Gå till innehåll

"Nystart"


lasse_001

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Har precis startat ett nytt saltvattensakvarium, hade tidigare en hörnburk på 500l.

Tanken är 140x55x55 med ytavrinning i ena hörnet, Silent & Fail-Safe Aquarium Overflow System.

D.v.s. 3st 32mm rör ner till sumpen på 250l. Det fungerar perfekt o är knäpp tyst.

Fyllde i vatten o salt i fredags, köpte 10kg beg. sten lokalt, fick med diverse knappar o fraggar samt några sniglar. Hämtade idag ytterligare 15-20kg beg. sten. På den sitter några rörmaskar o ett par mjukkoraller. Fick även 3 sniglar med dessa stenar.

Salt:1024ppm

Temp: 25

Ph: 8,1

Kh: 11,0

Skummaren är igång o fosfatremovern går men har inte fått mina streampumpar ännu så det sitter div gamla pumphuvuden o en UP2000 med utblåset uppdelat på flera mindre slangar för att få lite cirkulation.

Stenarna är rena o fulla med kalkalger, inga gröna alger ännu. Behöver jag tillföra något så att sniglar o knappar o fraggar klarar sig innan ben stora alginvasionen infinner sig? Kan någon bakteriekultur vara bra?

Behöver lite tips, har hänt en del sedan mitt förra akvarium!

Bilder kommer till nästa lön, behöver tydligen en kamera för att ha en tråd här!

Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå lasse!!

om du har köpt begsten så behöver du inte vänte på nån algblomning eller så. mät bara no2 och no3 så att du ser att dom ligger på 0. och alla andra värden me för den delen.

alltså KH PH MG CA salthalt temp fosfat.

fixa streampumpar rätt så fort för om man har lite cirkulation så får man lättare alger.

sen är det bara att köra igång med fiskar och koraller lite försiktigt.

köp gärna ett par kg helt ny sten för att få in nya friska bakterier i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Transporten av pumparna kan jag inte påverka, men håller tummarna att dom kommer snart!

Vi får hoppas att du har rätt om alg-utvecklingen men tror att sniglarna vill ha mat. Finns det något jag kan ge dom? Ska försöka att ha koll på värdena men har inte så många tester än. Lite mer sten blir det vid lön, inte så billigt att starta upp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du bara ljus på så blir det nog mat till sniglarna. vad har du för lyse?

ja vet att det inte är så biligt att starta upp men det är bra om man får upp alla vattenvärden som dom ska vara på engång.. annars kan det bli en massa alger och annat tråkigt som man kan ha svårt att bli av med. ett tips är att köra med fosfatremover hela tiden i små mängder.. lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått pumparna! 2 x 3500l/h, bra fart o tysta. Har även en UP2000 kopplad till ett rör med hål riktad mot ytan för att minska risken för ytfilm.

Har i dagsläget 1 30w T8 rör o 1 54w T5 rör.

Väntar på T5-hållare så jag kan koppla in mina 2 drosslar, 1 2 x 39w o 1 2 x 54w.

Så totalt 3 x 54w T5, 2 x 39w T5 o 1 x 30w T8. Tar gärna emot tips på en bra "färg" kombination samt vilket/vilka märken man ska satsa på.

Skummaren har gått från första stund, skummar vått så jag får tömma koppen varje dag.

Har även haft fosfatremover från början, Deltec aqua crown.

Tror att jag behöver 25-30kg sten till innan jag blir nöjd, för att täcka bakväggen o skapa en tilltalande aquascaping. Ska även försöka få råd att ha i sand när lönen kommer!

Är 10% avdustning/dygn normalt? 25-gradigt vatten med ganska kraftig cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...