Gå till innehåll

Fosfattest


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har 0,10 i fosfat i mitt vatten och kör nu med alu-remover...

jag kollar på ett PRISVÄRT alternativ till mitt salifert, som är helt värdelöst (om jag inte gör helt fel med det)...

Deltec http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=210 kostar ungefär 6kr/test

Elos http://www.pwss.nu/product.php?productid=7217&cat=1105&page=1 2kr/test (antaget att det var 100 test i en förpackning)

någon som har erfarenhet av Elos PO4 test?

fler alternativ?

andra förslag är varmt välkomna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag hade nog köpt ett Rowa på en gång, tycker det är kanon, man behöver ju inte mäta fosfaten 1gång i veckan.

grejen är den att jag har hög fosfat, och får inget utslag på mitt test!

åter igen, någon som har testat ELOS fosfattest?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här känns dumt att fråga men i mitt RSM så kändes det som att jag hade fosfat även fast de jäkla testerna visade 0. Kan fosfat remover ta bort det som testerna reagerar på men ändå finnas kvar? Om ni förstår hur jag menar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här känns dumt att fråga men i mitt RSM så kändes det som att jag hade fosfat även fast de jäkla testerna visade 0. Kan fosfat remover ta bort det som testerna reagerar på men ändå finnas kvar? Om ni förstår hur jag menar...

här är PatriksS:s svar i min tråd om mina jobbiga alger!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=300238&postcount=134

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag ha helt fel här men finns det inte två olika fosfater?? En "kemisk" och en organisk?? Testet och removern tar bara det "kemiska" fosfatet och låter det andra vara!??

+ om stenen läcker fosfat så kanske det inte är så mycket så det visar på testet men hela tiden i stället????

Jag kan vara helt fel ute men det finns säker dom som vet det bättre och kan bekräfta eller dementer att det är så.

Om du söker på fosfat så borde du hitta det jag snackar om....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag ha helt fel här men finns det inte två olika fosfater?? En "kemisk" och en organisk?? Testet och removern tar bara det "kemiska" fosfatet och låter det andra vara!??

+ om stenen läcker fosfat så kanske det inte är så mycket så det visar på testet men hela tiden i stället????

Jag kan vara helt fel ute men det finns säker dom som vet det bättre och kan bekräfta eller dementer att det är så.

Om du söker på fosfat så borde du hitta det jag snackar om....

jag fick utslag på på 0.1ppm i fosfast när de testade mitt vatten på triton med ett Hanna test!

dock ger Salifert inget märkbart utslag, kanske kanske 0.03, men absolut inte 0.1!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ju intressant om de testerna stämmer, det som får det lite att rycka i mina skeptisism nerver är ju att han fick testerna av ELOS, då finns ju flera möjliga risker. Att han fick specialversioner av testerna som ELOS visste var bra. Att han testade med det goda ögat för ELOS.. Men jag har hört mycket gott om ELOS, och att salifert är sämst av de testade märkena är ju inte så överaskande, deras tester är ju prisvärda men inte bäst. Har själv inte testat ELOS, utan har mest salifert tester, men nuförtiden brukar jag köpa andra märken när de jag har tar slut, ELOS kommer nog införskaffas också, och testas mot referensvätskan.

Saliferts fosfattest är ju ett skämt egentligen, tyvärr, den visar ju inte på något sätt rätt värde, visar den minsta lilla färg så är fosfaten alldeles för hög för karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilket test man använder kan man bara se värdet vi får som en indikation i vilket område värdet ligger på. Det enda du kan vara helt säker på med våra hobbytester är att mätvärdet inte stämmer, frågan är hur mycket fel det visar.

Personligen tycker jag att Saliferts fosfattest ger tillräcklig info om var jag ligger, och det värde jag får stämmer bra med hur karet ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spendera pengarna på remover istället och poppa över hit emellanåt så gör jag ett Hanna-test...

** kanske kan jag klara den värsta abstinensen på det sättet **

jag kör med remover Ove, men jag känner att jag vill ha ett eget test och inte störa dig ! : )

men jag kanske kommer över i veckan och vill ha hjälp med ett test! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilket test man använder kan man bara se värdet vi får som en indikation i vilket område värdet ligger på. Det enda du kan vara helt säker på med våra hobbytester är att mätvärdet inte stämmer, frågan är hur mycket fel det visar.

Personligen tycker jag att Saliferts fosfattest ger tillräcklig info om var jag ligger, och det värde jag får stämmer bra med hur karet ser ut.

Men som i mitt fall, ligger jag på absolut 0 enligt salifert men ligger då på 0,045 med Rowa, måste ju betyda att Rowas är bra mycket bättre men kanske inte är exakt iallafall?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...