Gå till innehåll

Singelcontroller ombyggd till Waveboxcontroller


mano

Rekommenderade inlägg

Jag har alltså byggt om min Tunze singelcontroller till att även kunna fungera som en Tunze waveboxcontroller. För att göra detta krävs vissa lödkunskaper och en eller ett par electrolytkondensatorer.

Allt som är gjort är att två kondensatorer är bortlödda, varav en är ersatt med en ny och ett motstånd är kortslutet.

Efter modifikationerna kan högre frekvens ställas in på "Pulse"-ratten än tidigare och "Power"-rattarna kan ställas ner till 0 istället för bara ~30%, tror dock att maxnivån sjunkit till ca 95% som en bieffekt men det bekymret tror jag att alla DIY-waveboxcontrollers som jag sett också lider av, troligtvis till och med ännu värre.

Om intresse finns så skruvar jag upp lådan igen och tar bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har alltså byggt om min Tunze singelcontroller till att även kunna fungera som en Tunze waveboxcontroller. För att göra detta krävs vissa lödkunskaper och en eller ett par electrolytkondensatorer.

Allt som är gjort är att två kondensatorer är bortlödda, varav en är ersatt med en ny och ett motstånd är kortslutet.

Efter modifikationerna kan högre frekvens ställas in på "Pulse"-ratten än tidigare och "Power"-rattarna kan ställas ner till 0 istället för bara ~30%, tror dock att maxnivån sjunkit till ca 95% som en bieffekt men det bekymret tror jag att alla DIY-waveboxcontrollers som jag sett också lider av, troligtvis till och med ännu värre.

Om intresse finns så skruvar jag upp lådan igen och tar bilder.

Ja bra skisser och foton är intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer då några bilder på ändringarna, tyvärr har jag inte tagit några "före-bilder" så jag har helt enkelt färgat de olika ändringarna i olika färger:

  • grön - Kondensatorerna för frekvensinställning, innan 2*100 uF, efter 22 uF
  • lila/rosa - Motståndet för minimum-nivån, innan 3,3 KOhm, efter 0 Ohm (vanlig tråd)
  • turkos - Kondensator för "mjukare" av och påslag, innan 0 F (ingen alls), efter 22 uF

Mitt val av frekvenskondningen gav inställningsmöjligheterna ~ 0,4-2 Hz dvs 0,5-2,5 s (för snabbare välj lägre värde för långsammare välj högre).

Kondningen för "mjukare" av och påslag är jag mycket osäker på om den behövs men jag satte dit den ändå.

De kondningar som satt på mitt kort var specade för 50V men det finns inga spänningar på kortet som överstiger 8V så det är bara att välja det "man har hemma"/"det billigaste" och fråga på om något är oklart.

post-3383-14468917208091_thumb.jpg

post-3383-14468917208311_thumb.jpg

post-3383-14468917208498_thumb.jpg

post-3383-1446891720868_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan. Det var det värsta.... Tunze snålar inte LITE på elektroniken... Man tycker ju att en pryl som som ska vara i närheten fuktig miljö borde iaf ha en soldermask för att skydda ledningarna (mer än bara förtenningen som dom gjort..)...

Måste även säga att jag trodde verkligen inte dom hade gjort det så pass simpelt som att använda två 555 kretsar bara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan. Det var det värsta.... Tunze snålar inte LITE på elektroniken... Man tycker ju att en pryl som som ska vara i närheten fuktig miljö borde iaf ha en soldermask för att skydda ledningarna (mer än bara förtenningen som dom gjort..)...

Måste även säga att jag trodde verkligen inte dom hade gjort det så pass simpelt som att använda två 555 kretsar bara..

Nej, där håller jag inte riktigt med dig, jag är glad att det faktiskt är ett glasfiberkort. Något som däremot förvånar mig är att kortet är handlött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, där håller jag inte riktigt med dig, jag är glad att det faktiskt är ett glasfiberkort. Något som däremot förvånar mig är att kortet är handlött.

Jag sa aldrig att det var något fel på laminatet - utan att dom utelämnat att lägga på en soldermask.

