Gå till innehåll

Drake


Nicke_W

Rekommenderade inlägg

Gjorde ett riktigt dumt köp i veckan, men ångrar det inte en sekund då jag alltid velat ha en drake.

Denna lilla rackare är ca 3cm stor (Pterois volitans.)

Fick som råd att mata den bland annat med någon neontetra (levande föda), har en liten burk med bara tetror i så inga problem tänkte jag och köpte några extra sånna också.

Visst funka det även fast tetran inte va mycket mindre än draken :D

Men att bara ge den tetror (nu då den är liten) kan väl kanppats va så bra i längden eller ?

Artemia tog också härom kvällen då jag mata pistolräkan och sametsclownen, men lite petiga verkar den dock va när det gäller det.

Men ett *** kul betende helt klart har den.

Skulle gärna vilja varijera den levande kosten lite några tips, helst inget som blir för dyrt i längen ?

Och hur ofta bör jag ge den en tetra ?

Har aldrig sett en sån fullmage som draken hade igår :skrattar:

ps. har läst en del om drkar förut så lite koll ghar jag, men får ta och läsa ännu mer nu :P

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De blir stora och växer jättefort, i synnerhet P. volitans - du kan nog inte ha den så länge tyvärr. Drakar skall man inte impulsköpa. Läs på om giftet, handmata den inte (då lär den sig att simma fram till handen vilket är dumt när du gör rent i akvariet) och försök träna den att ta död föda. Börja med levande, prova sedan att ge den likadan fisk fast död (du kan i värsta fall sätta den döda fisken på en pinne), sedan bitar av fisk el skaldjur, t ex strömming eller räkor (helst råa).

De behöver havslevande foder, annars kan de få bristsjukdomar ("jaw-lock disease" hos drakfiskar tros bero på detta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

ger draken fan i de andra levande i karet?? om man ger den döda räkor o äter artemia.. min gör det iaf.. kan ju tro att den blir för lat för att jaga om den vet vart den ska få maten ifrån... o ja jag e blåst jag har handmatat min.. men den sticker iaf när ja drar ner mer än fingrarna i karet,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Jag har rätt mkt erfarenhet av drakar. Haft några stycken, har en volitans nu.

Du kan gott och väl mata med tetror men variera lite. Frusna oskalade räkor som du tinar upp i ett glas vatten i nån timme och hackar till småbitar funkar. Torskfile funkar det med. När han blir större så kan du mata med black mollys.

Många säger att man inte ska mata med sötvattensfisk men jag, och många bekanta har då inte haft nått problem med det. Det "tros" ganska mycket när det gäller drakar, (och många andra fiskar). Oftast det som spökar med drakar är vattenkvaliten, det är smutsiga fiskar som skitar ner oerhört mycket och belastar akvariet rätt mycket. Bara kolla när dom äter. Halva måltiden sprutar ju ut genom gälarna :)

Håll koll på ögonen, dimmiga ögon brukar betyda att nått inte står rätt till. Samma om du ser att den släppt sitt hudsekret. Första du gör då är kolla vattenkvaliten.

Och för guds skull, mata inte ihjäl stackaren!

Många matar på tok för mycket och ofta för att det är coolt :)

Mycket trevliga fiskar. Klart min favoritfirre!

Jag har en volitans just nu som är 20cm. Han är lite speciell, han blev sjuk och stannade i växten. Så jag har en volitans i perfekt storlek som inte blir större :)

En drake sticker dig inte om du inte irriterar den. Dock är det rätt nyfikna fiskar så håll reda på var du har honom när du är och pillar i tanken. Har faktiskt stuckit mig på en av mina drakar när jag rengjorde rutan. Draken kom och kollade vad jag gjorde vilket jag inte såg och lyckades trycka handen mot en av hans taggar. :)

Anyway. Lycka till. Som jag sagt tidigare, mycket fina fiskar :)

Ändrat av Peppz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina volitans växte som in i, var ca 10-12cm när jag köpte dom o när jag sålde dom så var den största 38cm o nr 2 var 36cm. Tror det ska finnas bilder uppe på dom.

Joo. Det går undan. Man kan nästan mäta från vecka till vecka när dom e små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo. Det går undan. Man kan nästan mäta från vecka till vecka när dom e små.

