Gå till innehåll

Sponges vs cyanos


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har idag besökt ett laboratorium vid Stuttgarts universitet där man forskar på tvättsvampar och där fått lära mig något intressant. Tydligen utgörs en väldigt stor del av svamparna av cyanos som existerar i symbios med djuret. En tanke som då slog mig var att de symbiotiska cyanosarna måste konkurrera med andra cyanosar och att en tex rejäl callospongia el liknande kanske är botemedlet mot "den röda pesten"?

Någon som vet mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Värt att testa men jag tror inte att konkurensen om näringen i vattnet är det viktiga utan att det är fråga om platskonkurrens. Alltså den man vill ersätta cyanon med behöver vara starkare att sitta på just den stol som cyanon vill sitta på. Där tror jag mer på vanliga grönalger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte orkat läsa hela denna men visst är det intressant.

MARINE CYANOBACTERIAL SYMBIOSES

Tack för en mycket intressant referens. Det är fantastiskt hur mycket okänt det fortfarande finns i naturen. Anledningen till att jag besökte Stuttgart var ett "hobbyprojekt" som jag och några kollegor ägnar oss åt. Vi planerar kartlägga genomet hos sk vattenbjörnar (kolla "water bears" i Wiki!). Dessa små kreatur som har nervsystem, en tarmkanal, muskler, ögon och ben kan kokas i långt över en timme utan att påverkas!! En livsform som är väldigt, väldigt annorlunda...

Men, vilket jag tyckte var lustigt, den fortfarande viktigaste boken om vattenbjörnar skrevs redan 1928! Det finns således mycket var som zoologerna kan ägna sig år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske ser det jag vill se men tidigare har jag haft lite röda cyanos i hörnen där vattnet inte har rört sig så mycket. Efter att jag införskaffade en vackert blå Collospongia har de försvunnit helt. Kul om dessa svampar skulle erbjuda ett "cyanorefugium" som konkurrerar bort frilevande cyanos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yup, nu är jag övertygad. Cyanon som jag har haft i hörnen sedan akvariet startat är borta. Den försvann samtidigt som jag satte i tvättsvampen. Kan min lilla naiva teori stämma? Finns det någon annan med tvättsvamp som sett något liknande? Den enda tvättsvamp jag haft tidigare i burken är små Clathrinakolonier som upppstått spontant ut LSen. Denna art är dessutom (såvitt jag vet) inte fotosyntetisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vara säker på att det kommer att testas nästa gång jag får cyano - dina iaktagelser är intressanta även om jag inte (som jag sa ovan) i så fall begriper mekanismerna bakom :)

MVH Lasse

Det som gjorde att jag funderade i dessa banor var den info jag fick i Stuttgart att tvättsvampar har cyanos som lever i symbios med svamparna. Tanken är således konkurrens mellan de frilevande cyanosarna och de symbiotiska. Naivt, kanske men hittills se det ut att funka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju intressant att hitta symbios där ingen tänkt på att titta förut. Jag är dock lite skeptisk till att det skulle vara så behändigt som att cyano i svampar skulle konkurrera ut annan cyano, hur skulle den verkan gå till? Till stor del är ju cyano kvävefixerande och skulle det vara konkurrens om nåt annat näringsämne, fosfor, bor eller nåt annat mer udda näringsämne eller vad som helst för resurs så återstår ju frågan varför cyanon i svampen skulle vara mer konkurrenskraftig än annan cyano? Sen är det ju naturligtvis så att somligt kan fungera utan att man behöver begripa varför.

Björnar, lär väl vara Tardigrada, jo, det verkar vara små trevliga saker. Något tips om var man säkrast hittar såna att slänga under mikroskopet? Men att kartlägga deras genom? Känns inte det som lite bortom det som kan kallas hobbyprojekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju intressant att hitta symbios där ingen tänkt på att titta förut. Jag är dock lite skeptisk till att det skulle vara så behändigt som att cyano i svampar skulle konkurrera ut annan cyano, hur skulle den verkan gå till? Till stor del är ju cyano kvävefixerande och skulle det vara konkurrens om nåt annat näringsämne, fosfor, bor eller nåt annat mer udda näringsämne eller vad som helst för resurs så återstår ju frågan varför cyanon i svampen skulle vara mer konkurrenskraftig än annan cyano? Sen är det ju naturligtvis så att somligt kan fungera utan att man behöver begripa varför.

Björnar, lär väl vara Tardigrada, jo, det verkar vara små trevliga saker. Något tips om var man säkrast hittar såna att slänga under mikroskopet? Men att kartlägga deras genom? Känns inte det som lite bortom det som kan kallas hobbyprojekt?

Konkurrens är nog lite spekulativt, det har du rätt i. Men man skulle kanske kunna tänka sig någon form av "kemisk krigföring". Mikrorganismer tenderar ju att pyssla med sådant.

Björnarna hittar man enklast i mossa. Lägg lite mossa i vatten. Låt det "dra" en stund så skall du se att det finns en hel del björnar att kika på. Om du sedan ställer vattnet i solljus så att de bildas alger så får björnar lite mat att äta också. Jag fick möjlighet att kika lite på hur de reproduceras sig också. det hela sker könslöst. Djuren lägger äggen i det tomma skalet när de ömsar. Befruktningen sker genom hormonell stimulering av ägget.

Hobbyprojekt var väl kanske lite att överdriva. Jag arbetar med dylika ting men man måste ju ha lite skoj också. Med tanke på de extrema egenskaper djuren har är jag övertygad om att vi kommer att hitta många spännande saker. Deras genom är dessutom ganska litet. Bara ca en 1/10 av människans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
har en del problem med cyanoelände på botten i karet, och skulle gärna testa din teori. är inge pigg på att hälla i red slime remover o dyl. men vart får man tag i "tvättsvampar" /Samuel

Triton brukar ha. Annars finns det nog någon som kan dela med sig av callospongia då den brukar växa på bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min cyano har försvunnit helt, men utan att jag försökt få tag i nån Collospongia.. däremot googlade jag för å hitta nån bra bild på hur dom ser ut, och de bilder jag hittade påminner starkt om svampar som redan finns i mitt kar. kan du inte slänga upp nån bild på hur dina ser ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min cyano har försvunnit helt, men utan att jag försökt få tag i nån Collospongia.. däremot googlade jag för å hitta nån bra bild på hur dom ser ut, och de bilder jag hittade påminner starkt om svampar som redan finns i mitt kar. kan du inte slänga upp nån bild på hur dina ser ut?

den ser ut som den på bild nr 5. Lila collospongia

http://www.harzer-korallen.de/Schwaemme.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en intressant artikel http://www.coralscience.org/home/content/view/204/1/lang,en/ på Coral Science där man egentligen konstaterar att svampar fungerar som våra skummare men att de dessutom avger döda celler som fungerar som korallmat. Då borde de ju också ha goda effekter på cyano.

Dina iakttagelser är mycket intressanta.

/Mattias

Mycket intressant referens!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...