Gå till innehåll

Kendras ELOS system 120


Kendra

Rekommenderade inlägg

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Äntligen något mer att titta på än bara sten och krabbor! Efter en räd hos Triton utökades besättningen med en liten städpatrull - 10 st snäckor som ska försöka överleva på algerna från ls-en, 2 st snäckor som direkt från påsen tog snabbhissen ner i sanden och 2 räkor (Lysmata debelius och amboinensis).

post-4339-14468917103661_thumb.jpg

Det blev också 2 rörmaskar - en vit

post-4339-14468917103925_thumb.jpg

och en lila

post-4339-14468917104217_thumb.jpg

Och så lyckades jag förhandla fram två stycken av något annat, har förstås glömt bort namnen så fort jag fick höra dem :smiley24:) Kan det vara en Sinularia?

post-4339-14468917104992_thumb.jpg.

Den gröna (Clavularia???) fotad direkt efter "nersläp"

post-4339-14468917104511_thumb.jpg

och 2 timmar senare

post-4339-14468917104751_thumb.jpg.

Verkar ha överlevt inkoppningen ialla fall.

Och så upptäckte jag en liten liftare till idag - en nudie Banana man.

post-4339-14468917105219_thumb.jpg

Även om den skulle visa sig äta koraller till frukost, så får den gärna det för den är bara så söööt :ler:.

post-4339-14468917103244_thumb.jpg

post-4339-14468917103445_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kendra,

Vilken fin liten hitchhiker du fått med. Jag tror att det är en Cycloporus venetus "Blå plattmask". Kan annars vara någon annan platt mask ur släktet Pseudoceros sp. Jätte vacker är den iallafall.

Mvh

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nudin var ju supercool! grymt läckra färger på rackaren.!

och ja, det lär vara sinularia, den där mjukisen!

mvh manne

Nästan som finska flaggan, haha. Hade den inte haft det gula strecket, hade jag döpt den till Pekka direkt :nöjd:

Snyggt!

Tack Alex! Har anemonen krupit fram ur gömman ännu eller surar den fortfarande?

Hej Kendra,

Vilken fin liten hitchhiker du fått med. Jag tror att det är en Cycloporus venetus "Blå plattmask". Kan annars vara någon annan platt mask ur släktet Pseudoceros sp. Jätte vacker är den iallafall.

Mvh

Ted

Tack Tedb för "plattmask spåret". Jag tror du har rätt om Pseudoceros - det kan vara en Pseudoceros monostichos. Herre gud vad många kryp det finns, har tillbringat halva dagen på www.nudipixel.net, tur man är sin egen chef och inte kan kickas från jobbet så lätt, haha.

Nu så börjar det liknat nått jätte fin nakensnigel och nu kan du snart i med ett par vackra clowner kanske svarta ?

Tack Henke! Inte svarta, men ett par Premnas epigrammata finns på önskelistan så småningom :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår morse hittade jag en av snäckorna brutalt mördad och halvt utsläpad från skalet - misstänker någon av krabborna för dådet. Tog upp skalet och upptäckte att räkan blev väldigt intresserad, så den fick kalasa på resterna. Och fy fasiken vad min hand (och halva huset) stank efter att jag plockat upp skalet :död:. Snäckorna borde nog säljas med varningsskylt "Heltäckande skyddsutrustning behövs vid bortforsling efter eventuellt dödsfall" :skrattar:.

Vågade inte kolla värdena igår, men idag såg det helt OK ut:

Salt 1,024

NO3 ca 4

NO2 ca 0,01

kH 8,5

Ca 410

Mg 1300

Resten av nyförvärven verkar fortfarande leva och må bra, pepparpeppar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min plan var ju att först möblera akvariet med lite mjukkoraller, skivor och knappar och sedan börja skaffa fiskar. Men man måste ju ha en städpatrull, vilken också införskaffades drygt tre veckor efter uppstart. I patrullen ingick bl a två räkor. Den ena av dessa blev omgående hur tam som helst och lät sig handmatas från dag ett. Den andra däremot gömde sig i stenen och gick inte alls att locka fram-diskussion-... Efter en vecka började jag bli orolig att stackaren svälter ihjäl, så igår skulle det köpas ett par mjukisar (för att möblera akvariet) och ett par sammetsclowner (så att det blev lite matrester från fiskmatning åt räkan). Hittade inga roliga mjukisar hos Akvarie Leasing och sammetsclowner avrådde dem mig ifrån – de är tydligen ganska kaxiga av sig och bör inte skaffas som första fisk… De hade en jättefin xanthurus, som jag var riktigt sugen på. Men den rackaren var tydligen ovanligt ilsken av sig, så till slut kom jag hem med en söt liten flavescens. Som omgående klämde in sig hos ”skygga räkan” och vägrade visa sig överhuvudtaget :arg:… Så nu hade jag både en räka OCH en fisk med anorexia… Har läst någonstans, att en ensam fisk ofta blir rädd och skygg, så det var bara att sätta sig i bilen igen och köra till Södertälje. Och där var de och väntade på mig – tre stycken odlade svarta Amphirion ocellaris :kram:. Jag som absolut inte skulle ha ocellaris, inte ens svarta och definitivt inte tre stycken på en gång. Men vad gör man när det står mitt namn på dem och inte kan man ju sära på trekanten heller :skrattar:. Det första honan gjorde efter inkoppning var att simma in i ”grottan” och hämta ut kirurgen, så nu har jag ett eget ”de fyras gäng”. Och alla fyra har proppat sig fulla med vitlöksmarinerad artemia till middag… Det blev också en liten sten med två olika xeniasorter på, en grön Hydnophora exesa och en rosa Stylophora pistillata. Och så slank det med en sandsjöstjärna och den sista stackars eremiten de hade kvar.