Fick skaffa större spann/spänner när jag skulle leverera de båda. Men ju mer man matar ju fortare växer dom. Min största tog en clownkirurg för mig som var när 15cm men dom rörde inte mina clownfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick skaffa större spann/spänner när jag skulle leverera de båda. Men ju mer man matar ju fortare växer dom. Min största tog en clownkirurg för mig som var när 15cm men dom rörde inte mina clownfiskar.

Jisses. Inget billigt foder det inte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibörjan matade jag med ceklider (yngel) den blev det räkor o större ceklider. Funkade iallafall bra för min del sen vet jag att andra har olika uppfattningar mm.

Jo. Som jag skrev tidigare så har både jag och bekanta goda erfarenheter av sötvattensfisk som foder. Om man vänder på kakan, hur många som ger fryst, dött foder har problem? Kolla andra forum så märker ni att de flesta som matar med just dött foder är de som har problem!

Försöker inte mucka gräl men många uttalar sig bara för att dom läst nått nånstans. Och just drakar verkar vara omtalade som nå mytomspunna dödsmakiner som sticker och hugger direkt du sätter handen i akvariet. Inget kan vara mer fel.

Självklart lär det finnas argsinta individer, men det finns det väl av alla arter. En drake ser ju mer farlig ut än en clown, men många av mina clowner har varit betydligt elakare än nån drake varit. Men man ska ha respekt för att dom är giftiga. Men kollar man bara var dom håller till i tanken så är det inga problem.

Ändrat av Peppz
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har rätt mkt erfarenhet av drakar. Haft några stycken, har en volitans nu.

Du kan gott och väl mata med tetror men variera lite. Frusna oskalade räkor som du tinar upp i ett glas vatten i nån timme och hackar till småbitar funkar. Torskfile funkar det med. När han blir större så kan du mata med black mollys.

Många säger att man inte ska mata med sötvattensfisk men jag, och många bekanta har då inte haft nått problem med det. Det "tros" ganska mycket när det gäller drakar, (och många andra fiskar). Oftast det som spökar med drakar är vattenkvaliten, det är smutsiga fiskar som skitar ner oerhört mycket och belastar akvariet rätt mycket. Bara kolla när dom äter. Halva måltiden sprutar ju ut genom gälarna :)

Håll koll på ögonen, dimmiga ögon brukar betyda att nått inte står rätt till. Samma om du ser att den släppt sitt hudsekret. Första du gör då är kolla vattenkvaliten.

Och för guds skull, mata inte ihjäl stackaren!

Många matar på tok för mycket och ofta för att det är coolt :)

Mycket trevliga fiskar. Klart min favoritfirre!

Jag har en volitans just nu som är 20cm. Han är lite speciell, han blev sjuk och stannade i växten. Så jag har en volitans i perfekt storlek som inte blir större :)

En drake sticker dig inte om du inte irriterar den. Dock är det rätt nyfikna fiskar så håll reda på var du har honom när du är och pillar i tanken. Har faktiskt stuckit mig på en av mina drakar när jag rengjorde rutan. Draken kom och kollade vad jag gjorde vilket jag inte såg och lyckades trycka handen mot en av hans taggar. :)

Anyway. Lycka till. Som jag sagt tidigare, mycket fina fiskar :)

HUr ser din drakbalja ut? Mycket fria ytor på botten eller mycket sten som bildar ett stort rev? grottor för draken osv?

De skitar ju ner rätt rejält har jag läst, så hur stark skummare kör du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HUr ser din drakbalja ut? Mycket fria ytor på botten eller mycket sten som bildar ett stort rev? grottor för draken osv?

De skitar ju ner rätt rejält har jag läst, så hur stark skummare kör du med?

Hej.

Jag har inte så mkt sten. Kanske runt 10kg och det mesta är uppbyggt mot mitten av bakgrunden. Vilket ger tomma ytor på sidorna av revet. Har gjort det lite större plats på höger sida för av nån anledning vill han alltid sitta på den sidan och titta ut och sova på vänster sida. Vänster sida blir lite som en grotta för det står ett innerfilter mot främre rutan så det blir lite mer "privat" där :) lite svårt att förklara. Tyvärr har min diggikamera mer eller mindre gett upp så jag kan inte ta några bilder. Skummaren är en tropic marin specad till 400 liter. Sen så har jag ett fluval 4plus innerfilter för att sammka upp det värsta av hans matrester. Har även en litencirkpump som blåser bakom stenarna. Även ett ytterfilter fyllt med sten och som jag stoppar rowa eller dyligt i om det behövs.

