Gå till innehåll

masterofpuppets

Rekommenderade inlägg

Tyvärr är du inte ensam om att ha glasrosor utan det är många. Därför finns massor av tips här på guiden. Sök på glasros* så ska du se att du har att läsa! Tror du får bättre svar så än vänyta på svar här då många svarat på frågan redan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok ! kanske ska inhandla nåra !! dom äter inte koraller å sånt då??

ska lusa forumet me !hörde om nåt som heter joes juice dom dör på nåra minuter tydligen nån som har erfarenhet av det ??

Jag hade en "Dr Pepper" som åt upp alla mina rosor på någon dag.

Lätt, billigt och 100% rensling. Du kan dock få en som inte äter rosor

men de kostar ju inte så mycket.

Är ju bra om man undviker att rota i akvariet för mycket.

Får jag glasrosor igen så blir det nya Dr Pepper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte "inget namn" ska åka och köpa Dr Pepper på burk, så kanske det hade varit bra om du, Johan, berättade vad det är du syftar på. :)

Joe´s Juice har jag använt med bra resultat. Har man plats och vill så är det annars bra med ett rent naturligt bekämpniongsmedel, typ räka eller fisk som äter dem. Själv använder jag en C. Kleinii med bra resultat.

Ändrat av Laggeman
Ändrat stavfel. Förbenade tangentbord...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske också skulle berätta vad du syftar på så inte "inget namn" åker och köper protozoer? C. kleini, eller kanske C. kleinii?

Det är faktiskt ingen bra ide att förkorta släktet annat än när man tidigare skrivit ut det. Det är inte allt för ovanligt att det finns ett och annat att välja på om man söker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske också skulle berätta vad du syftar på så inte "inget namn" åker och köper protozoer? C. kleini, eller kanske C. kleinii?

Det är faktiskt ingen bra ide att förkorta släktet annat än när man tidigare skrivit ut det. Det är inte allt för ovanligt att det finns ett och annat att välja på om man söker.

Självklart är det bättre att skriva ut och kanske till och med länka direkt!

Nu var jag lite snabb i tangenttryckningen och ett "i" hamnade fel, vilket kan få stora konsekvenser om trådskaparen hade lyckats o hitta den där örten (?).

Eftersom jag skrev "räka eller fisk som äter dem" så kan man ju dock misstänka att det blivit fel i stavningen och att det inte är en växt jag tänker på.

Så, för att göra det rätt och riktigt:

Chaetodon kleinii - Kleins fjärilsfisk

5whpK1bd9t.jpg

Foder:

Artemia, Flingfoder, Frysfoder (Större storlek), Glasroser

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, för att göra det rätt och riktigt:

Chaetodon kleinii - Kleins fjärilsfisk

:)

Chaetodon kleinii är inte revsäker.. Dvs, den kan även ge sig på en del annat i akvariet. Har själv en kleinii, inga glasrosor (mer än i sumpen) men den är på en del av mina andra koraller.. Hade 3 olika euphyllior tills att den fattade smak för en av dem, de två andra har alltid fått vara i fred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Chelmon Rostratus, Den har tuggat i sig alla mina glasrosor.

Den rör inga andra koraller men vissa exemplar kan ge sig på andra koraller.

Ibland är det svårt att få dem att ta annat foder men min äter fryst artemia och mysis.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är väl joes juices, jag använde de på mina glasrosor och jag trodde de funka dom försvann för att komma tillbaka en vecka senare men då var dom ännu fler. Kanske gjorde jag nåt fel vad vet jag.

Köpte mig en chelmon rostratus isället och den rensa min burk på glasrosor på mindre än en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bättre ut så ja Laggeman. Det finns ju sina anledningar till att jag retar mig på det där med att förkorta släktesnamn och det är jag håller på med det mesta i djurväg och då är det svårt att ha full koll på alla områden. Jag försöker att undvika att skriva sånt som att mina E. telfari fått fem ungar och annat som jag vet inte säger folk ett skvatt.

Fast när det gäller trådämnet, en liten berättelse. Jag var på tropikariet i Helsingborg (han har satt upp en rejäl hajtank där så det är klart värt ett besök, även bladskärarmyror och möjligheten att sitta inne hos ringsvanslemurerna är ju helt klart nåt extra) och i en liten burk med hajägg bredvid den stora revtanken fick jag se nåt spännande. Den var full med intressanta maskar, häftskiva i botten och knottriga i toppen, mycket märkliga saker. Jag begrundade fenomenet länge men till slut kände jag mig tvungen att gå och fråga ägaren vad det egentligen var för märkliga saker han hade i burken.

Jodå, visst, glasrosor var det. Han visste inte riktigt varför de dragit ihop sig men han hade kört med aktivt kol och det kan ju tänkas att det tagit bort diverse färgämnen så att glasisarna fått en ljuschock. Fast känner man sig dum tror ni när man stått en bra stund och blivit alldeles till sig för sån ohyra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...