Och så bilderna – obs! algerna på rutan är till för mina snäckor och inget annat. Någonstans måste jag ha dem, för de verkar inte vilja växa på min sten ;). Däremot bör jag nog göra något åt det fritt flygande skräpet i vattnet – men vad??? Tar tacksam emot förslag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbara clowner !!

Håller med :ler:. Och så är de hur lugna och orädda som helst, kanske för att de är odlade och inte viltfångade... Och Flavescensen är framme mest hela tiden nu och simmar ihop med clownerna, ritkigt söt. Han kanske tror han är clown också :skrattar:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med :ler:. Och så är de hur lugna och orädda som helst, kanske för att de är odlade och inte viltfångade... Och Flavescensen är framme mest hela tiden nu och simmar ihop med clownerna, ritkigt söt. Han kanske tror han är clown också :skrattar:.

Bedårande!! (strålar av avundsjuka:smiley9:)

Får man fråga vad de kostade?

Tanken är att jag oxå ska köpa mig två svara ocellaris-skönheter!!

/ Virre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bedårande!! (strålar av avundsjuka:smiley9:)

Får man fråga vad de kostade?

Tanken är att jag oxå ska köpa mig två svara ocellaris-skönheter!!

/ Virre

Jag fick lägga upp 950 riksdaler för att få hem skönheterna. Och trots att det sved liiite :x, så var de värda varenda krona. Och det gick ju inte att köpa bara en eller två, eftersom de har gått tillsammans alla tre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick lägga upp 950 riksdaler för att få hem skönheterna. Och trots att det sved liiite :x, så var de värda varenda krona. Och det gick ju inte att köpa bara en eller två, eftersom de har gått tillsammans alla tre.

Hihi ja det sved nog en del :smiley5:

Men vill man ha nått så vill man.

Vackra djur!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I morse hittade jag ett tredje tomt snäckskal på knappt två veckor :ledsen:. Krabb:jävul::jävul::jävul: verkar haft party inatt igen. Dags att börja ställa fram fällan...

Annars verkar allt funka. Fiskarna äter (3 ggr om dan) och mår bra, mina få koraller verkar trivas, de med. Har lekt labb idag och efter fem dagar med fiskar i karet är värdena:

Temp 25

Salt 1,024

NO2 0,01

NO3 < 5

PO4 0

Ph ca 8,2-8,3

dKH 9,5

Ca 420

Mg 1300

Verkar väl OK än så länge, pepparpeppar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut, snygga fiskar du har införskaffat.

Tackar! :smiley9:

Du har inga eremiter som kan äta upp snäckor? har nämligen hänt för mig, va borta några veckor och nu har en eremit ätit upp en sandsnäcka och snott skalet. *GRR*

Jag har en liten rödbent en, som skulle vara av den snälla sorten. Och han är nog helt oskyldig - kånkar fortfarande på samma skal han kom med för 5 dagar sedan. Om han inte är en lustmördare som slår ihjäl andra bara för nöjes skull, förstås -haj-....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har läst så behöver inte en eremit nödvändigtvis ta skalet från en snäcka som den dödar. Eremiten behöver ett nytt skal att växa i och "testar" snäckans skal. Du kan ju köpa på dig några bättre begagnade eremit- och snäckskal i olika storlekar att ha i karet så eremiterna får lite ombyte. Brukar vara billigt hos den lokala handlaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har läst så behöver inte en eremit nödvändigtvis ta skalet från en snäcka som den dödar. Eremiten behöver ett nytt skal att växa i och "testar" snäckans skal. Du kan ju köpa på dig några bättre begagnade eremit- och snäckskal i olika storlekar att ha i karet så eremiterna får lite ombyte. Brukar vara billigt hos den lokala handlaren.

De två första morden inträffade innan eremiten kom in i karet, och de snäckorna ligger kvar, bara att prova. Han borde väl sett att det är samma storlek :skrattar:. Jag lutar nog fortfarande åt att det är krabb-:jävul::jävul::jävul:. Men slänger nog i några olika snäckor för säkerhets skull. Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då kan man nog utesluta det, har du krabbfälla? jag har en ståendes som du kan låna annars.

tackar för erbjudandet, men jag har köpt en också. Hade den i en gång förut men inte fått napp och tänkte lägga i den varje gång vi har färska räkor hemma.

Fast i natt fick jag tag på en ful svart rackare utan fälla :nöjd:. Halv tre (!) såg jag den :jävul: uppe på Stylophoran och den satt där nog inte för utsiktens skull... Lyfte försiktigt ner hela korallen inklusive krabbskrället i fiskhåv, sen var det bara att peta bort :jävul:-skapet. Fast jag är nog alldeles för blödig av mig - den bor nu i sumpen och den fick t o m en egen sten med sig dit ner :skrattar:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...