Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Självklart kan det finnas flera anledningar till varför en burk ser bra eller dålig ut, än det som vodkan har att erbjuda. Brist på ett ämne, eller kanske nästan vanligare ett överskott som hämmar tillväxten.

Kan det inte vara så i ditt fall med. Du har en burk med ganska lite koraller i ännu. Om jag förstått det rätt så tillför du en del näringsämnen och spårämnen. Ifall det inte direkt finns något i burken som kan konsumera dessa ämnen, kanske de kan byggas upp till den grad att de blir hämmande för koralldjuren.

Läste någon artikel där författaren menade att många av tillsatserna inte förbrukas alls av karets invånare och att många kommersiella tillsatser har onödiga tillsatser som kan byggas upp eller är ämnet i en form som djuren inte kan ta upp.

Jag dyker ännu en gång på djupt vatten, men det säger ju sig lite själv att det kanske inte är så klokt att dosera något vars förbrukning är omätbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kopplat in mitt nitratfilter förra veckan, antar att det tar ett tag innan det sätter igång. Fungerade bra i förra burken så jag ska börja där, sedan får vi se om de blir någon vodka.

Var och hämtade en sandvändare idag, tog ungefär 1sekund för honom att simma ner till botten och börja jobba. Ser redan lite rundare ut runt magen.

Blev två räkor och en korall också.

Tog lite bilder i veckan som jag inte hunnit lägga upp. Är den vanliga dokumentationen om tillväxt i burken. Sakta men säkert.

Ska byta fosfat remover imorgon, blir nog till att öka mängden lite misstänker jag. Ska göra lite tester ikväll enligt planen.

Såg några riktigt fina Anthias på Triton och jäklar vad jag längtar tills jag kan köpa mig ett gäng att ha i burken. Ska låta burken gå med fiskarna jag har idag tills efter jag varit ute och rest, måste även bygga klart möbeln innan.

post-2577-14468919171833_thumb.jpg

post-2577-14468919171983_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett att fosfaten minskat en aning, ska öka doseringen imorgon samtidigt som jag gör ett vattenbyte så att jag kan trycka ner det lite till.

Kollade in i burken lite noggrannare idag och kunde konstatera att det börjar ta sig mer å mer. Skönt att se att det växer över den där fula lilarosa limmet till korallerna, man blir väll av med det om några månader förhoppningsvis.

Lite bilder på hur det rullar på och lite nya invånare. En sandvändare och en rosa korall har dimpt ner i baljan:

post-2577-14468919205317_thumb.jpg

post-2577-14468919205458_thumb.jpg

post-2577-14468919205594_thumb.jpg

post-2577-14468919205728_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut!

Du har inte lust att få besök någon dag? Skulle vara roligt att få se detta live.

Mvh/ Oscar

Har jäkligt mycket på jobbet, så när jag väl är hemma blir det lugn å ro som gäller tyvärr. Karet är fortfarande bara barnet, räknar med minst 6mån innan det ser ut någorlunda som jag tänkt mig.

Är i slutspurten på boken om Stövsländor, mycket att göra så den kan komma ut till sommaren.

http://www.nationalnyckeln.se/bokverketsvolymer/framtida/index.asp

Sedan ska jag fira av projektet med en resa till Thailand (3v) och efter det blir det några veckor återhämtning och putsande på burken.

Kan ha lite öppethus i början eller mitten av maj, om det kan vara intressant?

Vem vet, kanske grillen plockats fram å man kan byta lite fraggar samtidigt =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jäkligt mycket på jobbet, så när jag väl är hemma blir det lugn å ro som gäller tyvärr. Karet är fortfarande bara barnet, räknar med minst 6mån innan det ser ut någorlunda som jag tänkt mig.

