Gå till innehåll

Handla från Amazon.com


Datate

Rekommenderade inlägg

Har kollat runt på lite böcker nu när födelsedagen närmar sig. Läste lite här om att många tycks handla på amazon.com.

Så vitt jag vet är väl det en amerikansk site? Vad tillkommer då på det pris som anges. Är det tull och moms och frakt som tillkommer, och vad är då ungefär dessa prispåslag?

Jämför man deras dollarpriser mot vad man får ge i sverige så skiljer det en hel del, så jag gissar att det måste tillkomma några kostnader innan man har boken i handen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har köpt lite böcker från Amazon.com en gång i tiden.

Som Ingemar påpekar så tillkommer ju leveranskostnaden men även moms och tullkostnader. Jag kommer inte ihåg hur stor tullkostnaden var men den var inte allt för hög. Var ganska lång leveranstid oxå.

/Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde böcker i julas från amazon.co.uk. Själva paketet visade sig dock vara skickat från USA. Trots relativt dyr sändning (2000 kr) och stort/tungt paket blev det inga tullkostnader. Man kan ju undra vilka tullregler som gäller i detta fall. Jag betalade precis det som jag blev ombedd att betala när jag checkade ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu finns någon kontroll alls, hur ska någon hinna med det? Det är inget ovanligt att jag köper något från USA via webben. Det senaste halvåret så har jag dels beställt scull caps, och den senaste beställningen var nitar i silver som jag använder när jag tillverkar skaft till rakknivar. Jag har aldrig hört något om tullkostnad.

Om det finns någon kontroll så måste den vara väldigt liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har handlat ganska många gånger från amerikanska Amazon. skulle gissa på att jag fått betala moms och tull 2 av 10 ggr ungefär.

Hur funkar det Christer. Stoppas paketet i tullen, de går igenom det, meddelar dig att du måste lösa ut det genom att förtulla och momsa först?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar det Christer. Stoppas paketet i tullen, de går igenom det, meddelar dig att du måste lösa ut det genom att förtulla och momsa först?

Du får antingen betala direkt till budfirman som levererar eller till posten om du hämtar ut där. Vet du att det kommer med bud, se till att ha pengar hemma till ev. tullavgifter mm. dom tar med sig paketet igen annars.

Det är sällan man får en förvarning om det kommer med bud. Om du däremot får hämta på posten eller ombud så får du en avi i brevlådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom gånger jag har beställt från usa så har jag fått räkning hem på tullavgift flera veckor efter att jag hämtat ut paketet. men det kanske är olika beroende av fraktbolag eller nått. Så paketet kom som vanligt utan förseningar eller krångel fast det tullats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar det Christer. Stoppas paketet i tullen, de går igenom det, meddelar dig att du måste lösa ut det genom att förtulla och momsa först?

Som Marko skrev. Jag har alltid hämtat på postombud och då kommer den otrevliga överraskningen på avin. Beställer du från Amazon UK så slipper du sånt men då är normalt priserna högre.

För den som ännu inte upptäckt bokfynd.se så kan den rekommenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...