Gå till innehåll

Tråkiga alger.


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi kör (ännu) Zeovit fullt ut och har trots det problem med algskador på några av korallerna.

Bild 1 ser ni nog vad det är för något. En grågrön flakväxande montepora som haft skadan länge utan att det direkt blivit bättre.

Bild 2 är en röd montipora (digitata?) som bara blir mer å mer algöverväxt.

Bild 3 är en Enzman som har en skada som inte vill läka ordentligt. Det går lite fram å tillbaka.

Bild 4 är en Acropora av något slag som har alger på ena sidan.

Vad gäller flakväxande montiporan så sitter den relativt nära en av streampumparna och sådeles i ganska stark cirkulation stundtals.

Korallen på bild 4 är även den algbeklädd på sidan som vetter mot en streamer. Dock längre ifrån än montiporan.

De övriga 2 korallerna är mer i mitten på karet.

Vet inte om dessa har något samband med Zeoviten, så kanske är frågan ställd i fel forum. Dock undrar jag om det kan vara överskott eller underskott av något som gör att dessa koraller far illa?

post-1765-14468916971621_thumb.jpg

post-1765-14468916971886_thumb.jpg

post-1765-14468916972383_thumb.jpg

post-1765-14468916972638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör (ännu) Zeovit fullt ut och har trots det problem med algskador på några av korallerna.

Bild 1 ser ni nog vad det är för något. En grågrön flakväxande montepora som haft skadan länge utan att det direkt blivit bättre.

Bild 2 är en röd montipora (digitata?) som bara blir mer å mer algöverväxt.

Bild 3 är en Enzman som har en skada som inte vill läka ordentligt. Det går lite fram å tillbaka.

Bild 4 är en Acropora av något slag som har alger på ena sidan.

Vad gäller flakväxande montiporan så sitter den relativt nära en av streampumparna och sådeles i ganska stark cirkulation stundtals.

Korallen på bild 4 är även den algbeklädd på sidan som vetter mot en streamer. Dock längre ifrån än montiporan.

De övriga 2 korallerna är mer i mitten på karet.

Vet inte om dessa har något samband med Zeoviten, så kanske är frågan ställd i fel forum. Dock undrar jag om det kan vara överskott eller underskott av något som gör att dessa koraller far illa?

Hej Erik, jag har samma "problem"...

Har du fosfat, silikat i burken?

Osmos? med efterpatron?

Vilka zeoprodukter kör du med? Testa att öka zeobak varje dag, uppehåll med aminosyrorna m.m.

Jag körde hårt med ZZ, Zeobak och CS varje dag, algerna avtogs allt eftersom. Tills jag började hårdmata firrarna, då kom de tillbaka. Kan vara att stenen "läcker" ut skit därav algerna, detta kommer att ge med sig. Tålamod. Öka cikulationen? stör algerna, genom en liten maxijet pump. kan bidra med lite,

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Gurra!

Fosfatet var omätbart senast jag lät Magnus testa det med...***nagel***-testerna. Vi kör osmos med ett sånt litet efterfilter typ Antarcticas.

Vi kör i dagsläget med:

Z-bak

Z-start

Z-food

K-balance

B-balance

SP

Kalium

Iron

Jod

CV

SP

AAC

SPG

Vi matar ganska mycket. Mellan 2-6ggr/dag ungefär...lite när man ställer sig å kollar typ...å ser att fiskarna ser sugna ut...

Kört zeo nu sen juli 08 ungefär.

Det är faktiskt mer alger nu än för några månader sedan. Känns inte riktigt som doceringarna är helt 100 faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Gurra!

Fosfatet var omätbart senast jag lät Magnus testa det med...***nagel***-testerna. Vi kör osmos med ett sånt litet efterfilter typ Antarcticas.

Vi kör i dagsläget med:

Z-bak

Z-start

Z-food

K-balance

B-balance

SP

Kalium

Iron

Jod

CV

SP

AAC

SPG

Vi matar ganska mycket. Mellan 2-6ggr/dag ungefär...lite när man ställer sig å kollar typ...å ser att fiskarna ser sugna ut...

