Gå till innehåll

Illustratören 2.0, nya tider=nytt kar


Illustratören

Rekommenderade inlägg

var med om samma sak för 1 år sedan tyvär fick jag betala självrisken själv då det inte gick att bevisa vem som verkligen gjort det trots att min blåa lack satt kvar på hans röda stötfångaren som passa på mm när jag mäta tog fott mm

det tradiga var att det var min dåvarande granne som gjort de och hadde inte stake att ärkänna vad han gjort =/

men det bästa av allt var att han körde av vägen rakt in i en laggord månaden efter ;) hehe skade glädje....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var med om samma sak för 1 år sedan tyvär fick jag betala självrisken själv då det inte gick att bevisa vem som verkligen gjort det trots att min blåa lack satt kvar på hans röda stötfångaren som passa på mm när jag mäta tog fott mm

det tradiga var att det var min dåvarande granne som gjort de och hadde inte stake att ärkänna vad han gjort =/

men det bästa av allt var att han körde av vägen rakt in i en laggord månaden efter hehe skade glädje....

De är så drygt.

Alltid surt när folk inte ens kan erkänna eller stå för vad dom ev bara råkat göra utan mening. Bara hålla tummarna att det går bra.

Det värsta är att det tar sådan jäkla tid, MIN TID! Hon har fortfarande inte hört av sig, så nu har jag börjat terrorisera henne på jobbmail och facebook.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk o hälsa på henne istället. Ta bilder på hennes bil och skicka till ditt försäkringsbolag.

Fråga henne med all välvilja om hon inte vill rapportera det till sitt försäkringsbolag.

Hur går det annars med karet Mattias?

Hon bor på södermalm å jobbar på Åland. Så det är inte bara att åka hem till henne å hoppas att bilen är där.

Knallar på med burken, ska ta lite bilder. Men det dröjer till på torsdag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar på verkstad som fixar försäkringsskador och detta är inte alls ovanligt tyvärr men många tar kort på bilen som gjort det och sedan tar kontakt med personen i fråga och kan det inte lösas då gör en polis anmälan för börjar man ringa och skicka mail så går det under trakaseri och det är inte bra för dig som blivit på körd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar på verkstad som fixar försäkringsskador och detta är inte alls ovanligt tyvärr men många tar kort på bilen som gjort det och sedan tar kontakt med personen i fråga och kan det inte lösas då gör en polis anmälan för börjar man ringa och skicka mail så går det under trakaseri och det är inte bra för dig som blivit på körd.

Så fort jag bara får tag i henne och hon får dra sin version så är det klart jag lägger ner, men så länge som hon inte svarar så får hon faktiskt finna sig i att bli mailad och uppringd. Jag har extremt svårt att tro det blir trakasseri bara för hon inte svarar, isåfall blir jag trakasserad dagligen på mail och telefon =-)

Burken tickar på, har gjort en sammanställning av hur montipororna växt under en månad. Har även hittat lite smått å gott som börjar dyka upp.

En rosa Acropora (tror jag det är) växer så det knakar och det har blivit lite av en favorit i burken. Blir dock inte klok på de andra Acropororna som jag delat på. Samma korall ser ut som skit och är blek och ful medan en annan av samma koloni ser hur fin ut som hällst, tycker de har lika förhållanden men men.... Tur att man delade på dem och spred ut små fraggar istället för att ställa alla på samma ställe =-)

Köpte en som var mörk gul/grön, den har övergått till fint grön?! Ser inte alls gul ut längre. Har dock inte fotat den tyvärr.

Helbilder kommer på torsdag eller fredag.

post-2577-14468919273743_thumb.jpg

post-2577-14468919273898_thumb.jpg

post-2577-14468919274071_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiska tillväxtbildserier! Du får animera dem sen

Hur gör du för att få kameran på samma plats alla gånger?

Jag har tagit ett gäng bilder i ungefärlig vinkel, sedan vrider jag och scalar om bilder så den ligger som bilden bredvid och blir gemförbar. Egentligen borde man klippa till några kartongmallar att lägga kant i kant med akvariumet och hål där kameran passar in. Sedan är det bara att ta kort med linsen mot rutan och kameran i hålen, borde bli samma vinkel och gemförbara bilder då.

Det där med film är inte omöjligt, har gjort liknande saker i animeringssammanhang. Kan nog dyka upp en film snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med bilen, råkade ut för den grejjen för några år sedan med på en parkering vid affären. Som tur var så såg jag när snubben backade på bilen, fick 500 spänn på plats. Hade jag inte varit där då så hade det garanterat inte blivit något av det ärendet.

Har du kol ovanpå skummaren med?

Tänkte mer på luften som kryper upp genom locket så det inte följer med ozon den vägen.

Grym tillväxt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med bilen, råkade ut för den grejjen för några år sedan med på en parkering vid affären. Som tur var så såg jag när snubben backade på bilen, fick 500 spänn på plats. Hade jag inte varit där då så hade det garanterat inte blivit något av det ärendet.

Har du kol ovanpå skummaren med?

Tänkte mer på luften som kryper upp genom locket så det inte följer med ozon den vägen.

Jag har inte kol ovanpå, har ett luftutsug ovanför akvariumet och jag räknar med att det suger upp 50procent. Sedan kör jag bara med ozon på natten för att minska inandning av det som smiter ut i vardagsrummet.

Så här ser det ut efter en månad. Tyvärr har endel koraller trillat eller blivit tvungna att flyttas pga dåliga förhållanden. Ungefär en tredjedel är flyttade tyvärr, så tillväxten är inte så lätt att se då det även tillkommit lite nya koraller denna månad.

