Gå till innehåll

Få ner näringen mera?


rickard598

Rekommenderade inlägg

Kör med Fauna marins ultralith system, och tycker inte att jag får ner fosfat och nitratnivåerna trots dosering av Ultra bak och ultramin S, doserar 0,9ml av varje varje dag, och kör just nu med 1Liter Ultralith i reaktorn, är det någon som har tips på att få ner näringen mer? Fosfaten ligger just nu på 0,045 vet det är inte så högt men den ligger jämt där (Rowa test) och Nitraten ligger mellan 3-5 (Elos test). Matar inte särskilt mycket, En fryskub om dagen och cirka en nypa foder om dagen. Kan jag dosera mera Ultrabak och Ultramin S?! Någon som har tips. Har även startat med ultra organics för ca 1 månad sedan (doserar halva eftersom jag doserar ultraminS med.) Och även börjat tillsätta Kaliumiodide (KZ) för en vecka sedan.

Tacksam för svar, mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är artemia,mysis,krill, och nån super brine shrimp. Tror du att det är frysmaten som är boven i dramat? Jag brukar lägga en kub i en liten kopp och sedan låta den tina med akvarievatten, men kanske är bättre att göra så som du sa då man får bort frysvattnet då. Men jag tycker ändå Zeolithen borde dra ner näringsvärdena då en kub inte kan vara särskilt mycket? Har även kikat på fosfathalten i nyblandat vatten och i enbart osmos ligger det på 0, och i Red sea coral salt, 0,03.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte göra så att jag silar Mysis,Artemia Brine Shrimp (Ska man skölja flera gånger genom silen eller räcker det tills det är tinat?) och lägger i lite pellets, och sedan frysa in det igen i kubformarna som man får med maten, är det bara ha i maten i kubarna eller ska man ha i lite vatten då samtidigt? Tänkte så det inte blir en massa mat åt dom när man koncentrerar bort vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öka skummarkapacitet`? Hur menar du då? Har en Mce600 som ska klara kar upp till 700l, så den borde inte vara för liten?! Problem tror jag inte jag kommer att få då nivån legat konstant länge nu, men jag vill ner mera. Ska jag skumma blötare? Blir ungefär 0,5dl blött skum på 2dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det skrev han, så jag hade tänkt göra iordning en brygd till helgen, man kan ju frysa in dom i orig kuberna så får man lagom storlekar :)

Hmm, så knasigt dum man kan känna sig ibland, att man inte tänkt på att frysa in dem i originalkuberna, tack för idén, ska ju göra en ny batch i helgen :).. Tänk på att plocka ut dem när de fryst och placera i en lufttät behållare, annars är det lätt att de får frysbränna.

När det gäller tinandet så använder jag ett långtidskaffefilter i polyamid (billigt och bra, rymmer rätt mycket och finns i de flesta matbutiker, och sist men inte minst, håller t.o.m. cyclops som de flesta tefilter läcker igenom) som jag tinar dem i under rinnande vatten, till sist så sköljer jag med osmosvatten innan jag blandar till mitt klägg :)

Lycka till med klägget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sättet jag alltid gjort har varit att ta och frysa klägget i stora flak, göra det till portionsbitar efter de frusit (bara skära med kniv på en skärbrada). Lägga dessa portionsbitar i en lufttät låda (jag brukar faktiskt bara dela upp typ några veckors mat i så små bitar, resten lägger jag i lådan som hela flak (men om man återanvänder kuberna så är det ju bara att skölja översidan med lite varmt vatten och sen "ploppa" loss kuberna alla kuberna i lådan)).

Sen för att inte öppna den förslutna lådan varje dag så tar jag ca 1 veckas ranson i en liten Ziplock påse som jag matar fiskarna ur som ligger lätt tillgänglig i frysen, medans råvarorna och lådan med huvudlagret av mat står lite mer undanskymmt så man inte blir allt för sugen att ta en smakbit ;).

Det är ju ingen panik med det men vid långtidslagring (mer än nån dag) blir det ju lätt att det torkar in och blir en frysbränna om de inte ligger lufttätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det går inte att tina, blanda och ha i i kuberna och sen frysa igen eller bildas frysbränna då? och vad är frysbränna för något? :S Sen borde man väl kunna ta upp hela kakan med kuberna i och ta en bit för var dag? (det som går åt till mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart går det att ha dem så, bara kakan är i en lufttät låda, gäller ju bara att man inte öppnar lådan för många gånger för då blir dom dåliga. Det som ju är den stora skillnaden mellan dom kuberna som du köper och de du gör själv är ju den aluminiumfolie som skyddar de köpta kuberna så dom inte utsätts för luften.

Frysbränna är det som sker med fuktiga saker som läggs i frysen, vätska avdunstar i ganska stor del även i en frys, speciellt när temperaturen varierar, och det som då sker med kuberna (eller en bit kött, m.m.) är att vätskan avdunstar och då torkar ytan ut och bildar en torr, vitaktig hinna. Dom flesta känner igen det ifrån kyckling och kött som i en dålig förpackning i frysen så får den en torr hudaktig hinna på de delar som exponerats för luften.

En sak som händer samtidigt är att många fetter härsknar(oxiderar), händer mycket långsammare än i rumstemperatur men snabbare än många tror, och har man saker exponerade till luften så sker det på bara några veckor/nån månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att du kör med UltraBak och UltraMin-S. Inte UltraBIO?

BIO är bakteriekulturen, den bör man nog använda för att få metoden mer komplett och hjälpa nerbrytningen på traven.

I ZEOvit metoden är bakterierna ganska viktiga, och UltraLith metoden bygger ju på samma princip.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...