Gå till innehåll

Bräckvattens akvarium


Rekommenderade inlägg

Hej!

Som rubriken lyder. Bräckvattensakvarium.

Jag vet inte i vilket forum man ska ställa frågor om bräckvatten eftersom det är varken sötvatten eller saltvatten, tänkte att det kanske finns någon kunnig här eftersom det har med salt att göra med, haha.

Hur som helst, så finns det många spännande fiskar som lever i bräckvatten, men hur i fanken fungerar bräckvattensakvarium?! Jag sökt igenom hela internet och har inte fått några bra svar.

Jag såg någoting på zoonen på följande länk: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=761

Där skriver de att man kan ha vanligt akvariegrus och vanlig akvarieinredning, men kan man det?

Jag menar, man kan ju inte ha vanlig grus saltvattensakvarium och enligt mig så är inte salthalten så jäkla liten som man tror.

I min sötvattensbok stod det inte något om bräckvatten på kategori "inredning". Däremot stod det på vissa fiskarter som var bräckvatten hur många procent salt det skulle vara. Den fisk som jag hittade i min akvariebok som hade högst salthalt var på 3%. Om man då räknar ut vad det blir:

2.40 x 3= 7,2. Alltså ska det vara hela 7.2liter salt i ett bräckvattensakvarium???? Det är ju på gränsen till saltvattensvärlden. Till 240 liter ska man ha ca 8kg havssalt för att starta saltvattensakvarium, låter inte 7,2 lite mycket då?

Fiskar som är trevliga i bräckvatten är ju Månfiskar, Humlefiskar, sprutfiskar och kulfiskar

Det vore så extremt kul om någon kunde något om detta, frågan är inte om bräckvatten kanske är svårare än saltvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag ingen aning om... borde bero rätt mycket på vilken typ av bräckvatten biotop man försöker efterlikna. Både östersjön och ett mangroveträsk är exempel på bräckvattenbiotoper som borde leda till ganska olika inredningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://brackvattensakvariet.egetforum.se/forum/

Där var det ju inte mycket fart tyvärr...

Varför skulle man inte kunna ha vanligt grus i ett salattensakvarium? Det är ju bara en fråga om vad man vill bygga upp för miljö och en medvetenhet om att det man stoppar i har olika konsekvenser.

Bräckvatten kan ju vara olika saker, allt från något som nämast är sötvatten med aningen tillsatt salt för ungödare till något som de flesta inte skulle kalla bräckvatten men ändå inte har full marin salthalt som ett västkustakvarium. Skötel och inredning beror naturligtvis på vad man vill ha för nånting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Informationen jag fått är att i vissa bergarter kan halten av järn och andra metaller vara höga och eftersom akvariegrus innehåller olika berg arter osv så kan man inte vara säker på vad det är för sten i gruset.Säkert om du plockar ut en viss sten art ur gruset så går den att använda medans den andra inte går.Lättare att ha grus/sand som är avsett till saltvattens kar.

Bräckvatten brukar dom använda akvariegrus kan ju vara för att bräckvattens växter inte är lika känslig som koraller är och inte bryr sig om mycker järn och andra ämnen.Såg ett kar på en zoo affär i Stockholm med Bräckvatten dom hadde månfiskar och lite andra sorter.Inredningen var av för mitt öga sett vanligt groft 1-2cm akvariegrus samt bambu i karet så borde inte vara problem.

Hoppas det ger dig något svar ;)

MVH

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det där tror jag inte mycket på. Vanligt akvariegus är inga konstigheter, det kan vara kvarts, glimmer och fältspat med mera av det släktet, de mineraler som skulle kunna vara problem ställer till det i sötvatten också och kan dessutom användas på mer lukrativa sätt än att säljas som akvariegrus.

Att det kan vara järn i en del minerlaler är knappast nåt problem, järnbrist är definitivt vanligare än skadliga överskott i akvarier. När det gäller metaller i överigt så är aluminium vanligt i många mineraler och det kan absolut ställa till det men då när pH börjar krypa ner under 5 och då har man oftast redan fått andra problem så det räcker. Att det även kan finnas kalcium och magnesium borde inte störa nån.

Kisel finns det förvisso massor i vanligt grus men då i bindningar som är rätt stabila. Ingen har väl så längt jag vet förespråkat att man skall gå ifrån vanligt glas med hänvisning till att det innehåller massor av kisel det med.

Jag ser inte vanligt grus som ett problem för metaller eller liknande, däremot så är det naturligtvis helt fel för en naturtrogen korallbiotop. Å andra sidan är det lika tokigt med korallgrus i ett västkustakvarium (även om nu jag råkar ha det i en mindre burk eftersom det var vad jag hade när jag satte upp den. Funkar gör det ju men miljöriktigt är det inte).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om gör en wikipedia sökning på bräckt vatten hittar man att det är vatten med en salthalt mellan 0,5 och 30 promille dvs 0,05-3%. 3% är alltså precis på gränsen mellan saltvatten och bräckvatten.

Den definitionen gör att i stort sett allt ytvatten i Skagerack - Kattegat skall kallas bräckt vatten. Det är inte den vanliga definitionen även om Wikipedia använder den. 3 procent är det samma som 30 promille. Jag skulle vilja ha gränsen mer kring 15 - 20 promille.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...