Gå till innehåll

NephruruS 375liter+100sump


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Jahopp då är nya karet på plats iaf även om det inte ser mkt ut för världen just nu :)

Håller på o fyller upp det med osmos vatten och har väl tänkt att blanda det imorgon och eventuellt flytta över allt levande innan helgen.

Karet är ett 375liter med välvd ruta mått 150x50x50 och sumpen är ett vanligt kar på 100x30x35.

har väl tankar om att bygga bubbelfällor och fack för dsb så småningom.

Har väl inte så jätte mkt att skriva om det just nu men det ska bli otroligt skönt att börja köra med sump!

post-3571-14468917235719_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 292
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul att du är på gång Henrik!

Men ett tips, ta och sätt dit minst en glasvägg redan nu, innan du kört igång karet. Man tar sig gärna för att rota med sumpen när man väl fått in allt på plats. En eller två mellanväggar tar inte så farligt lång tid o få på plats.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du är på gång Henrik!

Men ett tips, ta och sätt dit minst en glasvägg redan nu, innan du kört igång karet. Man tar sig gärna för att rota med sumpen när man väl fått in allt på plats. En eller två mellanväggar tar inte så farligt lång tid o få på plats.

Lycka till!

Anledningen till att jag skyndar på är för att jag behöver få in det levande skapligt fort då mitt nuvarande kar står hos mina föräldrar i en annan stad och dem ska snart utomlands i 2veckor och sen när dem kommer hem dra och hälsa på mina systrar i oslo i en vecka så dem kommer att vara borta i 3veckor straxt efter valborg, sen så går det ej att få ut sumpen från bänken utan att skruva ut hela bakpartiet på bänken.. men å andra sidan så går det ju att köra utan sumpen någon vecka i framtiden så länge inte vattennivån går över röret från returen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir kul att följa ditt nya kar Henrik, det är ju typ samma storlek på karet och sumpen som mitt kar, du vet ju vart jag finns om du vill ha lite ideer eller kolla lösningar mm.

Ja det känns skönt att ha dig i ryggen för att ställa lite dumma frågor och kika lite hur du gjort :)

Hoppas att kunna komma i närheten utav ditt kar inom ett par års framtid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det fyllt med osmos vatten och blandat det till 1.021 ska höja till 1.025 så småningom.

Väntar på att KF ska få in lite pvc delar så man kan bygga en gurgelbuster så man slipper höra gurgeli slurplandet hela tiden !

Hällde även i ca 20kg sand som jag fick med karet men ångrade mig efter då vattnet blev brunt istället för vitt som det brukar bli när man häller i sand..

Självklart vet jag om att jag ska stoppa i stenen först men kommer fösa bort sanden från ställena innan jag lägger dit stenen så det är ingen fara för min del iaf :)

Tror däremot att jag kommer behöva tillsätta en del sten men kommer antingen sätta i upp till 5kg i taget eller köpa väl ingången sten privat här på forumet om det kommer ut någon annons eller om någon läser det jag skriver just nu och skickar ett pm om att han/hon har ett par stenar att sälja av :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hällde även i ca 20kg sand som jag fick med karet men ångrade mig efter då vattnet blev brunt istället för vitt som det brukar bli när man häller i sand..

20 kg är inte lite, hur djupt blev lagret? Brun färg? Är det något annat än korallsand du har? Bara nyfiken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 kg är inte lite, hur djupt blev lagret? Brun färg? Är det något annat än korallsand du har? Bara nyfiken...

Vikten är väl ca 20kg men jämnförde med en salthink och sanden var lite lättare, då var hinken en 25kgs

Ja sanden gick tidigare i samma kar och när vi tömde det här karet där jag hämtade det (poseidonakvarium) så blev det ju brunt vatten det sista så det är väl en massa detrius smuts m.m som rörts upp antar jag och färger vattnet brunt. har inte kunnat kolla hur djupt lagret blev då det ser ut som oboy i karet typ. men mellan 4-6cm har jag för mig att det var i karet när vi hämtade det.

ska även skicka i dem 9kg jag har i mitt andra kar när jag flyttar över det levande tänkte jag så det blir lite halvtjockt lager med sand iaf så kanske det fungerar lite som DSB.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så det blir lite halvtjockt lager med sand iaf så kanske det fungerar lite som DSB.

