Gå till innehåll

Kendras ELOS system 120


Kendra

Rekommenderade inlägg

Igår inhandlades en pepparmintsräka med uppgift att hjälpa till med glasrosbekämpning. Hoppas den är duktig för nu är jag trött på att spruta kokande vatten på :jävul:skapen. Och så hittade jag en läcker Duncanopsammia axifuga som fick genomgå skärselden, dvs ett bad i ProCoral Cure innan nersläpp. Har läst här att man tydligen ska göra det, men korallen var inte road. Så här såg den ut efter behandligen och 24 timmar framåt:

post-4339-14468917318908_thumb.jpg

Idag efter jobbet såg jag att alla polyperna har öppnat sig, utom de som var närmast de mystiska fulingar som jag misstänker har försökt ta livet av sinularian. En halvtimme efter att jag flyttade korallen några centimeter såg den ut så här:

post-4339-1446891731921_thumb.jpg

Har lyckats ta något skarpare bild på fulingarna och hoppas någon känner igen vad det kan vara för något?

post-4339-14468917319482_thumb.jpg

Slänger väl in en fråga på id-forumet också för säkerhets skull...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Hemkommen efter några dagars nöjestripp hittade jag min ena stylophora liggandes i sanden (j-a krabbskrälle :sur:) och min andra stylophora alldeles vit nertill med en rejäl asterina sittandes på det vita.

post-4339-14468917356376_thumb.jpg

Är det sjöstjärnan som har käkat upp zoanthellerna på korallen eller kan blekningen bero på att Ca har hunnit droppa till 390 på de dagarna jag varit borta???

Och så hittade jag en riktig snygging också - du kan få den Jani om du kommer hit och plockar upp den :skrattar:

post-4339-14468917355633_thumb.jpg

Idag upptäckte jag dessutom att hela sumpen kryllar av liv, små vita "någonting".

post-4339-14468917356664_thumb.jpg

Efter frenetiskt sökande på nätet har jag kommit fram till att de nog borde vara nyttiga och ingenting att oroa sig för. Hoppas jag inte har fel bara och att de inte visar sig vara riktiga otäckingar... Och synd att jag inte tycker om mandarinfiskar och inte kan ha gobies i min öppna burk. Tips på någon liten firre som lever på zooplankton och som inte är "hoppbenägen"???

Och som vanligt så sved det till rejält i plånboken efter ett besök på Triton för att inhandla några snäckor...:x

post-4339-14468917355907_thumb.jpg

Jag tror att min lilla guling äntligen börjar fatta att han inte är en clownfisk, han är i alla fall väldigt intresserad av sin nya kompis (i alla fall när han inte är upptagen med att agera linslus)...

post-4339-14468917356131_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så hittade jag en riktig snygging också - du kan få den Jani om du kommer hit och plockar upp den :skrattar:

Ohh, den var ju hur söt som helst -Tummen upp. Börjar känna att jag fått ryktet här på SG att vara den konstiga killen som gillar borstmaskar -haj-...

Tittade man på Stylophoran så såg det ju ut att vara vävnad som är borta på det vita området så det är ju mer än blekning, som är att vävnaden finns kvar men har blivit vit/genomskinlig. Finns ju en del småstjärnor som knaprar koraller, så den är misstänkt bara av var han "råkade" vara... Ca på 390 är ju ingen fara...

P.S. Snygg snäcka du hittat, rätt lik en Zebrasoma xanthurus, måste vara nån look-alike snäcka :P D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ohh, den var ju hur söt som helst -Tummen upp.

Undrar vad det här ryktet kan komma sig av???? :skrattar:

Tittade man på Stylophoran så såg det ju ut att vara vävnad som är borta på det vita området så det är ju mer än blekning' date=' som är att vävnaden finns kvar men har blivit vit/genomskinlig. Finns ju en del småstjärnor som knaprar koraller, så den är misstänkt bara av var han "råkade" vara... Ca på 390 är ju ingen fara...[/quote']

Är det "tack och hej då" med stylophoran eller finns det en chans att den klarar sig? Någon som vågar sig på en gissning?