Kört zeo nu sen juli 08 ungefär.

Det är faktiskt mer alger nu än för några månader sedan. Känns inte riktigt som doceringarna är helt 100 faktiskt.

Järn, jod, zeofood + aminosyror kan bidra till ökad algtillväxt.

Hur ofta byter ni vatten?

Kan vara så att ni kommit till den "magiska gränsen" då allt är toknoll, och innan det blir jämnbalans för zeobakteriena.

Själv byter jag vatten 1 ggr/v och 10% alltså 80 liter vatten. Suger bort det värsta från stenen då också i burken.

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah...okej!

Nu kommer vi till det pinsamma... vattenbyten...hmm... Var nog ett par månader sedan. Bytte då en hink, dvs 20L.

Vattenbyten och knådning av kol är våran akilleshäl. Blir alldeles för sällan tyvärr....särskilt nu när pengarna håller på att rinna ut och vi snart är 2 arbetslösa här hemma...

Suger bort från stenen?

Våra alger sitter hårt. Inte cyano eller andra slemalger. Bruna alger och korta grönalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah...okej!

Nu kommer vi till det pinsamma... vattenbyten...hmm... Var nog ett par månader sedan. Bytte då en hink, dvs 20L.

Vattenbyten och knådning av kol är våran akilleshäl. Blir alldeles för sällan tyvärr....särskilt nu när pengarna håller på att rinna ut och vi snart är 2 arbetslösa här hemma...

Suger bort från stenen?

Våra alger sitter hårt. Inte cyano eller andra slemalger. Bruna alger och korta grönalger.

Suger bort algerna som en hävert, fungerar för mig. (då jag byter vatten), annars som en hävert genom en filter socka, olika storlekar, sedan tömmer du tillbaka vattnet.

Vill du ha vatten av mig nästa gång jag byter vatten? Jag ar iallafall 2 st 25 liter vin dunkar, går ju även med salt hinkar. Har har nog inte det bästa vattnet men...

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första ser korallerna stressade ut. De kan ibland ha svårt att klara att ställa om till ett liv med superlågt fosfat/nitrat. Tyvärr tror jag de är dödsdömda i ett zeovitsystem - har de inte ställt om nu så kommer de inte klara sig. Alla koraller klarar inte att ställa om.

Sen är det frågan om ni har alger eller slemalger/bakterier.

Min erfarenhet är att det förmodligen trots allt finns lite, lite näring kvar i systemet. Det försvinner så småningom - kanske behöver ni höja zeostarten och zeobac lite för att klämma ner det sista näringen. Det kan också finnas fosfat bunden i sten och sand som håller på och läcker ut i vattnet. Även det försvinner med tiden. Men ni kan pröva att höja zeostart+zeobac, fast första åtgärd är att dosera zeobac lite oftare.

Sen kan ni ha silicat i osmosvattnet - då krävs det ett jonbytarfilter till osmosen. Det blir känsligare i ett system där inte kalkalger och annat tar hand om sånt.

och så var det det där med vattenbyten - det är grunden till ett fungerande akvarium, enligt min mening. Speciellt när man tillsätter en massa pryttlar.

En sista fråga - hur ofta skarapar ni rutan? Och hur ser det ut som finns på rutan om ni låter den växa igen lite? Det är nämligen en indikator på om ni har en liten nivå näring kvar (omätbar med våra test).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gurra: tack för erbjudandet. Dock har vi fortfarande både lite RC-salt och en hel del ReefersBest-salt kvar. Kruxet är väl helt enkelt att vi varit för lata...vilket tyvärr inte bara gäller för akvariet... Vi har möjligheten och materielen för att byta vatten, men det blir lixom inte av. Därmed inte sagt att vi inte KOMMER att byta vatten. Det skall ju bara göras oxå. Det är ju dessutom kanske en väg att gå för att spara in på tillsatser...helt enkelt att byta vatten regelbundet.