OK, då är jag med.

Jag är själv ingen expert på detta, men jag har läst artiklar som beskriver att man ska ha antingen ett tunt lager sand eller ett riktigt tjockt (=DSB). Det har att göra med vilken bakterieflora man vill odla i sandbädden och dess syresättning, om jag kommer ihåg rätt. Ett mellanting, dvs halvtjockt lager, ska tydligen inte vara alltför lyckat då det blir "varken hackat eller malet".

Kanske någon ännu mer kunnig än jag själv hittar länkarna till den bakomliggande teorin här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, då är jag med.

Jag är själv ingen expert på detta, men jag har läst artiklar som beskriver att man ska ha antingen ett tunt lager sand eller ett riktigt tjockt (=DSB). Det har att göra med vilken bakterieflora man vill odla i sandbädden och dess syresättning, om jag kommer ihåg rätt. Ett mellanting, dvs halvtjockt lager, ska tydligen inte vara alltför lyckat då det blir "varken hackat eller malet".

Kanske någon ännu mer kunnig än jag själv hittar länkarna till den bakomliggande teorin här?

Okej intressant!

Hoppas någon postar lite mer information om detta här! :)

Man skulle inte kunna göra som så annars att man kör ett ganska tunt lager där stenarna ligger och har en betydligt tjockare (DSB) där det är öppna simytor för att skapa en större bakterieflora på dessa ställen?

Gillar ganska luftiga aquascapes så tror att du/ni förstår hur jag menar med det jag skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser riktigt fina ut... får nog också ta och göra en beställning tillsammans med någon...

ja dem är läckra :)

Har dem tyvärr inte här nu så vet ej hur snygga dem är nu och om dem "pumpat" upp sig men det återstår att se :)

Ska bli kul att köra ricordea iaf då dem är riktigt läckra även om dem är ganska små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen jag tänkte köra till detta kar är samma som till mitt tidigare 250.

Alltså denna Mh armatur med 2st 14.000BLV

http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=37226

och 2st osram67 T8

Tror ni detta blir på tok för dåligt och att jag bör uppgradera mig snarast eller kommer det att räcka till ett tag framöver om man placerar t.ex sps relativt högt osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen jag tänkte köra till detta kar är samma som till mitt tidigare 250.

Alltså denna Mh armatur med 2st 14.000BLV

http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=37226

och 2st osram67 T8

Tror ni detta blir på tok för dåligt och att jag bör uppgradera mig snarast eller kommer det att räcka till ett tag framöver om man placerar t.ex sps relativt högt osv?

Hej Henrik,

Tror nog att 300W MH + lite blåljus borde räcka en stund. Gäller precis som du säger att tänka på placeringen av korallerna och ha de mest ljuskrävande högt upp nära MH'n. Som min tanke på mitt planerade kar är tanken just nu att ha ett högt rev med ljuskrävande arter och en sandyta med lite sten och nån pelare, i detta område ska jag ha mindre ljuskrävande arter samtidigt som fiskarna får en öppen simyta. På det sättet hoppas jag kunna fokusera ljuset där det mest behövs. Hoppas komma undan med ca 4-500W på närmare 600L kar.. Vill gärna visa att man kan ha kar under den påhittade gränsen på 1W/L bara man tänker till lite...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik,

Tror nog att 300W MH + lite blåljus borde räcka en stund. Gäller precis som du säger att tänka på placeringen av korallerna och ha de mest ljuskrävande högt upp nära MH'n. Som min tanke på mitt planerade kar är tanken just nu att ha ett högt rev med ljuskrävande arter och en sandyta med lite sten och nån pelare, i detta område ska jag ha mindre ljuskrävande arter samtidigt som fiskarna får en öppen simyta. På det sättet hoppas jag kunna fokusera ljuset där det mest behövs. Hoppas komma undan med ca 4-500W på närmare 600L kar.. Vill gärna visa att man kan ha kar under den påhittade gränsen på 1W/L bara man tänker till lite...

Tack för ditt svar Jani!

