Gå till innehåll

När byter man fiter på RO?


David

Rekommenderade inlägg

Om osmosen börjar ge dåligt kan det bero på att förfiltren är täta i så fall får du för litet slaskvatten ut från osmosen. Man kan kolla för filtren genom att koppla av osmosen från förfiltren och dra på vatten igen. Då skall du få minst 10 gånger så mycket vatten igenom. Kolfiltret brukar inte lägga av innan finfiltret är tätt för det är anpassat för sydligare länder med mycket mer klor i vattenledningsvattnet.

Renoverar man osmosen med ny insats kan det löna sig med billigare förfilter. T.ex EKO och Clas Ohlson har 10" patronfilter för hus med egen brunn. Där kostar en kolfilterinsats som är 3 gånger större än originalet ungefär 200 spänn och finfiltret hälften. Det kör jag med fast kolfiltret har jag kunnat skippa eftersom jag kör med cellulosaacetatosmos.

Idag har jag fått min nya insats från pwss för 470 :- Ett finfilter till så är osmosen renoverad och jag slutar med avfuktarvattnet som jag använt under sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...