Så vitt jag vet brukar knappast komponenter i den storleken maskinlödas.... är mest ytmonterat. Om inte annat är det nog billigare att anställa nån nisse som sitter och handlöder det där åt dom än att få en lödningsrobot att göra jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lödrobot? Nej en våglödmaskin tänkte jag på. Sen det där om 555'or så kan jag lugna dig med att Multicontrollern är iaf mikroprocessorstyrd och varför skulle dom krångla till det när det går att göra så enkelt. Sen att kretskortet saknar soldermask kan man ju se på olika sett, det är iaf högre kvalitet på kretskortet än i många andra konsumentprodukter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kondensatorn för frekvensinställningen, den som du tog bort helt, sitter det inget alls där nu istället?

Kondensatorerna för frekvensinställningen var från början 2 stycken 100 uF, dessa två bytte jag ut mot en 22 uF, det är dessa som är grönmarkerade på bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Simpel, och kul mod. Borde tvinga någon med en omoddad kontroller ta före bilder, och göra en ny tråd med ordentlig instruktion. ;- )

B!

Kör på, just den pedagogiska delen är inte min starka sida. Min starka sida är att komma på idéerna och sen ta fram multimetern/oscilloskopet för att ta reda på om det är genomförbart.

Kanske har glömt att säga det, det här är ingen mod jag hittat på nätet utan något jag kommit på helt själv -dans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som läst mina inlägg lite då och då inser snart att min pedagogiska kapacitet är helt i klass med min empati. Obefintlig. Men jag hade gjort ett försök om jag hade en singelcontroller. Någon som känner för att donera en? ;- )

Förhoppningsvis är det någon som ser din mod, och blir inspirerad.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en sak jag kan skriva, för att skruva isär lådan så börjar man med att ta loss vridrattarna med en platt skruvmejsel (det känns som om de ska gå sönder men de är bara att dra ur), sen är det bara att skruva ur de två skruvarna på baksidan.

Samma förfarande finns beskrivet i instruktionsboken för Tunzes Wavebox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Tackar för detta magnus jag har varit nere hos grannen å han fixar detta för mig han hade även en idé med touchskärm och skärmsläckare som visar flödet när det pulsar kan nog bli coolt

Då börjar det ju låta som en akvariedator... vilket förövrigt är mitt nästa projekt på idé-stadiet -kung.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag vill ha längsta tid till 10 sekunder och kortaste till 1 sek samt att kunna gå ner betydligt lägre än de 3000 liter som min 6105 just nu ger på lägsta inställning - vad väljer jag för värden då? Vill ner till en lägstanivå på 1000 liter eller lägre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag vill ha längsta tid till 10 sekunder och kortaste till 1 sek samt att kunna gå ner betydligt lägre än de 3000 liter som min 6105 just nu ger på lägsta inställning - vad väljer jag för värden då? Vill ner till en lägstanivå på 1000 liter eller lägre.

MVH Lasse

Lägre än lägsta nivå inställningen (30%) går tyvärr inte... då stänger pumpen av helt men jag betvivlar att du kommer att vilja göra det. Själv låter jag den gå på 5500 i mitt RSM, ju kortare karet är och ju mer kubiskt desto mer flöde behövs för att skapa samma våghöjd.

För att få inställningen att funka mellan ca 1-10 sekunder tror jag att man ska ha ca 50uF. Men inställningen ska ju vara samma som akvariets egenfrekvens, som till största delen beror på akvariets längd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få inställningen att funka mellan ca 1-10 sekunder tror jag att man ska ha ca 50uF. Men inställningen ska ju vara samma som akvariets egenfrekvens, som till största delen beror på akvariets längd.

Um.. Samma som, eller en jämt delbar del av... Tror jag ? (torde ge flera vågor, istället för en ensam?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um.. Samma som, eller en jämt delbar del av... Tror jag ? (torde ge flera vågor, istället för en ensam?)

B!

Sant, men om man inte har en väldigt stor burk så blir det för snabbt, Tunze själva rekommenderar att man kan fixa dubbelvåg i kar som är minst 2 meter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...