Då är vi nog lite ute på samma spår :)

Har tankar om att ha sps högt upp sedan euphyllior och lite andra lpser en bit ner och sen typ mjukisar som discosoma och ricordea m.m på bottnen.

Har även tankar på att byta ut mina två T8 rör mot en ramp med kanske 4st T5 som komplement till Mh´n då mh´n bara är 12cm bred vilket gör att det får plats en del bakom/framför den ifall man nu vill det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är allt levande på plats i det här karet och allt verkar ha överlevt flytten :)

Dessvärre så är ju det här karet ganska mkt större vilket gör att det känns tomt när man kikar in i det och istortsett bara ser en massa sten men det ska de bli ändring på!

Införskaffade mig en vit sandanemon, en pepparmintsräka och en stor puellaris? från sri lanka, ser ut som den puellarisen jag har sedan innan men minst 3ggr så stor, tydligen annan art enligt lokala handlarn. Dessvärre så har jag inte sett skymten utav fisken så vet ej om den åkt ner i sumpen eller dött och ligger bakom stenarna.

Hur som helst känns gött med sump och allt men handlarn här har inte fått hem pvc delarna jag behöver för att få tyst på sluuuuuuuurpandet så beställde grejerna från Bioted istället och hoppas dem ska komma denna vecka :)

Som det är just nu så kan jag knappt höra min telefon ringa, hehe

Kommer upp bilder i helgen när vattnet och allt inte är så grumligt längre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik,

Tror nog att 300W MH + lite blåljus borde räcka en stund. Gäller precis som du säger att tänka på placeringen av korallerna och ha de mest ljuskrävande högt upp nära MH'n. Som min tanke på mitt planerade kar är tanken just nu att ha ett högt rev med ljuskrävande arter och en sandyta med lite sten och nån pelare, i detta område ska jag ha mindre ljuskrävande arter samtidigt som fiskarna får en öppen simyta. På det sättet hoppas jag kunna fokusera ljuset där det mest behövs. Hoppas komma undan med ca 4-500W på närmare 600L kar.. Vill gärna visa att man kan ha kar under den påhittade gränsen på 1W/L bara man tänker till lite...

Sorry snodde tråden lite Jani det funkar jag har bara 324 W till mitt kar och du har ju sett det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är allt levande på plats i det här karet och allt verkar ha överlevt flytten :)

Dessvärre så är ju det här karet ganska mkt större vilket gör att det känns tomt när man kikar in i det och istortsett bara ser en massa sten men det ska de bli ändring på!

Införskaffade mig en vit sandanemon, en pepparmintsräka och en stor puellaris? från sri lanka, ser ut som den puellarisen jag har sedan innan men minst 3ggr så stor, tydligen annan art enligt lokala handlarn. Dessvärre så har jag inte sett skymten utav fisken så vet ej om den åkt ner i sumpen eller dött och ligger bakom stenarna.

Hur som helst känns gött med sump och allt men handlarn här har inte fått hem pvc delarna jag behöver för att få tyst på sluuuuuuuurpandet så beställde grejerna från Bioted istället och hoppas dem ska komma denna vecka :)

Som det är just nu så kan jag knappt höra min telefon ringa, hehe

Kommer upp bilder i helgen när vattnet och allt inte är så grumligt längre..

Kul att det börjar likna nåt nu väntar vi som sagt bara på bilderna, ja får glida för bi dej när jag är i stan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det börjar likna nåt nu väntar vi som sagt bara på bilderna, ja får glida för bi dej när jag är i stan.

Enda skillnaden mellan våra kar är ju att jag skulle skämmas över att visa dig mitt kar när man har sett ditt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De obligatoriska bilderna tack!! :smiley17:

Har för tillfället ingen egen kamera men tjejen kommer i helgen med sin NikonD60 så ska försöka att ta lite bilder då, blir jag nöjd med någon bild så lägger jag upp den här :)

Är annars mkt mer nöjd med själva karet i helhet än vad jag var med det förra, känns som det här har bättre potential till att kunna bli något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min decoratorcrab har varit framme varje dag i fullbelysning och sprungit omkring sedan han kom i det här karet, kan den ha blivit stressad och ska ömsa eller ngt?

Skit kul att studera han utan att behöva använda ficklampa iaf då han är skapligt stor (större än en snusdosa)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...