clown som fick det och jag kunde inte rädda han....min hyperventilerade och simmade antingen nära botten eller vid ytan......död nån dag senare....men sen å andra sidan så har jag en clown som har fått det två gånger men lever fortfarande.....hans betende är visserligen lite lustigt men vid liv iaf.

Jag såg i din tråd när du skrev om det. Hur går det för dig nu hoppas att du är back in the game igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju allt mer som clownfisksjukan, sjukt tråkigt, verkar som sagt inte finnas någon riktigt bra bot mot den... Man hade ju hoppats att det skulle vara något annat som har lite bättre förutsättningar. Beklagar. Vi kan bara hålla tummarna för dig och firren, finns ju någa få som överlever den, har väl tillräckligt bra immunförsvar och allmäntillstånd för att klara av sjukdommen.

Ja tyvärr tror jag att jag agerade för sent, han är svenskodlad och har varit stark som hängt med så här långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg i din tråd när du skrev om det. Hur går det för dig nu hoppas att du är back in the game igen.

jo det var en ganska stor smäll jag fick på en favorit fisk. Var ganska nära skicka karet ut genom närmaste fönster...men efter har snackat med lite olika kompisar här har jag ångrat mig.

Skall bara ta det lugnt nu och se vad som händer. Tror att jag har kommt över en puckel nu för många saker ser bättre ut nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är lite tråkigt att det blir så. Men jag ska fixa ny clown/clowner men jag väntar ett bra tag innan jag ger mig på det. Hur lång tid finns detta i mitt kar? Jag kunde inte köra med det uv-c jag hade för temperaturen steg till 27 grader på väldigt kort tid.

Man brukar säga att karet ska ligga i träda (utan några värdar till sjukdommen, d.v.s. fiskar) i 6veckor till 2månader för att den ska vara säker. Har man andra fiskar kan sjukdommen överleva med låg intensitet i princip en evighet :smiley13: för att blossa upp när en lämplig art introduceras. Men förhoppningsvis så går det bort efter ett tag men rekommenderar att hålla karet utan damsel-släktingar i minst 2 månader.

Igen, rekommenderar karantän, av något skäl ovanligt i Sverige men vanligt i många andra länder, är otäckt många som förlorat fiskar senaste tiden, så nu kommer allt som ska i mitt kar karantänföras först, även koraller, de ska även för säkerhets skull behandlas med Tropic Marin Pro-Coral Cure. Även vissa fiskar kommer behandlas profylaktiskt för att minimera risken att introducera något i karet, vill inte att saker som jag ska ta hand om går och dör i min vård.

Beklagar som sagt :smiley13:!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Tjenare, jag har just nu en clownfisk som jag köpte för 2 veckor sedan, För 3 dagar sedan började han hyperventilera, simma som ett snedstreck / med huvudet uppåt.

Äter men äter väldigt lite, är seg och har fenorna intill kroppen. Är dock inte slemmig.

Ikväll efter ljuset släcktes så har han legat på sanden trodde att det var slutet men är nu i sin hörna i akvariumet där det är mindre cirkulation.

Vet inte vad jag ska göra, känner mig så hjälplös vill inte att ännu en clown ska dö för mig! =(

Har också en Fridmani i akvariumet, någon fara för den?

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...