Gå till innehåll

Andreas 800 liters projekt i Floby.


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Nu har det börjat ta sig med mitt saltvattenskar och tänkte visa lite hur allt har artat sig.

Detta är mitt första kar inom salt så jag är helt ny på detta men jag har fått en del tipps och råd av bla Stefan Molin som jag känt sedan många år. Vill man ha tipps och ideer så har jag lärt mig att det finns inget denna man inte kan svaret på.

Till att börja med så är karet 160x70x70 altså ca 800liter + sump på 150 liter ca.

Ramp har jag en MH ramp med 2st 250 watts MH + 2st 54watts T5 rör och 3st moon light diod lampor. modell (sun sun)

Detta går i karet nu.

1st Salarias fashiatus

4st pepparminträkor (mot glasrosor som fanns på lite levande sten jag köpte)

2st clowner (ocellaris)

5st P. Kauderni bangai

1st Zebrasoma flavisence

+lite snäckor och en rödvit sjöstjärna.

1st euphyllia (copparfärgad) köpte av Ted.

Jag har ca 100kg levande sten i karet.

Jaja nu kommer iaf några bilder på mitt projekt som pågott en tid men igår inhandlades en del fisk iaf.

post-4344-14468916905806_thumb.jpg

post-4344-14468916905946_thumb.jpg

post-4344-14468916906087_thumb.jpg

post-4344-14468916906236_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjena Andreas och välkommen till SG, hoppas du kommer trivas här :)

Akvariet och scapingen ser fin ut, hur länge har du haft det igång?

Själv är jag också i startfasen för saltvattensakvarium, dock inte så stort som 800L ;)

Mvh Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång i 3 veckor och jag köpte sten från en kille som la ner sitt kar. Stenen var då inkörd och av bra kvalite så någon nitrit har jag inte fått.

Jag såg att bangai kardinalerna redan visade lek tendenser och har gått undan för att uppvakta varandra frenetiskt. Det är riktigt kul o se iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas, skönt att vara igång misstänker jag? På fotot med de 2 clownerna ser det ut som att du har några ganska stora glasrosor ca 2 dm under fiskarna. Jag hade nog valt att plocka bort dem innan de blir fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wiking!

Jo jag har försökt att ta bort Glas rosorna men det är inte lätt. De krymper ju ihop till obefintlighet då man petar på dom.

Hämtade ca 20kg mer sten idag så nu har jag närmare 120kg i karet så nu får det räcka.

Köpte även en grön Euphyllia så nu har jag 3 olika varianter på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror en del sprutar något över glasrosorna som tar död på dem. Koncentrerad kalsiumhydroxid eller liknande. Det finns mer info om detta i de lite äldre trådarna. Använd forumets sökfunktion så kanske du får träff.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror en del sprutar något över glasrosorna som tar död på dem. Koncentrerad kalsiumhydroxid eller liknande. Det finns mer info om detta i de lite äldre trådarna. Använd forumets sökfunktion så kanske du får träff.

Jag har försökt med en del olika varianter för att bli av med mina glasrosor.

I förrgår köpte jag en pepparmintsräka och jäklar vad den äter glasrosor.

Har i och för sig hört att man ska ha lite tur när man köper räka också för alla äter inte rosorna tydligen men å andra sidan så skadar den ju inte om man nu skulle ha otur och få tag i en som inte är hungrig. Vad jag har sett så här långt så skulle jag rekomendera en sådan.

Ser ut att kunna bli ett stiligt kar i övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt med en del olika varianter för att bli av med mina glasrosor.

I förrgår köpte jag en pepparmintsräka och jäklar vad den äter glasrosor.

Har i och för sig hört att man ska ha lite tur när man köper räka också för alla äter inte rosorna tydligen men å andra sidan så skadar den ju inte om man nu skulle ha otur och få tag i en som inte är hungrig. Vad jag har sett så här långt så skulle jag rekomendera en sådan.

Ser ut att kunna bli ett stiligt kar i övrigt.

Lysmata wurdemanni är ju den riktiga pepparmints räkan och äter inte på koralldjur.

Däremot om man inte ser upp kan man få Rhynchocienetes uritai (kamelräka) istället och då blir det problem då den äter koralldjur.

Pepparmints räkan Lysmata wurdemanni är nattaktiv och därför kommer du inte få se den speciellt mycket. Bäst är givetvis att köpa en liten grupp och inte enstaka exemplar.