Men som sagt. Tack för erbjudandet och det är kanske nått som kommer till användning framöver om krisen håller i sig och saltet i paketen börjar ta slut.

Magnus: Aj då...det där lät inte bra! Bilder är bra tydligen...hade aldrig själv kunnat säga att de ser sönderstressade ut. Att de inte mår helt okej, ja. Men att det kanske skulle vara stressade av för låga näringsnivåer har inte slagit mig direkt. Tur att det finns SPS-experter som har lite bättre koll. Lyckligtvis är det nog bara dessa 4 koraller som har detta problem. Om övriga oxå är stressade kan jag dock inte svara på, men de är inte angripna av alger i någon nämnvärd utsträckning iallafall.

Vi sänkte zeostartern för en tid sedan på inrådan från zeovit.com. Idag kör vi 1.3ml/dygn. Zeobaken kör vi 2ggr/v 7droppar/gång.

Då vi kör en hel del revkeramik så finns där säker en del fosfat och ev silikat lagrat. Dock trodde vi att detta blivit urlakat eftersom det funnits i karet i ca 1 år nu. Dessutom blev karet plötsligt mycket bättre på kort tid, för en tid sedan. Vi antog då att vi 0at värdena.Men numera ser det sämre ut.

Kanske dax att byta media i vårat silikatfilter då. Har tyckt att det sett brunrött å fint ut, men man kanske lurar sig själv. Vi har ju en del media kvar ute i förrådet. Dock är filtret litet. Det är det slutfilter som är monterat sist på en antarctica-osmos.

Vattenbyten ja. Där har vi väl egentligen en klar anledning att nedgradera oss. Det känns alltid som ett stort projekt var gång man ska bytta vatten. Samtidigt vet vi att ett akvarium alltid mår bäst om det görs regelbundet. Känns nästan lite pinsamt när ämnet kommer upp. Där får man nästan skylla sig lite självt att det kanske ser ut som det gör...

Vi skrapar lite då och då. Man måste nog på å skrapa iallafall var tredje dag för att det inte skall bli för mycket. Först kommer en "hinna" som är ljusgrön/grågrön. Den dammar bort bara man drar magneten över det. Väntar man en dag till så blir det mer svårborttagna gröna alger som sniglarna gillar att äta på. Väntar man sen ytterligare någon dag blir det gröna plickar på rutan som sitter stenhårt. De får man gnugga på länge innan de försvinner.

Det första stadiet antar jag är bakeriefilm, men sen då?

Nu blev det återigen ett sånt där idiotlångt inlägg, men hoppas ni orkar plöja igenom romanen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK! De gröna algerna på rutan indikerar på näring helt klart, enligt min uppfattning. OBS Sänker du näringen KAN du få nya problem med andra koraller - här får man välja.

Det skapar problem för korallerna när man går fram och tillbaka mellan lite näring och 0. Då hänger inte korallerna med att hela tiden ställa om.

Fosfat som lagrats tror jag löses upp när zeobakterierna äter sig in i sten/revkeramik så det kan ta tid att laka ur.

Angående vattenbyten så handlar det om att få till ett enkelt upplägg - typ en stor tunna i badrummet + en lång slang med en hyggligt stark pump. Sen kan man stänga av flödet mellan sumpen och karet. Tömma ur x antal liter vatten ur sumpen med slang/pump direkt i avloppet i badrummet. Sedan flytta pump/slang till tunnan med nyblandat saltvatten och fylla upp sumpen med det nya vattnet. Sen startar man cirkulationen mellan sumpen och karet igen. Med lite rutin byter du 10% på under 30min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker algen på bild 1 och 3 ser som den macroalg jag oxå har. Vet ej exakt id på den men den växer i flak liksom. De översta lagren kan man lätt skala av men de understa sitter hårt.

Väldigt svår att bli av med, får skördas så fort man ser den innan den fastnar för hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...