Endel acropora och montipora fraggar har växt till sig och ser mycket lovande ut.

Det var två som stod nära varandra som hade tappat vävnad mellan sig och såg allmänt trista ut. Bestämde mig för att dela på dem och göra dem till några mindre fraggar och sprida i akvariumet. När jag delade på korallerna (som satt fast på samma sten) dök det upp en liten rackarns krabba. Den kan ha bidragit till att acron inte mådde så bra då den uppenbarligen vägrade lämna acron och jag vet att jag sett den här typen av krabba förr och den är inte bra för just Acroporor. Nu är det bara å vänta och se om korallfraggarna frisknar.

Har fortfarande lite inteckning av rör och slangar kvar att gömma i LS.

Kan dock vänta med det tills jag hittar några snygga platta små stenar.

post-2577-14468919284535_thumb.jpg

post-2577-14468919284698_thumb.jpg

post-2577-1446891928485_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat upp fakta om krabbor förut och läst en heldel, dock inte specifikt acropora krabbor.

Men den jag hade var nog garanterat en ohyra. Brun, lurvig, vit/blå ögon och död vävnad runt dess gömmställe mitt mellan de två acropororna. Finns delade meningar om den här "blue eyed crab" är skadlig och ibland går det tydligen bra. Men eftersom krabbor är optimister och äter vad som bjuds ville jag inte chansa denna gång. Bevisen var för starka så de bidde toan för denna med.

Min såg exakt ut såhär, och resultatet var ungefär det samma på acroporan:

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=164406&st=20

Var ju synd att det inte var en symbioskrabba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Förmodar att översta är i daxläget ;P.

Jäkla kul och synd att man inte har reda på bilderna själv.Har runt 10 dvd skivor proppad med bilder på allt från himmel och jord som det står blandat på.Hmmm bildkväll med familjen kanske nån dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bara standard objektivet (18-55mm), måste köpa på mig ett bra macro. Ska kolla runt lite på priser å modell och är det billigare i Thailand köper jag mig ett där.

Har inte fått någon kläm på alla menyer och alla inställningar, är heeeelt rudis på hur en systemkamera fungerade igår och kan inte påstå att jag är någon expert idag heller. Slutartider, ISO, Zoom bla bla bla... så mycket nytt att lära sig. Kommer nog bli kul att kunna fota vettiga bilder i framtiden.

Första bilderna jag fått till:

post-2577-14468919475494_thumb.jpg

post-2577-14468919475654_thumb.jpg

post-2577-14468919475823_thumb.jpg

post-2577-14468919475983_thumb.jpg

post-2577-14468919476196_thumb.jpg

post-2577-14468919476396_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bara standard objektivet (18-55mm), måste köpa på mig ett bra macro. Ska kolla runt lite på priser å modell och är det billigare i Thailand köper jag mig ett där.

Har inte fått någon kläm på alla menyer och alla inställningar, är heeeelt rudis på hur en systemkamera fungerade igår och kan inte påstå att jag är någon expert idag heller. Slutartider, ISO, Zoom bla bla bla... så mycket nytt att lära sig. Kommer nog bli kul att kunna fota vettiga bilder i framtiden.

Första bilderna jag fått till:

Asien brukar ha hyffsade priser vad jag minns på optiken, men det har många när man blir av med momsen. Är dom petiga vid kontrollerna är ett tips att skicka tomlådan i det incheckade bagaget och ta linsen på kameran så är den "begagnad".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska nog hitta något i Thailand, hoppas jag får tid att kolla in någon lokal saltaffär också. Bara inte det blir problem med rödskjortorna och att de intar flygplatsen. Brukar ju inte drabba flygplatsen eller centrala Bangkok så hårt dom här politiska sakerna. Får hålla tummarna.

Gjorde ett vattenbyte på 15procent idag och ska göra ett till på onsdag kväll. Sedan är man ju borta från burken i 3v. Har köpt en ny vattenpåfyllare, och dragit ner lite på matningen så fiskarna fått leta lite alternativ mat i akvariumet senaste tiden och det fungerar bra. Började för drygt en månad sedan och senaste veckan har jag bara matat 1gång och det syns inte på firrarna. De är precis lika tjocka som tidigare, antar att jag skämt bort dem med lyxmat i onödan =-)

Nu har ju jag medvetet endast "nyttofiskar" och det är bara 4st små fiskar som går i burken så jag tror inte matning 1gång i veckan ska vara några problem undertiden jag är borta. Hoppas bara vattenpåfyllaren håller sig i skinnet, pallar inte en till vattenläcka.

post-2577-14468919515177_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Så var man tillbax i de avlånga landet i norr, fan va kallt vi har.

Korallerna har tappat lite färg och endel fulalger har dykt upp. Kalk, Kh och magnesium har droppat rejält och ska upp en bit allihop. Ska försöka hinna med ett vattenbyte i veckan.

Var på besök på detta lilla hak:

http://www.siamreefclub.com/contact.htm

Stötte på två pratglada Thailändare som snabbt tog mig med till deras nyöppnade butik. De sålde dock nästan bara importerad USA och Europa teknik så de va inte så billigt (som här i S). Det visade sig att de två små Thaierna var två riktigt hängivna snubbar och den ena av dem har nog ett av de mäktigaste akvarierna i hobbyn (som privatperson). Ska leta upp en länk.

Kommer bilder från klubblokalen och affären ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...