Denna setup funkar för mig iaf. (peppar peppar)

Ha förslagsvis nått som bökar runt i botten. Typ en sandlevande sjöstjärna eller ett par sandlevande sniglar. Mjukkoraller brukar må rikitigt bra i rovakvarier. Aldrig sett så snabbväxande sarcos och sinularia som i min draktank :)

Dock ska man tänka på att jag bara har en 180 literstank. Hade hellre haft 320 eller nått. Skulle vara perfekt eftersom han inte blir större än 20cm. Vääärldens bästa Volitans :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har inte så mkt sten. Kanske runt 10kg och det mesta är uppbyggt mot mitten av bakgrunden. Vilket ger tomma ytor på sidorna av revet. Har gjort det lite större plats på höger sida för av nån anledning vill han alltid sitta på den sidan och titta ut och sova på vänster sida. Vänster sida blir lite som en grotta för det står ett innerfilter mot främre rutan så det blir lite mer "privat" där :) lite svårt att förklara. Tyvärr har min diggikamera mer eller mindre gett upp så jag kan inte ta några bilder. Skummaren är en tropic marin specad till 400 liter. Sen så har jag ett fluval 4plus innerfilter för att sammka upp det värsta av hans matrester. Har även en litencirkpump som blåser bakom stenarna. Även ett ytterfilter fyllt med sten och som jag stoppar rowa eller dyligt i om det behövs.

Denna setup funkar för mig iaf. (peppar peppar)

Ha förslagsvis nått som bökar runt i botten. Typ en sandlevande sjöstjärna eller ett par sandlevande sniglar. Mjukkoraller brukar må rikitigt bra i rovakvarier. Aldrig sett så snabbväxande sarcos och sinularia som i min draktank :)

Dock ska man tänka på att jag bara har en 180 literstank. Hade hellre haft 320 eller nått. Skulle vara perfekt eftersom han inte blir större än 20cm. Vääärldens bästa Volitans :)

Ok, då är min balja lite större. Tanken är närmare 500 liter och sumpen 100 liter, har runt 60-70 kilo sten i har en skummare för 400 liter i den, just nu, tänkte att jag kanske måste skaffa lite större för det.

Circulationspunpar har jag gått om i.

Har lite drömmar att skaffa stenfisk och frogfish oxå, men det blir noglite mycket rovfisk i det karet då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frogfish är ju så coola. Kan inte så mkt om dem men man bör nog skaffa en som är relativt mkt större än draken, tror draken kan växa ifrån den och tycka att den ser ut som en mummsig matbit annars :)

500liter är ju perfa draktank.

Jepp Froggar i neonorange är så grymt :) kom fram til att jag antagligen får sälja av lite fisk innan jag skaffar dragen (och frog-fish) annars blir det dyr middag och bygga om lite i karet kanske. Har två pelar liknande rev med en förbindelse mellan idag, så de kan simma runt i hela karet. sen måste jag nog fragga min bubelkorall, den kommer nog vara i vägen annar (den är närmare 30 cm i diameter).

Om det stämmer att drakarna inte rör clowner (kan det bero på slemmet?) kan jag ju ha kvar de, eftersom de bor i bubbelkorallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig provat kombinera clowner å drakar men skulle draken få för sig att provsmaka så lär ju inte clownen må så bra efter ett provtugg :)

Vissa drakar kan visa ett rätt roligt beteende ibland om det finns gott om plats, dom drar bukfenorna efter botten för att riva upp substratet. Coolt att se! I naturen så gör dom så för att skrämma upp ev småfisk som kan gömma sig i botten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig provat kombinera clowner å drakar men skulle draken få för sig att provsmaka så lär ju inte clownen må så bra efter ett provtugg :)

Vissa drakar kan visa ett rätt roligt beteende ibland om det finns gott om plats, dom drar bukfenorna efter botten för att riva upp substratet. Coolt att se! I naturen så gör dom så för att skrämma upp ev småfisk som kan gömma sig i botten :)

jag hade 2 clowner ca 3-5cm ihop med mina drakar. det var bara på nätterna som man hörde att drakarna försökte jaga clownerna men d fick aldrig tag i dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...