Gå till innehåll

NephruruS 375liter+100sump


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Precis bokat upp mig på en grymt läcker lila flak montipora =)

Ska hämtas i början av veckan som kommer nu, eventuellt imorgon beroende på vad vi kommer överens om imorrn :)

Bild stulen ifrån annonsen!

[ATTACH]33058[/ATTACH]

Denna får du gärna fragga en liten bit av till mej också när det är dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 292
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Brukar gå bra att klippa med en avbitartång, gäller bara att ta ut riktningen och knipsa, men förstår att det är lite nervöst :) Men klart att borg och jag önskar att du fraggar den så den passar i ditt kar, har ju ingenting med att vi skulle vilja ha fraggar -gloria-...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar gå bra att klippa med en avbitartång, gäller bara att ta ut riktningen och knipsa, men förstår att det är lite nervöst :) Men klart att borg och jag önskar att du fraggar den så den passar i ditt kar, har ju ingenting med att vi skulle vilja ha fraggar -gloria-...

Hmm har ingen avbitartång då jag inte kan hitta verktygslådan.

Har en plåtsax däremot som kanske skulle kunna funka att fragga med

Får sticka iväg och fixa lite epoxy bara så jag kan limma dem på fraggstenar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar gå bra att klippa med en avbitartång, gäller bara att ta ut riktningen och knipsa, men förstår att det är lite nervöst :) Men klart att borg och jag önskar att du fraggar den så den passar i ditt kar, har ju ingenting med att vi skulle vilja ha fraggar -gloria-...

Ha ha ja så är det ju eller hur :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm har ingen avbitartång då jag inte kan hitta verktygslådan.

Har en plåtsax däremot som kanske skulle kunna funka att fragga med

Får sticka iväg och fixa lite epoxy bara så jag kan limma dem på fraggstenar :)

om någon av fraggarna är ämnad till mig så kan du skippa fragstenen på den då den ändå avlägsnas innan den hamnar i karantänen så om du bara har nåt ställe att lägga fraggen så länge så tar jag gärna den naturell:) Hade ju inte räknat med en så snabbt fraggningsbehov men klagar ju inte direkt :smiley17:

Ha ha ja så är det ju eller hur :)

Klart, så är det ju för mig... Bara ren omtanke, du har väl inga baktankar väl? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om någon av fraggarna är ämnad till mig så kan du skippa fragstenen på den då den ändå avlägsnas innan den hamnar i karantänen så om du bara har nåt ställe att lägga fraggen så länge så tar jag gärna den naturell:) Hade ju inte räknat med en så snabbt fraggningsbehov men klagar ju inte direkt :smiley17:

Klart, så är det ju för mig... Bara ren omtanke, du har väl inga baktankar väl? ;)

Jag ska fixa iordning en 5-6 fraggar :)

Folk som frågat på pm med om jag kan fragga den, dock så kanske inte fraggarna blir så stora då det är fler än ni två som vill ha men vi löser något :)

Varken du eller borg vill ha på fraggsten så då tror jag att jag skippar att köpa epoxy i dagarna.

Har du något att byta emot så uppskattas det :)

Du skulle kunna komma förbi ikväll eller efter överenskommelse som passar dig.

Dock så är den inte lika lila som på bilden men den skimrar vackert i lila och polyperna är blå/lila så bara den trivs bra så kommer den bli vackert lila igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänd förstoring/förminskningen på din gurgel buster, så har du en "modifierad" durso. Vad var det som gick fel och gjorde så du fick vatten på golvet, för liten kapacitet? Dra ner luftslangen så den hamnar under "katastrofnivån" i karet, så att den suger vatten om det kommer så högt. Då förvandlas det till en sughävert tillfälligt, och kapaciteten stiger. När vattennivån sjunker nog, får du ett sörplande missljud, det är bra, det påminner dig om att fixa problemet. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl så det ska vara, att det ska rinna ner i "koppen"?

Iaf på länken du bifogade tidigare:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=16686

hmpf jo jag skäms för att skriva det här men jag såg det sen när jag gick igenom länken lite mer nyss att jag hade satt det fel...

Har ändrat nu men vart inte speciellt tystare för det, utan bara ett jobbigare ljud som jag inte direkt står ut med alls jämfört med det andra... ska se om jag kan hitta en annan luftslang som är lite grövre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmpf jo jag skäms för att skriva det här men jag såg det sen när jag gick igenom länken lite mer nyss att jag hade satt det fel...

