Gå till innehåll

Förbättringsförslag


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Noterade två saker som jag skulle önska förbättring av.

Båda på regelsidan.

Istället för att skriva att fotot skall uppfylla kraven för foton postade i forumet hade det varit bra att skriva ned kraven. Jag har ingen aning om var dessa krav finns nedskrivna, så var tvungen att dra igång ett inlägg för att se vad kraven var på bifogad bild.

Skriv gärna ut adresserna i insändningslänken. Jag använder webbaserad email, och då fungerear en "sendto" länk inget vidare. Var lite pyssligt att få fram adresserna. Ännu bättre givetvis med ett formsbaserat inskicksförfarande, men inser att det blir en hel del merarbete.

/Martin, vars största mål med fototävlingen är att bli bättre på att få lite "umpf" i bilderna, istället för mina vanliga platta tråkiga bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Noterade två saker som jag skulle önska förbättring av.

Båda på regelsidan.

Istället för att skriva att fotot skall uppfylla kraven för foton postade i forumet hade det varit bra att skriva ned kraven. Jag har ingen aning om var dessa krav finns nedskrivna, så var tvungen att dra igång ett inlägg för att se vad kraven var på bifogad bild.

Skriv gärna ut adresserna i insändningslänken. Jag använder webbaserad email, och då fungerear en "sendto" länk inget vidare. Var lite pyssligt att få fram adresserna. Ännu bättre givetvis med ett formsbaserat inskicksförfarande, men inser att det blir en hel del merarbete.

/Martin, vars största mål med fototävlingen är att bli bättre på att få lite "umpf" i bilderna, istället för mina vanliga platta tråkiga bilder.

Martin, vi i Fototävlingsredaktionen samt SG's Moderatorer håller med dig på alla punkter. Låt mig utveckla detta lite.

Den 'sendto' länk du hänvisar till är en funktion som heter MailTo. När det i våras bestämdes att SG skulle anordna en fototävling så diskuterade vi hur själva inskickande skulle gå till. Den första lösning vi hittade var MailTo. Vi insåg redan efter några tester att denna lösning inte var bra pga ett antal olika anledningar. T ex så kan inte å, ä och ö hanteras till fullo.

Därefter skapades en lösning där vi använde ett formulär för ifyllande av uppgifter samt ladda foto. Tyvärr så klarade den lösning inte av att ladda foto från användarens Klient, det krävdes att fotot redan fanns uppladdat på Servern.

Därefter skapades ytterligare en lösning, också den formulärbaserad. Tyvärr så ställde behörighetssystemet till med problem för just denna lösning vilket innebar att vi fick 'skrota' även den idén.

För att komma igång med Fototävlingen på utsatt tid så bestämde vi att MailTo funktionen skall användas från start fram tills dess att vi hittat eller hunnit utvecklat en bättre lösning.

Det vi vill uppnå är en lösning som;

1. Fungerar som ett formulär för användaren

2. Formuläret skall klara av att hantera vilka fält som är obligatoriska eller ej

3. Formuläret skall ha en felhantering som checkar bildstorlek i pixlar, kB samt filtyp

Just nu så läggs mycket tid på Server flytt samt uppdatering av SG's programvara. Men jag kan lova dig att vi under hösten skall göra vad vi kan för att tillgodose de förbättringsförslag du har.

Om det är som så att det finns, vilket det med all säkerhet gör, någon bland SG's medlemmar som tror sig kunna bidraga med kunskap och lite tid för att utveckla en bättre lösning så skulle vi verkligen uppskatta hjälp. Om någon känner sig manad så kontakta mig via PM.

Tills dess att vi har en bättre lösning så skall jag ordna så att dina önskemål angående kraven om bilder förtydligas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Börjar med att tacka för att infon om bildstorlek kom med.

Sedan kommer en fråga om densamma. Det står ju att samma regler gäller som för forumet, men i tävlingen är 200k ok, medans forumet säger 136k (mins inte exakt siffra). Insåg detta först idag då jag skulle posta i forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar med att tacka för att infon om bildstorlek kom med.

Sedan kommer en fråga om densamma. Det står ju att samma regler gäller som för forumet, men i tävlingen är 200k ok, medans forumet säger 136k (mins inte exakt siffra). Insåg detta först idag då jag skulle posta i forumet.

Du har rätt Nizztos. Alla medlemmar kan ladda upp bilder med storleken ca 136kB, betalande medlemmar kan ladda upp bilder upp till 200kB. Jag är betalande medlem och tar emot och laddar upp de tävlingsbidrag som skickas in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt Nizztos. Alla medlemmar kan ladda upp bilder med storleken ca 136kB, betalande medlemmar kan ladda upp bilder upp till 200kB. Jag är betalande medlem och tar emot och laddar upp de tävlingsbidrag som skickas in.

Ahhh, ibland är förklaringarna överrumplande logiska :) Var en koppling jag inte gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...