P.S. Snygg snäcka du hittat' date=' rätt lik en Zebrasoma xanthurus, måste vara nån look-alike snäcka :P D.S. [/quote']

Det är ingen snäcka, det är alla 10 st i en maskeradkostym ;). Fast min gula kirurg, som var riktig fegis och mes förut, håller på att jaga livet ur stackarn... Hoppas han ger upp snart så jag slipper hitta en död fisk imorgon :död:...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen snäcka, det är alla 10 st i en maskeradkostym ;). Fast min gula kirurg, som var riktig fegis och mes förut, håller på att jaga livet ur stackarn... Hoppas han ger upp snart så jag slipper hitta en död fisk imorgon :död:...

ett bra tips där ,, sätt en lite större spegel framför akvariet tätt inpå glaset,

så den gula ser sig själv o blir lite distraherad och jagar sig själv. så får den blå chans att gå in sig lite i karet. sen kommer dom säkert att vara kompisar imorgon när ljuset tänds.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett bra tips där ,, sätt en lite större spegel framför akvariet tätt inpå glaset,

så den gula ser sig själv o blir lite distraherad och jagar sig själv. så får den blå chans att gå in sig lite i karet. sen kommer dom säkert att vara kompisar imorgon när ljuset tänds.!

mvh manne

Jag har läst om det här förut och tänkte använda mig av spegeltricket...Det lilla kruxet är bara att de enda speglarna jag har hemma visade sig sitta fast (speglar i badrummet, skjutdörr i garderoben i hallen). Så det finns ingen "lite större spegel" som går att flytta i det här huset... Att baxa in hallgarderoben in i vardagsrummet går nog bort :smiley24:. Försökte med spegeln i min lilla puderdosa (!) men den märkte inte gulingen ens... Har släckt ner karet och hoppas det hjälper...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar vad det här ryktet kan komma sig av???? :skrattar:

Nää, jag förstår inte alls :snurrig::skrattar:

Är det "tack och hej då" med stylophoran eller finns det en chans att den klarar sig? Någon som vågar sig på en gissning?

Det är ingen snäcka, det är alla 10 st i en maskeradkostym ;). Fast min gula kirurg, som var riktig fegis och mes förut, håller på att jaga livet ur stackarn... Hoppas han ger upp snart så jag slipper hitta en död fisk imorgon :död:...

Tror inte det är tack och hej med Stylophoran, om nu skadan var sjöstjärnan som gjorde så kommer det nog läka snabbt om den trivs, antar att sjöstjärnan inte fick vara kvar. Om det är nåt otäckare som gett skadan (som t.ex. bakterieinfektion) så kommer det att fortsätta sprida sig uppåt och då är det till att fragga korallen, med minst 1cm med frisk vävnad ifrån det döda. Men tror inte det är nån fara med den, jag hade en fragg Stylophora caliendum med en del bitar exponerat skelett, tog nån vecka på ett ställe där den trivdes innan den växt över skadan och nu ser det ut som vilken gren som helst. Har den växt för dig något? Har den det så kommer den att läka snabbt.

Alltid ett problem med kirurger, dom gillar inte nya individer i karet, speciellt andra med liknande kroppsform. Spegeltricket är som sagt det vanliga för att få den att glömma bort den nya individen. Men tror det kommer att gå bra, kommer bara ta nån dag med bråkande, sen blir dom nog polare :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är tack och hej med Stylophoran, om nu skadan var sjöstjärnan som gjorde så kommer det nog läka snabbt om den trivs, antar att sjöstjärnan inte fick vara kvar. Om det är nåt otäckare som gett skadan (som t.ex. bakterieinfektion) så kommer det att fortsätta sprida sig uppåt och då är det till att fragga korallen, med minst 1cm med frisk vävnad ifrån det döda. Men tror inte det är nån fara med den, jag hade en fragg Stylophora caliendum med en del bitar exponerat skelett, tog nån vecka på ett ställe där den trivdes innan den växt över skadan och nu ser det ut som vilken gren som helst. Har den växt för dig något? Har den det så kommer den att läka snabbt.