Är i slutspurten på boken om Stövsländor, mycket att göra så den kan komma ut till sommaren.

http://www.nationalnyckeln.se/bokverketsvolymer/framtida/index.asp

Sedan ska jag fira av projektet med en resa till Thailand (3v) och efter det blir det några veckor återhämtning och putsande på burken.

Kan ha lite öppethus i början eller mitten av maj, om det kan vara intressant?

Vem vet, kanske grillen plockats fram å man kan byta lite fraggar samtidigt =-)

jag skulle komma iaf! fast de är lång tid innan maj, så någon annan får nog ha träff innan ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt vattenvärden idag och kollat hur det går för nitratfiltret.

Filtret har kommit igång och vattnet som kommer ut ligger på 0 i nitrat, vilket gör att jag kan mata lite kraftigare sakta men säkert.

Tillsätter idag en skopa magnesium, kalk, och KH buffer varje vecka och det har gjort att värdena är stabila. Får se hur lång tid det tar innan jag får öka dosen.

Fick bort lite stenar som legat och tagit lite plats, blev lite "luftigare" i burken på botten, vilket ser mycket bättre ut.

Har inte sett till den ena kirurgen, försvann igår och idag har den inte dykt upp. Har tittat i sumpen, runt möbeln och runt all teknik, men ingen kirurg? Har inget som knäpper i burken och har heller inte sett varken någon stor krabba eller annat större rovdjur som kan ha gjort någonting. Får se om den dyker upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder, en dokumentationsbild. Stängde av pumparna inför fotograferingen, blev lite skillnad på bilderna. Blir kul att fota när man köpt sig en vettig kamera, har bara en sunkig fyra år gammal olympus mini 4megapixel kompakt kamera idag.

Tre veckors växande av en grön grenmonti, det är inte illa jobbat. Grabbarna i montiporakollonin mår uppenbarligen rätt bra.

post-2577-14468919210928_thumb.jpg

post-2577-14468919211065_thumb.jpg

post-2577-14468919211216_thumb.jpg

post-2577-14468919211353_thumb.jpg

post-2577-14468919211488_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där röda skivorna är döläckra!

Väldigt bra tillväxt i övrigt tycker jag!

Gillar de röda skivisarna.

Ja hoppas tillväxten ska öka lite till, ska få ner fosfaten lite och då borde det verkligen ta fart.

Har inte sett till den ena kirurgen, försvann igår och idag har den inte dykt upp. Har tittat i sumpen, runt möbeln och runt all teknik, men ingen kirurg? Har inget som knäpper i burken och har heller inte sett varken någon stor krabba eller annat större rovdjur som kan ha gjort någonting. Får se om den dyker upp.

Igår kväll innan jag gick och la mig plockade jag fram ficklampan i hopp om att hitta kirurgen, eller rester av kirurgen. Om man lyste snett underifrån kunde man skymta någonting grått i en håla. Tittade lite noggrannare och fick syn på en stor krabba som mumsade på en grå stendöd kirurg. Har bara sett halva krabban och den såg ut att vara lika stor som en av mina kirurger. Den jäveln.....!!

Nu är det ju inte 100 att det är krabban som tagit kol på fisken, men man vet ju hur kirurgerna ligger inkilade och sover i skrevor. En krabba i samma storlek som fisken misstänker jag vara kapabel till att fånga och döda en fisk.

Kirurgerna (det som titdigare var 2st) i mitt kar hade inga prickar, är välmatade och har sett extremt friska ut. Det var därför jag blev så snopen när en plötsligt var borta.

Risken är väl att om det är krabban som dödat kirurgen, så ligger min andra kirurg risigt till. Ska försöka hinna med att göra lite fällor kring hålan där krabbjäveln håller till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du inte den bara mumsar för att den hittade en död fisk?

Skeptisk, begge kirurgerna har sett ut att må prima. Inte sett en tendens till någon sjukdom. De brukar ju ha prick, men mina blev av med pricken efter 3dagar och sedan dess har jag inte sett röken av sjukdom eller märkliga beteenden. Kör ju både med Ozon och UV-c.

