Gå till innehåll

Kendras ELOS system 120


Kendra

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har ramlat över det här forumet för några månader sedan, när jag drabbad av akut dykabstinens surfade runt och tittade på fiskar och koraller. Av någon anledning fastnade jag här och nu kommer jag nog ha varken tid eller råd att dyka på ett bra tag. Får väl ta på mig masken och snorkeln och doppa huvudet i akvariet om besvären återkommer… Har nämligen skaffat en egen burk och kommit fram till att 1 april verkar vara ett bra datum att lägga upp en tråd för den - går det åt fanders kan jag ju alltid hävda att det bara var ett aprilskämt…

Akvariet är en ELOS system 120 med måtten 120 L x 57 D x 50 H, d v s bruttovolym 342 liter. Netto har jag fått det till någonstans runt 280 liter, mycket grovt räknat – har sovit mig igenom fysiklektionerna i skolan, så det här med sten som tränger undan vatten har jag ytterst vag föreställning om... Förutom vatten och salt har jag även hivat i 43 kg LS och 27 kg levande sand (Nature's Ocean Bio-Active live aragonite). Har också skaffat två stycken Koralia 1 som får öka på cirkulationen i karet tills vidare…

Under akvariet finns en ELOS sump och en skummare, även den från ELOS (surpise, surprise…). Pumparna är 2 st Eheim 1260. Har även en brontovärmare i akvariet som ska ersättas med någonting mindre som placeras i sumpen när belysningen är på plats och igång.

Lampan är beställd (en Giesemann Infiniti), under tiden kör jag med en T5 armatur vänligt utlånat av Triton (tack Leffe!). Körde utan belysning första veckan, 2 tim/dag vecka 2 och nu 2,5 tim/dag – tänkte öka med en halvtimme i veckan. Fast det kanske är för snålt? I den takten tar det ju flera månader innan man är uppe i 10-12 timmar om dagen…

Stenen och sanden har legat i sedan 16 mars. Efter 2 dagar låg nitriten på 0,05 och stannade där i 10 dagar, nitraten steg samtidigt till 1, sedan till 3 och slutligen efter 10 dagar till 5. Sedan i måndags har både nitriten och nitraten sjunkit och är nu knappt mätbart (nitrit) och ca 3-4 (nitrat). Nu börjar jag undra om detta var den omtalade nitrittoppen och om jag kan börja slappna av redan eller kommer det en smäll senare?

Börjar bli sugen på den lika omtalade städpatrullen – problemet är bara att det, så vitt jag kan bedöma, inte finns särskilt mycket för den att städa (och leva av)… Har inga mängder alger, förutom en del kalkalger, lite brunt på stenarna och några glesa ”skäggstrån” av någonting. Det finns lite skräp från stenen på sanden (detritus och/eller alger?) – kanske räcker till nån rolig sandgrävande snäcka om jag väntar till efter helgen och stödmatar den sedan?

Har några krabbor i burken (små grå saker och en något större med svarta klor) som följde med stenen. Krabborna ser jag då och då knalla runt på stenarna och käka ”skäggstråna”. Tänkte låta de hållas tills jag häromdagen hittade ett tomt skal efter en mussla jag såg ytterst levande dagen innan och tills jag såg den här tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26830&page=9

Hoppas mina krabbor inte är lika klipska som den monsterkrabban i tråden och inte kommer på hur man smiter ur fällan, för nu ska de ut!

Värden idag:

Temperatur 25

Salinitet 1,024

PH 8,2dKH 9

Nitrit ca 0,01 (knappt märkbar rosaton på testet)

Nitrat ca 4

Ca 470

Mg 1 275

Ca och Mg hade sjunkit till 400 respektive 1 200, så jag pytsade i lite Tropic Marines Bio-Calcium och Bio-Magnesium igår och idag

Och så bilderna… tyvärr tagna med mobilen, så färgåtergivningen är det lite si och så med - möbeln är t ex inte kycklinggul utan vit

Synpunkter och tips tas tacksamt emot!

PS Bilderna kommer när jag får svar från admin om vad jag gör för fel när jag försöker ladda ner dem :smiley24: 1 april skämt :snurrig:???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Härligt att vara igång misstänker jag.

Det kan vara bra att ha koll på hur mycket vatten man har netto, inte minst när man skall dosera olika saker. 1 kg LS innebär i runda slängar 1 liter vatten.

