Gå till innehåll

RSM130L i Västerort


Nicke_W

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada även er andra ;)

Äntligen så är man igång med rsm:et efter en seg start :smiley17:

Nu blir det osmos vatten från start, passade på och skaffade ett litet reningsverk för ca1 månad sen då man ändå håller på.

Vart 16-17kg LS som start, men skulle behöva en sten till ser jag nu.

Har redan sett små små områden med macro alger både gröna och röda på en sten, hoppas så klart på att dom ska börja växa till sig.

Såg även några räk/kräftdjur på ca 1cm liknande mysis eller nått åt det hållet.

Stenen ska tydligen va väldigt fin enligt gänget på Akvaire Leasing, har själv inte sett några spår efter "skit alger" eller små elak galsroser.

Bara att börja planera inköps listan då :ler:

Har redan ett gäng turbo snäckor, som går i clown hotellet så länge som bara väntar på att få flytta in i bruken brevid.

Mvh

Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med ett gäng rörmaskar, har sett en 5-6st :)

Ska förska hålla tråden uppdaterad, då det börjar komma lite koraller och annat skoj i.

Första fisken är redan skaffad, då jag verkligen inte kunde motstå den lilla skönheten, den går i hotellet så länge.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer LS har kommit nu har total 20-21kg i karet nu.

Första gänget av städare har åkt i 4st turbos och 4st erimiter.

1st fragg från en kolonianemon (som verkligen trivs bättre här än i hotellet).

Dom första skit algerna har börjat visat sig nu också.

Lite värden efter 1,5 veckor från start.

Nitirit ouppmätt

Nitrate ouppmätt

PH normalt / har inte den exakt siffran i huvud.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kul att mäta och hålla på i starten av karet.Själv så mäter jag PH en gång i veckan.Salt mäter jag lite då och då kan bli varge dag om det är varmt inne och det har dunstat mycket men under vintern så blev det var 4-5e dag.

Nitrit och nitrat mäter jag bara när jag har haft i med fiskar eller mer levande sten och det har vart omätbart.

Kalcium har jag aldrig mätt har mest mjukisar och jag kör i lite kalcium3 som man fick med i start paketet 1 gång i veckan.

Det jag kommer skaffa är en digital PH probe fram över för att underlätta lite för mig.

Skitalger kommer och går i mitt kar har inte vart till nån skada.Ena dagen kan det ha kommit bruna eller gröna alger som är borta den andra dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer själv att kör mest med mjukkoraller, men några LPS koraller blir det.

Euphyllia är dock ett måste gillar den skarpt, sen så har jag inte best mig för om det blir någon anemon i karet eller inte.

Nitirit mäter jag bara nu den närmste månaden.

Några förlag på bra tester som man kan lita på ?

Har kört med RSM start kitt tester i hotellet, men dom ska tydligen inte va så pålitliga men det verkar ju alla va mer eller mindre ?!?

salifert eller elos har jag funder på köra fram över.

Kan tillägga:

Temp 26

Salt 1.025

Kör du med osmos vatten Ted ?

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har karet vart igång i drygt 4 veckor, dom första städarna är i sen någon vecka tillbaka.

Har även flytta över en del fraggar från hotellet, vilket vart en enorm skilnad.

Första korallen är inhandlad också, den vart genast populär av min gula clown gobie, som har vart i några dagar.

No2 omätbart

No3 omätbart

PH ligger inom rätt värden

Några bilder kommer upp i helgen.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart som sagt en omväg hem igår, fick med mig en Salarias fasciatus, den rosa mjukkorallen och en Saron räka, som försvan snabbt in bland stenen.

Någon som vet vad den rosa korallen kan tänkas va ?

Sökte lite på Salarisen om ett alternativt foder, men det man hitta här lät inte alls lovand :/

Mina stenar är ju inte dirket dom mest alg rikaste, blir väl till att gå igen hela sortimentet med foder, och se om man kan hitta nått som passar den i smacken.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jo ra finns en Salarias, gul clown gobie och Neopomacentrus, fröken firren upp till vänster.

Salariasen åkte i igår och är lite halv skraj då jag kommer för nära karet.

Clown gobien ligger och gosar i sarcophyton :)

Finns en liten lista på lite olika fiskar som jag fundera på, blir nog koraller först nu i början.

Men här näst blir det till att köpa en cirkulationspump (nano-pumpen är bara i tillfälligt).

/Nicke

vad trevligt med en stockholmare till :) välkommen! ser snyggt och städat ut i ditt kar, håll det så! :)

har du inte tänkt ha några fiskar alls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt.

Den rosa mjukisen är troligen en dendronepthya (eller hur det nu stavas) eller liknande, oavsett så är det en ganska svår korall som kräver matning. Det finns dom som klarat dom länge och dom som klarat dom i några veckor. Har själv ingen erfarenhet av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt.

Den rosa mjukisen är troligen en dendronepthya (eller hur det nu stavas) eller liknande, oavsett så är det en ganska svår korall som kräver matning. Det finns dom som klarat dom länge och dom som klarat dom i några veckor. Har själv ingen erfarenhet av dessa.

hade en liknade fast orange, den klarade sig i 2-3 månader, sen började den sjunka ihop....

den jag hade skulle inte vara i direkt ljus! kanske inte var samma då!?!?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey tack, ska googla mer på den under dan, hade inte riktigt tid igår :/

Fick rekommendation att inte placera den högt upp och inga starka strömmar om jag minns rätt.

Marko, eller någon annan nått bra tips på mat denna ?

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet rullar på, har skaffat ett gäng erimiter till blå benta och röda.

Fisk beståndet har utökats också.

3st Chromis kommer att skaffa någon till.

Även en mini (drygt 2/3cm) stor yellow watchman, kunde verkligen inte motstå den så häftig :P

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Va ett tag sen man uppdaterade, har inte vart så aktiv på forumet nu under sommaren.

Men lite nytt har tillkommit i karet.

2st clowner (liknar Amphiprion chrysogaster), har vart på jaket efter nått liknande i dessa färger men har inte några fören nu.

Dessutom så har dom tagit den stora sarcophyton som värd -Tummen upp

1st filfisk (Paraluteres prionurus), glider mest runt lungt och stilla och käkar kräftdjur från stenen, inget pickade på koraller eller så.

1st käkfisk (Opistognathus aurifrons) köpt idag..

Alla små fraggar av diverse mjukkoraller har vuxit som bara den.

Håller ett tag till med bilder, då jag inte har nått att ta bilder med för tillfäligt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

En liten uppdate..

Burken har nu vart igång ett tag korallerna / fraggarna som åkte i början har vuxit på fint och breder nu ut sig på stenen.

Har även fyllt på med mer koraller och annat skoj.

Har nu fått tag på en pistolräka som går ihop med en gobie också, vilket min japanska räka inte ville.

Har även fått tag på några mindre goibe arter som verkligen livar upp karet.

Skaffade även min första anemon i veckan, har vart väldigt tvecksam hela tiden, speciellt då man har lärt sig en massa nytt om dom etc som jag inte visset om från början.

Men gör nu ett försök med en liten grön men super fin BTA.

Anemonen gilla tydligen inte stället som jag hade vält ut, så den flytta på sig under den första natten men nu verkar den ha hittat sin plats vart en flytt på 20cm ungefär.

För övrigt så är jag rejält sugen på ett större kar, så man kan hålla lite mer dvärgkelsare och kirurger mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...