Det är just det som gör mig tveksam till att krabban hittat fisken död. En fisk brukar absolut inte bara dö, oftast blir firrarna "blyga", flämtar, magrar av, får parasiter osv. Men denna såg helt frisk ut och bara försvann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem snickrade ihop en petflaskfälla. Spände fast fällan mot LS:en där jag sett krabbaten. Tog inte ens en timme från det att ljuset släckts till att det var en fet krabba i petflaskan. Fungerade uppenbarligen bra med lite hemmagjord frysmat som lockbete.

Var dock ett jäkla jobb att få flaskan att sitta fast, då mina tre putsarräkor envisades med att nypa mig på händerna och skulle promt försöka bända upp fällan.

Var nog precis så han kunde klämma in sig i korköppningen. Blir toaletten för honom tyvärr, dom är ju lite söta. Sedan har den här rackaren förmodligen kostat mig en kirurg, så värdet på honom är ju så man grinar.

post-2577-14468919235583_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Evil Mattias, pure evil! ;)

Så du kör med ozon..?

Jag har precis fått en sander 50, och försöker läsa på lite hur jag ska använda den. Det mesta verkar vara gamla trådar där man oroar sig för dödlig överdosering. Vill du berätta lite kort dur du använder din? Dygnet runt, till skummare, aktivtkol i utloppet och på skummartaket, osv..?

Tack på förhand!

W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Evil Mattias, pure evil!

MOOOOO HA HA HA....!!

Så du kör med ozon..?

Jag har precis fått en sander 50, och försöker läsa på lite hur jag ska använda den. Det mesta verkar vara gamla trådar där man oroar sig för dödlig överdosering. Vill du berätta lite kort dur du använder din? Dygnet runt, till skummare, aktivtkol i utloppet och på skummartaket, osv..?

Tack på förhand!

W.

Har min kopplad till skummaren som suger luften genom ozon dosan. Har samma strömbrytare till skummaren som till ozonen, så jag inte ska glömma stänga av ozonen när jag rengör eller grejjar med skummaren.

Brukar ha min skummare avstängd mellan ca20.00-23.00, dels för att den inte ska skumma bort ämnen från käket direkt utan för att ge korallerna lite mer chans att käka. Finns delade meningar om detta, men så gör jag. Sedan brukar jag ju mata korallerna lite extra vid 21.00-22.00 vid reklampaus (när man ser på TV). Så det är jäkligt smidigt att ha samma timer till både skummaren och ozonen.

Jag kör ozon för att få klarare vatten, och jag har märkt att det inte behövs så jäkla mycket för att uppnå den effekten. Jag doserar idag hälften av det som rekommenderas och det fungerar bra för mig, är jäkligt nöjd med resultatet.

I utloppet av skummaren har jag en påse med aktivt kol. Skulle uppskatta att ca 70% av vattnet åker genom påsen. Ska bygga mig en bättre hållare till påsen som även gör att allt vatten går genom kolet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle kolla vattenvärden och lite annat idag.

Bidde att kolla upp hur man får tag i en person vars registreringsnr man har. Var en "subba" som gjorde en fin repa och tryckte in dörrplåten på bilen idag. Ingen lapp eller kontaktinformation och hon har inte svarat i varken mobilen eller på hemtelefonen. Var någon observant hygglig medmänniska som såg hela händelsen och lämnade en lapp med hennes regnr, tyvärr så stod inte vittnets telnr på lappen så jag kan inte tacka vittnet eller använda mig av det ifall hon som körde in i mig inte erkänner. Fantastiskt vad snabbt det går att få tag på en människa och få reda på div information. Hon vars bil repade min bil är bla lågstadielärare, aktiv politiskt (vänster), finns på Facebook, bor i centrala Stockholm osv. Så om hon nekar kan hon få en rätt jobbig framtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...