Jag köpte den för knappt tre veckor sen, så det är svårt att se någon tillväxt. Men jag tror att den verkade trivas och må bra innan skadan och verkar inte må dåligt nu heller, men det kommer ingen ny vävnad på det skadade stället :smiley13:. Den vänstra bilden är från 9 maj (efter 3 dagar i mitt kar), den högra är från 19 maj när jag upptäckte sjöstjärnan, dvs bara 10 dagar mellan bilderna. Men nog såg korallen ut att må OK?

post-4339-14468917366402_thumb.jpg

Det verkar ha slutits något som liknar vapenvila mellan mina båda kirurger, som avbryts med lite småtjafs emellanåt. Skönt att slippa den vilda jakten som de höll på med igår, var riktigt orolig ett tag att någon av dem skulle råka hoppa över kanten och bli kattmat:x.

Och så måste jag skryta lite :smiley17: - 0 nitrit och 0 nitrat uppmätta igår för första gången sedan stenen kom i, YES! Hur man nu ska lyckas hålla det på längre sikt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isabella, du är nog den första kvinna jag har hört som inte har mer än en liten spegel! smiley26.gif

Inget ont om det, bara lite överraskad. :)

Märker du att det vita fortsätter uppåt på korallen så är det kanske bättre att fragga ner den och få den att överleva på det viset istället för att vänta och låta hela korallen gå till spillo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker korallen ser ut att må bra i övrigt (fin polypexansion, ingen blekning m.m.), som lagge säger, sprider det sig, fragga, annars är det bara att vänta. Det tar ofta flera veckor innan dom växer över en skada, för korallen är det mer eller mindre som att den växer över sten eller liknande så det går inte så supersnabbt, och kommer nog inte ske alls så länge den inte är i tillväxtläge (växer även i spetsarna). Det är bara ha tålamod och se till att det inte är en bakteriesjukdom som fortsätter att sprida sig över den. Sen rätt vad det är upptäcker du att kanterna på den levande "huden" börjar växa över det skadade området så det växer igen, sakta sakta, kanske nån mm i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isabella, du är nog den första kvinna jag har hört som inte har mer än en liten spegel! :x

Måste nog göra dig besviken Lagge - jag har flera små speglar, fast ingen i lagom storlek för att duga åt en fisk. Dessutom har jag flera stora speglar och de sitter som sagt fastmonterade på diverse skåp och garderober. Så du har nog fortfarande inte hört om den kvinna som inte har mer än en spegel :skrattar:.

Tycker korallen ser ut att må bra i övrigt (fin polypexansion, ingen blekning m.m.), som lagge säger, sprider det sig, fragga, annars är det bara att vänta. Det tar ofta flera veckor innan dom växer över en skada, för korallen är det mer eller mindre som att den växer över sten eller liknande så det går inte så supersnabbt, och kommer nog inte ske alls så länge den inte är i tillväxtläge (växer även i spetsarna). Det är bara ha tålamod och se till att det inte är en bakteriesjukdom som fortsätter att sprida sig över den. Sen rätt vad det är upptäcker du att kanterna på den levande "huden" börjar växa över det skadade området så det växer igen, sakta sakta, kanske nån mm i veckan.

Då har jag den under observation ett tag och hoppas det räcker. Har lite svårt at se hur man ska kunna fragga det här exemplaret 1 cm ovanför skadan :smiley24:... Blir ju bara småflis....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer mycket på en gång ibland...

I torsdags kom äntligen mina ricosar från England. :woooow: vilka sötnosar! Koppade in dem under drygt en och en halv timme, gav upp försök att limma fast dem på stenarna (har nog aldrig någonsin tidigare försökt hålla i något som var så halt som dessa rackare :-) och störtade iväg till jobbet framåt sena eftermiddan... På kvällen fick jag jaga runt i akvariet, gräva fram och lyfta upp ricosarna på stenen igen. Samma sak fredag morgon och fredag kväll. Idag gav jag upp-ger upp. Av 8 stycken ser jag fortfarande 5, hoppas de 3 som har smitit hittar ut så småningom av sig själva, annars får det bli som de vill, de vinner!

post-4339-14468917385539_thumb.jpg

post-4339-14468917385736_thumb.jpg

Och idag hämtade jag äntligen min efterlängtade lampa Banana man. Den beställdes den 15 mars och levererades till Triton nu i veckan, det måste nog vara något slags rekord Tyskarna har lyckats med... Jagade på min stackars man så nu är lampan uppe och vilken skillnad det blev!!! Det syns nog inte lika bra på bilderna tyvärr, men jag förstår nu varför vissa inte kan tänka sig ett akvarium utan glitter

:wooow:särskilt efter ett par välförtjänta lördagsöl :ler:.

post-4339-14468917386004_thumb.jpg

post-4339-14468917386332_thumb.jpg

post-4339-14468917386587_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne :ler:.

