Gå till innehåll

Nuså efter 30 år


Rekommenderade inlägg

Ja, som sagd, så är det dags att efter 30 års tänkande och sägandes " Nästa år ska jag fixa till ett saltvatten akvarium".

Tänkte börja med ett 700 liters, men sen så efter lite räknandes hit o dit, så upptäckte jag att det saknades ett stort antal ören!

Sen kanske det vore bra att börja smått o känna sig för.

Jag har 2 "Nanoburkar", ett på 20 liter och ett på 40 liter. Båda har välvd framruta och ett av dessa ska jag börja med.

Jag har alltså akvarium, salt (30kg) korallgus+ korallsand, saltmätare, pumpar i olika storlekar.

Det enda jag inte har det är erfarenhet av saltkar, men jag har Tommy bara ett par mil härifrån.

Sen är jag lite lat och jag vet att det bara är att googla sig fram för att hitta den information man behöver, som sagd så är jag för lat att googla o leta , så jag frågar den stora kunskapsbanken på detta eminenta forum hur ska jag göra steg för steg?

Sen har jag all tid i världen och jag vet att det dröjer ett par timmar ;) innan jag kan häva i någon levande varelse.

Jag lovar att fylla denna tråd med :nya bilder: , så fort jag kommer igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

så jag frågar den stora kunskapsbanken på detta eminenta forum hur ska jag göra steg för steg?

Det finns ingen väg som är "den rätta vägen". Det finns lika många rätt och fel som det finns akvarister, däremot så borde du kunna få ut en hel del nyttigt ifall du går igenom den delen utav forumet som heter "Mitt första akvarium", kolla i de klistrade trådarna och även i artikelregistret under "Nybörjarartiklar". Då är du en bra bit på väg iaf. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har skrivit några bra trådar om små saltvattensakvarium... Jag tror någon av dom även ligger på Zoopet.

Annars kan jag rekomendera boken Reef Aquarium, Science, Art, and Technology. J Charles Delbeek and Julian Sprung för bra info om teknik till fullstora saltvattensakvarium, särskilt om du är tekniknörd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Då har det äntligen blivit av med starten av ett saltkar.

Då jag hade gett bort 40 literskaret till mitt barnbarn, så blev det 20 liters karet som blir starten i min saltvattens karriär!

Fyllde karet med 23,2 liter osmosvatten + 6,3 dl Instant Ocean salt.

Det ligger ett pumphuvud i karet som ser till att det rörs om ordentligt + en salinitetsmätare som virvlar runt i karet.

Nästa steg blir att ha i 2kg LS ung. = 10% av vattenvolymen.

Ska se om jag får tag i sten inom några dagar.

Målsättningen är att jag eventuellt kan ha i en fragg på lördag.

Cirkulationspumpen kommer att bytas ut, samt att jag måste skaffa mig en belysning, då det inte fanns någon i rampen.

Jag har korallkross. Kan jag ha i det efter att den blivit kokt? 1cm ungefär?

Jag är mottaglig för glada tillrop och tips!-shark_smiley

post-2871-14468918311406_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag inhandlades 2kg Levande sten. 1 "stenålders" död korall fick göra sällskap i karet.

Nu får det mogna till och om en vecka blir det delvattenbyte.

Sen kanske det åker i en räka eller två!

Ser nu att det ser lite knasigt ut på botten. Har ju korallkross som jag hade tänkt ha i. Det får nog bli nattarbete eller imorgon.

post-2871-14468918337196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en levande varelse på stenen. Kan det vara en rörmask? 1 cm lång och försvinner blixtsnabbt ner i stenen. Hur ska jag få den att överleva?

Ja, det är en rörmask. Trevliga små saker, och överraskande snabba. Som Stig skriver så överlever den på 'spillet' som finns i karet. En del fiskar vill naturligtvis äta lite på den, men du skall väl inte ha några fiskar i det lilla karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyllde på med knappt en liter fin korallsand idag.

Hittade en rörmask till, så nu är det två! Hur stora kan de bli?

Hittade även något annat halvt levande, 2,5 cm långt vit maskliknande som satt fast i nåt rörliknande mm tjöck tråd.

Vad kan jag ha för levande tingestar i burken och från när? Burken har varit i gång sedan den 16 oktober.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rörmaskar finns av många olika arter. De vanligaste små vita blir högst två cm över kronan men det finns mindre och större. Den andra är nog en rörlevande mask. Jag har haft sådana förr som bor i sitt rör nere i sanden under dagen. På natten vågar de krypa ur röret och leta mat ovanpå sanden. (Om det är en liknande art).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår så bytte jag vatten!!! Ett delvattenbyte på 5 liter. Men va krångligt mot sötvatten!

Först så tömde jag ur exakt 5 liter saltvatten ur mitt lilla nanokar.

Sedan så fyllde jag en plasthink med 5 liter osmosvatten och tömde i 170 gram salt och rörde om och rörde om och till slut så satte jag i en pumpskalle.

Hur gör ni på ett enkelt sätt?

Nu koppar jag i en putsarräka och förhoppningsvis så blir det liiiite roligare att titta på akvariet! Nåja , tar väl nån timme innan den krabaten är ikoppad o klar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite krångligare är det ju än sötvatten då man måste blanda ut det först, men det jag brukar göra är att köra med två "vinjäshinkar" (genomskinliga med skala på sidan).

Häller upp den mängd osmosvatten jag vill ha, blandar ut det med salt, i med en cirkulationspump.. Låter det cirkulera några timmar till nåt dygn.

Sen suger jag ut samma mängd vatten i den andra hinken, kopplar en slang till pumpen och pumpar det i karet...

Själva arbetet tar väl en kvart eller så uppdelat på de två tillfällena, blanda upp saltvattnet och själva vattenbytet. Men den första delen kan man ju göra nån dag innan.

Lycka till med den nya krabaten, dom är trevliga djur som när det är lugnt i karet kan komma och putsa runt ens naglar om man har i handen i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är minst 2 st ufon jag har i karet! Den ena som jag sett ett par ggr är ung. 2mm i diameter, vit genomskinlig och rusar omkring som en vettvilling. Har inte sett den sitta still, och då syns den förmodligen inte då den är genomskinlig.

Den andra är lite mer spektakulär, då den är avlång 4mm lång och 2mm bred, man ser ett mörkare huvud och den rusar omkring i överljudsfart verkar det som. Den har jag bara sett en gång.

Vad kan det vara? Har inte kunnat fota dom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...