Om nitriten går ner så måste det vara nitrittoppen du haft. Bry dig inte om nitratvärdet när du kan mäta nitrit, nitrit lär störa nitrattestet.

Jag skulle köpt några snäckor (sniglar) och stoppat i nu, kanske även någon räka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så bilderna...

1. stenhögarna

2. högra högen framifrån

3. högra högen från sidan

4. vänstra högen framifrån

5. utsikt från soffan (sladdarna och värmaren ska bort, så småningom när lampan har kommit...)

post-4339-14468917066138_thumb.jpg

post-4339-14468917066379_thumb.jpg

post-4339-14468917066541_thumb.jpg

post-4339-14468917066826_thumb.jpg

post-4339-14468917067087_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking:

Jo det är kul att vara igång, särskilt då italienarna inte är så duktiga på att hålla leveranstider och jag fick träna på det tålamod som behövs i hobbyn enligt alla experter...

Jag vill gärna ha något mer än bara sten att titta på (börjar kännas lite tradigt att leta krabbor på stenhögarna), men finns det inte risk att snäckorna svälter ihjäl? Det verkar inte finnas särskilt gott om mat ännu...:smiley24:

Saltishenke:

Måste erkänna att det är sumpen jag föll för :skrattar:, även om karet inte är så dumt heller. Om jag nu lyckas odla fram en algsoppa istället för korallrev, så ska burken den simmar i vara snygg åtminstone-dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar ju ha haft en mindre nitrittopp så jag skulla köpt 2 räkor och stoppat i. Mycket trevliga djur. Du lär också få lite kiselalger om någon/några veckor som man alltid brukar få i samband med uppstarten. Då har sniglarna lite att beta av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar ju ha haft en mindre nitrittopp så jag skulla köpt 2 räkor och stoppat i. Mycket trevliga djur. Du lär också få lite kiselalger om någon/några veckor som man alltid brukar få i samband med uppstarten. Då har sniglarna lite att beta av.

Oki, då köper jag en liten patrull efter helgen. Jippie Banana man

Karet ser verkligen vackert ut. ELOS kan detta med design!

Tackar! Jo, är lite svag för italiensk design. Som tur är, så verkar burkarna bra även tekniskt sett (enligt utomstående expertis, själv är jag en total nolla när det gäller att begripa sådant). Så jag har inte bara gått efter utsidan :ler:

skulle man inte kunna montera doppvärmaren i sumpen, annars skitsnyggt.!

mvh manne

Jo, bautavärmaren gästspelar bara tills min lampa har kommit och tills jag kommit upp i några fler belysningstimmar per dag. Ska istället stoppa något mindre i sumpen sedan att ha som stödvärme på natten.

Hälsn,

Isabella

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kendra: Du är inte ensam. (Jag syftar bara på sumpen).

Jag märker det, haha

Lite nyfiken på vad ett sådant system kostar och vem som saluför det.

Det kostar nog en del mer än andra burkar, ligger i samma liga som Deltec. Köpte min via Triton i Täby, så du kan kolla priserna med dem.

Fixar du till alla kablar med kabellister sen har du ett underbart system som många kommer att vara avundsjuka på !

Ska genast klaga hos chefen och fråga varför i helskotta har jag inte fått några kabellister för :ler:. Får se om det hjälper...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert Isabella! -Tummen upp

Hoppas du har någon lycka i att jaga din egen "Terminator-krabba".

Mvh Mathias

Tackar! Min krabba behöver nog minst några månader till innan den kommer i närheten av ditt monster. Har haft i fällan en gång hittills, utan framgång. Får göra om proceduren varje gång vi har räkor hemma, känns lite konstigt med att säga "kan jag få en räka tack!" i delikatessdisken :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga lösningar!

Som sagt, en kabelränna skulle göra det ännu snyggare!

Varför ta bort dörrarna, byt ut dem mot glasdörrar och sätt en mysig belysning i sumpskåpet så är saken biff! :)

Kanske något att tänka på så småningom om jag skulle börja med vodka - då kan man ju flytta över hela barskåpet till sumpen -dans

Fixar du till alla kablar med kabellister sen har du ett underbart system som många kommer att vara avundsjuka på !

Ett snabbt sätt att få tillbaka familjelugnet är att svara "Självklart kan du inte ha en massa fula sladdar i sumpen, älskling" ;)

post-4339-14468917093744_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...