Har kollat med Dave på Ricordeasuk.com (där jag har köpt mina, supertrevlig kille och otroligt snabb respons!) och fick rådet att försöka hitta rymlingarna - om jag vill se dem igen. Det är tydligen inte så ofta de hittar ut av sig själva när de väl har rymt in i stenen. Suck, har ingen större lust att riva ut alla stenarna med fastlimmade koraller och ställa dessutom till med en sandstorm, grrr... Hoppas, hoppas att åtminstone den limegröna hittar ut.

Det här med att rymma är tydligen smittsamt - i förmiddags tog jag en av mina sandsnäckor på bar gärning. Eller så var det ett självmordsförsök, som definitivt skulle ha lyckats om vi inte hade varit hemma och upptäckt rackaren. Det tog honom/henne inte många minuter och dessutom verkade det hur lätt som helst... Kommer väl hitta en fet och död snäcka på golvet nedanför akvariet en dag :död:. Och han/hon är så krallig så det blir förmodligen ett jack i parketten också ;).

Reportaget från den misslyckade brohoppningen (delikventen föstes milt tillbaka på rätt sida om kanten):

post-4339-14468917387226_thumb.jpg

post-4339-14468917387439_thumb.jpg

post-4339-14468917387714_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju en Nassarius som lyckats rymma en gång, eller ja, efter rymmningen la jag han i en temporär låda med vatten för att se att han levde, när jag tittade till efter en stund så hade han hoppat ur den också, enveten rackare. Första rymmningen vet jag inte hur länge han hade legat på bordet men han såg lite skrumpen ut, men hade klarat sig i skalet bra och tror han lever fortfarande, men helt klart är det en risk att ha ett öppet kar, både för snäckor och en del fiskar, jag har som tur är en med ett lock så rymmningar är ovanliga. Han lyckades bara för att det fanns en springa på kortsidan.. No more :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror rymmningarna beror på att dom kommer ifrån miljöer (intertidal zone) där ebb skapar många små pooler av vatten och dom är vana att det på andra sidan ska finnas vatten och inte ett parkettgolv :P så den ville bara söka lyckan på ett annat ställe, sen kan det ju precis som ricke säger vara nåt som gör att den vill fly, men mina kryper upp till ytan (och över denna) oftast när jag matar, och då tror jag inte det är en flykt reaktion, mer att dom letar efter källan till maten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superlim i gelvarianten (finns hos både biltema och akvariehandlare) är perfekt för att limma Riccordeor på små stenar (eller golfpeggar i plast) för att slippa oönskad förflyttning.

Kan du inte trimma katten att peta ner snäckorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Superlim i gelvarianten (finns hos både biltema och akvariehandlare) är perfekt för att limma Riccordeor på små stenar (eller golfpeggar i plast) för att slippa oönskad förflyttning.

Kan du inte trimma katten att peta ner snäckorna?

Det får nog bli superlim nästa gång, även om det är snarare pyttesmå gruskorn det handlar om i det här fallet och inte små stenar.

Och jag har haft fullt upp med att få katten att låta bli att försöka hoppa i och bada i akvariet, så jag ska nog inte försöka få henne att peta ner snäckorna.

Men kanske kan vara kul att lära henne att spela kula med dem? Efter ett sånt upplevelse gör de nog inte om flyktförsöket i första taget -dans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när snäckor rymmer kan det vara nått galet i vattnet, eller så har denna trott att den är en land snigel ;)

Jag tror inte det är något galet i vattnet, har hela tiden haft perfekta värden på det jag har mätt (temp, salt, nitrit, nitrat, kH, Ca, Mg, fosfat). Kanske blev den chockad över att det plötsligt efter 10 veckor blev så ljust och skulle bara kolla den nya rampen :smiley16:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...