Den är i stort sett fredlig mot andra akvariedjur även om den kan ge sig på andra räkarter.

Du kan hjälpa pepparmintsräkan att lättare ömsa skal genom att tillföra extra iodine.

Pepparmintsräkan äter glasrosor (Aiptasia) som godis, dock kommer de nochalera de största glasrosorna. Lämpligast är att köpa dem när akvariet gått igenom sin mognadsprocess enligt min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång i 3 veckor och jag köpte sten från en kille som la ner sitt kar. Stenen var då inkörd och av bra kvalite så någon nitrit har jag inte fått.

Jag tycker att du har för dåligt med tålamod och går alldeles för fort fram.

Ditt akvarie är långt i från stabilt vid detta laget.

Det kan kosta dig problem framdeles.

En liten städpatrull vore nog tills du ser att allt fungerar som det skall.

Det är alldeles för många här på guiden som startar upp saltvattensakvarium och har för bråttom med åtföljande problem som alltid följer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen jag köpte var bara ca 6 månader gammal och var jätte mkt liv i. Jag köpte sedan till väl inkörd sten från flera ställen så någon nitrit har jag inte fått. Jag har kollat varannan dag i 4 veckor och har aldrig gett utslag ens. jag har 4st pepparmints räkor och jag kan inte se att de ätit några rosor än så länge.

Jag hoppas nu bara att jag inte åker på problem pga att jag haft för bråttom som du säger kjelle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade bara T5 rör tänt då jag tog kortena men på ett kort är även MH tänt.

Tackar för tippsena om hur man råder bot mot glas rosor.

Ska ta ett par kort idag då MH är tänt hade jag tänkt. Nu är det ju även mer LS i karet och även lite mer koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen jag köpte var bara ca 6 månader gammal och var jätte mkt liv i. Jag köpte sedan till väl inkörd sten från flera ställen så någon nitrit har jag inte fått. Jag har kollat varannan dag i 4 veckor och har aldrig gett utslag ens. jag har 4st pepparmints räkor och jag kan inte se att de ätit några rosor än så länge.

Jag hoppas nu bara att jag inte åker på problem pga att jag haft för bråttom som du säger kjelle.

Skulle det ev. krångla till sig så vet du ju orsaken!

Annars är det ett bra sätt att skynda på inkörningsprocessen genom att använda begagnad levande sten bara den inte är medicinerad eller rent ut av död.

Hur "bra" just din levande sten är får ju framtiden utvisa, det visar sig om något år eller två.

För att du skulle fått in lite nytt "blod" hade det varit bäst enligt min mening om du köpt in en del nyimporterad levande sten också.

Mjuka koraller som Sinularia och Sacrophyton är härdiga och är bra koraller att börja med.

Varför? Jo de kan stå i relativt lågt som högt vattenflöde, ljuskravet är också varierat från lite lägre upp mot det starkaste. Medel aggresiva mot andra koraller och livlängden bra.

Sten koraller är mer känsliga och de skall du egentligen låta bli så här i början tills ditt akvarium stabiliserat sig. Du har redan köpt en Euphyllia, hoppas att det går bra för dig med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips för att blanda mjuka o hårda koraller är att köra aktivt kol, så blir korallerna lite gladare :)

Själv vitsen är ju med aktivt kol att ta bort besvärliga nedbrytbara organiska färgämnen (fenoler o indoler). Då borde alla akvarieinnevånare bli glada t.o.m copepoderna och inte enbart korallerna.

Nackdelen med kolfiltrering är att vattnet utarmas på mineraler o spårämnen.

Därför är det inte lämpligt under vattnets mognadsprocess och kolfiltrera enligt min mening.

Behöver eller väljer man i ett senare skede att kolfitrera måste man vara beredd och tillföra tillsatser för de ämnen som det aktiva kolet tar bort och se till att man har en sund vattenvård med regelbundna vattenbyten.

Vattenbyten skall man heller inte syssla med under mognadsprocessen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara sånn ,men du vet att Acanthurus leucosternon är en mycket svår kirurg. Nu har du rätt stort kar iofs, men rätt nystartat så, hoppas din plånka är tät om den dör menar jag, de kostar ju några hundra... Förstår att du köpte den de är grymt snygga :) hoppas det går bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...