Gå till innehåll

Akryllim av aceton


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Har bockat till mig en överrinningsbox i akryl, och väntar på att några spillbitar ska lösa upp sig i aceton.

Nu till funderingen: hur är tillförlitligheten på "hemkokt" lim? Vill ju inte upptäcka att det håller i några veckor, eller vakna av att sidorna lossnar på boxen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat min zeoreaktor med hemkok, den har hållit ihop i ett år, minst.

Ta lim på kanterna så det blir fullt mellan fogarna, sätt ihop delarna (använd gärna tejp). När det torkat såpas så man kan handskas med grejjorna (över natten skulle jag tro) utan att det ramlar isär så tar du lite lim och fyller ut hörnorna. Ungefär som en silikonfog.

Det underlättar om limmet är ganska tunt (som sirap ungefär) i detta läget, så man kan "hälla" det i fogarna. Ta inte för mycket åt gången då det löser upp akrylen och fogen igen annars. Upprepa ett par ggr så är man säker på att det håller, låt det stelna mellan.

Det bildas troligen luftbubblor i fogen, men det ser jag inte som något problem, bara en estetisk irritation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Väcker liv i denna tråd då jag skall limma lite hemma när jag gör min nivåvakt.Hitta detta filmklipp som hjälper.Ser ut att det är viktigt att bitarna är jämna.Jag kommer försöka med hemkok och en spruta och se om det funkar eller om man måste köpa riktigt akryllim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...