Har ändrat nu men vart inte speciellt tystare för det, utan bara ett jobbigare ljud som jag inte direkt står ut med alls jämfört med det andra... ska se om jag kan hitta en annan luftslang som är lite grövre..

Vet inte men är det inte så att du får ge det lite tid, typ ett dygn utan att mixtra med flödet, eller så, jag har ljud också i början men det tar en stund innan akvariumet stabliserar sig med flödet. så du kanske har lite bråttom va vet jag men i mitt kar funkar det så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tyvärr inte möjlighet att göra på det sättet då jag endast har ett rör ner i sumpen och det där systemet krävde ju 3 rör som jag förstod det när jag läste egenom länken...

Dom andra rören är ju bara till utifall det blir stopp i röret som det blir hävert i. Sätt en flottör i karet som styr returpumpen utifall det blir stopp/för mycket vatten i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några bilder som jag tog på Henriks kar. Tyvärr hann jag nog bara knäppa en 10-15 bilder innan batteriet dog, så inga jättebra, salarias:en är väl den enda jag är halvnöjd med. Riktigt svårt att få till skärpan med ett välvt kar. Får ta och komma över nån gång igen och knäppa några nya bilder med ett laddat batteri då ;).

post-4092-144689173295_thumb.jpg

post-4092-14468917329743_thumb.jpg

post-4092-14468917329983_thumb.jpg

post-4092-14468917330168_thumb.jpg

post-4092-14468917330359_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker alla bilderna var hyffsat bra jämfört med vad jag brukar få fram :)

Då tar jag ändå oftast 100bilder gången och vågar bara lägga upp kanske 3-5bilder :P hehe

Det var trevligt med ditt besök och självklart är du välkommen hit igen, speciellt med kameran ;) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man bytt ut gamle Tunze3115 skummaren emot en AquaCare 700A

med eheim 1048pump och Schego Ideal luftpump.

Gjorde sig bra mkt bättre i sumpen då den klarar av mer belastning och är mer utvecklad för att stå i sump än t.ex tunze´n jag hade.

post-3571-14468917345312_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet rullar på bra tkr jag efter omständigheterna som varit.

Alla fiskar lever och ser ut att må bra fortfarande och likaså korallerna.

Däremot så har ju självklart en av dom F*rbannade terroristerna (sjöborre) vält stora lila capricornisen rakt ned i en sten knökfull med palythoa på typ 10x15cm så den har fått endel vita fläckar =(

Om någon som läser vill ha 1 sjöborre så hör av er, efter nästa korall/fragg den välter så kanske jag t.om betalar för att bli av med fanskapet!

Sanden håller sig vit och fin och korallerna har väldigt bra polypexpansion, Tycker mig även se tecken på tillväxt redan i detta karet, Något som gått riktigt sakta i det tidigare...

Har slutat helt med vodka, zeobak samt ultramin-s för att sedan smyga igång det lite försiktigt om kanske 2-3 månader när detta karet stabiliserat sig lite.

Men skulle jag sluta med zeobak med?

Är inte det rena "bakterie stammar" jämfört med kolkälla?

Tycker att bakteriefloran borde vara anledningen till att det kraschade att den inte var tillräckligt utvecklad i detta karet ännu vilket ledde till att inget tog hand om vodkan? (så som jag förstått det av inlägg i min tråd "akut hjälp")

Därför känns det som att jag bör starta med zeobak igen för att få igång bakterierna?

Blir det för mkt så kommer det väl en bakteriefilm på rutan?

Tänker inte påbörja något utan att folk med mer erfarenhet säger vad dem tycker om det hela så råd mottages tacksamt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har slutat helt med vodka, zeobak samt ultramin-s för att sedan smyga igång det lite försiktigt om kanske 2-3 månader när detta karet stabiliserat sig lite.

Men skulle jag sluta med zeobak med?

Är inte det rena "bakterie stammar" jämfört med kolkälla?

Tycker att bakteriefloran borde vara anledningen till att det kraschade att den inte var tillräckligt utvecklad i detta karet ännu vilket ledde till att inget tog hand om vodkan? (så som jag förstått det av inlägg i min tråd "akut hjälp")

Därför känns det som att jag bör starta med zeobak igen för att få igång bakterierna?

Blir det för mkt så kommer det väl en bakteriefilm på rutan?

Tänker inte påbörja något utan att folk med mer erfarenhet säger vad dem tycker om det hela så råd mottages tacksamt :)

Ingen som vill dela med sig utav erfarenheter/fakta runt detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...