Gå till innehåll

Konservering av muräna


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Nu har jag sänt min avlidna muräna till en fiskkonservator i Örkelljunga. Jag har fått lite olika tips på saker att göra, men jag vet inte riktigt vad som kommer att göra sig bäst. Jag bifogar därför det förslag jag fått från konservatorn.

Utöver hans två förslag föreslår min fru att jag skulle beställa en installation för bara huvudet sticker fram mellan två stenar, vilken kanske vore mest "naturligt".

Tips emottages tacksamt!

Hejsan!

Bordsmontage exemplet är då tänkt i liggande possision på bottnen och en bit av frampartiet sticker upp ovanför bottnen med öppen mun, väck på hud masseras bort till viss del, Den kan ta vilken form som hellst igentligen, detta va bara ett exemplel.

På urgröpt träplatta med plats till hela muränan samt några stenar och akvariekrus, allt täckt av ett lager genomskinlig plast.

Skickar även en bild på en fenknot jag gjort med sandbotten (just denna i en "scen" för att även kunna fästas på vägg)

önskas mörka havsstenar på montaget (som hos fenknoten) så ordnas det med i olika former då jag gör dem själv.

Priset för det skulle bli 3000kr (inkl moms)

Ett annat alternativ är enkelsidigt väggmontage. Endast ena sidan är finishad. Skickar bild på en ål, (stället för grus kan man även där ha akvariesand, täckt med genomskinligt plast)

Kostar 2000kr, vill man ha en lasergraverad infoskylt på montaget med tex artnamn inkl latin, ålder eller liknande så kostar det 150kr extra. (nu har jag såklart ingen bild på den ålen jag gjorde med infoskylt, men det såg bra ut med "extra" plats på plattan för infoskylten i form av en utbuktning)

Hör av dig om du hr funderingar kring något.

Mvh

Fiskkonservator Lubbe

www.fiskkonservator.se

post-1358-1446891727492_thumb.jpg

post-1358-14468917275136_thumb.jpg

post-1358-1446891727531_thumb.jpg

post-1358-14468917275489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fruktansvärt! Vad hände? Varför dog den? Jag har haft bilar som kostade mindre än den här firren...

Mig lurar du inte att du rattat bilar under muränans pris.

Jag får ringa min informatör och höra om det är sant Christer.

Calle låt bara huvet på muränan synas jag tror det blir bäst så.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fruktansvärt! Vad hände? Varför dog den? Jag har haft bilar som kostade mindre än den här firren...

ja håller med, men jag har också haft träffar som blivit dyrare ;) .

tråkigt i alla fall , lider med dig .

även om Petnym har en poäng så håller jag med dom flesta lyssna på frugan av två skäl nr1 hon har rätt det blir snyggt, och nr2 hon behöver inte klaga så på "dina" utgifter på Fisk m.m då hon själv var med och besluta :)

håll humöret uppe och kom igen med något häftigt till hösten eller så .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen,

Jag ska skissa på en lösning med ett huvud som sticker fram mellan två stenar. Jag ska leta lite bilder och maila till konservatorn som inspiration. Om det är någon som på rak arm har en bra "förlaga" som bild så kan ni gärna dela med er i denna tråd (behöver naturligtvis inte vara just drakmuräna).

För den som missat om hur muränan dog så finns detta beskrivet i denna tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mig lurar du inte att du rattat bilar under muränans pris.

Jag får ringa min informatör och höra om det är sant Christer.

Calle låt bara huvet på muränan synas jag tror det blir bäst så.Patrik

När jag försökte köpa muränan på Triton sa de att den kostade 850 000! Tror du att de drev med mig?

Kör på hela firren! Även om det är djupt tragiskt kommer den uppstoppade firren att bli en fantastisk "conversation piece" i fiskrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade försökt få till det så verklighetstroget som möjligt, om nu ett sådant ord går att använda om ett konserverat husdjur. Visst skulle man kunna arangera hela muränan runt, under och omkring ett par bitar LS, men kommer det kännas rätt när du tittar på den?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...