Gå till innehåll

"Nitrat" eller "När snålheten bedrar visheten"


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag har under lång tid dragits med en besvärande växt av macros. Har också under lång tid legat med ett nitrat på 30. Efter några måttliga vattenbyten och hårdare skummning har jag kommit ned och pendlat mellan 3 och 7 men växten av alger påverkades inte. Likaså har jag fått skrapa rutan dagligen. I helgen besökte jag triton och kom att prata vatten med Leffe. Han hävdar att osmos skall man alltid använda vilket är ett råd jag har följt. Men jag frågade också hur länge en osmosanläggning håller och han sade -mellan tummen och pekfingret- ett år. Min osmos ankäggning hade använts under ett år redan när jag drog igång min nuvarande burk och vattnet här är ganska extremt.

När jag kom hem testade jag vattnet. I burken låg nitratet på 4 och KH på 8. Rätt OK värden. Kranvattnet har ett KH på 16 (jag visste att vattnet var väldigt hårt och diskmaskiner tex mår inte bra här) och nitratet låg på 8 (!!!). När jag testade mitt osmosvatten påfyllningen såg jag att KH låg på 1.6 och nitratet på 4. Detta betyder att jag varje dygn pumpat i 20-25 mg nitrat (det dunstar 5-6 liter). Jag bytte omedelbart ut osmosanläggningen (jag mitt dumma ök hade köpt en redan förra sommaren men inte använt den!) och KH och nitrat droppade båda till 0 i osmosvattnet. Redan efter ett dygn med det nya vattnet kunde jag se hur macrosarna börjar dra sig tillbaka och jag har inte behövt skrapa rutorna.

Sens moral: en ny osmosanläggning är en trist investering men fasiken så nyttig! Dessutom, absolutvärdena på nitratet behöver inte säga så mycket om man har ett akvarium som kan konsumera stora mängder.

Ändrat av Arcticreef
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga/fundering

det är osmosmembranet som plockar bort nitraten eller?

Ja, jag tror det.

Det finns tydligen inga jonbytare/absorbers som kan absorbera nitrat från salt vatten men i sötvatten fungerar det. Undrar om jag inte skall lägga i en strumpa med sådan absorber i påfyllningsvattnet alt låta vattnet pasera en behållare med samma material innan det hamnar i behållaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant - det är alldeles för enkelt att bara "trava på" med gammal utrustning som ser ut att funka. En jämförelse vore ju att fortsätta på övertid med lysröret till ett uvc. Man kan tro att det fungerar, men kan lika gärna vara helt utan verkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant - det är alldeles för enkelt att bara "trava på" med gammal utrustning som ser ut att funka. En jämförelse vore ju att fortsätta på övertid med lysröret till ett uvc. Man kan tro att det fungerar, men kan lika gärna vara helt utan verkan.

Yup. Det stämmer. Dessutom, att köpa trista saker (som osmosanläggningar) är inte alls så roligt som tex skummare. Men jag har lärt mig (the hard way) att en sketen osmos kan vara nog så viktigt för att systemet skall funger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För nån månad sen funderade ja på om det var dags att byta silikatremover på min osmos, men passade på att köpa en TDS mätare för att kolla hur pass osmosen fungerar och det fungerar fortfarande utmärkt, ~72pppm TDS på vattnet in, direkt ut ur osmosen (innan DI) så ligger TDS på ~5ppm, och efter silikatremovern ligger den på 0ppm. Rekommenderar starkt att köpa en, så vet man varje gång man gör vatten att man får rent vatten och inte byter ut filter som inte behöver bytas ut. Jag köpte min på Ebay men vet att t.ex. Triton säljer samma modell...

En av det bästa investeringarna hittills i mitt kar känner jag, då jag känner mig trygg med vattnet jag använder i karet, innan så funderade man ju hela tiden om osmosen fungerade eller släppte igenom nåt, och så kan man direkt se om det är silikatremovern eller membranet som felar.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För nån månad sen funderade ja på om det var dags att byta silikatremover på min osmos, men passade på att köpa en TDS mätare för att kolla hur pass osmosen fungerar och det fungerar fortfarande utmärkt, ~72pppm TDS på vattnet in, direkt ut ur osmosen (innan DI) så ligger TDS på ~5ppm, och efter silikatremovern ligger den på 0ppm. Rekommenderar starkt att köpa en, så vet man varje gång man gör vatten att man får rent vatten och inte byter ut filter som inte behöver bytas ut. Jag köpte min på Ebay men vet att t.ex. Triton säljer samma modell...

En av det bästa investeringarna hittills i mitt kar känner jag, då jag känner mig trygg med vattnet jag använder i karet, innan så funderade man ju hela tiden om osmosen fungerade eller släppte igenom nåt, och så kan man direkt se om det är silikatremovern eller membranet som felar.

En god ide! Jag såg en på triton. Har för mig att den kostade 925 spänn. Kanske läge för en investering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på att TDS är ett mycket ungefärligt värde. I Europa mäter man oftast vattnets ledningsförmåga i stället och resultatet kommer i mikrosiemens/cm eller millisiemens/m. En billig sådan kostar ungefär trehundra kronor och en riktigt bra med lågt mätområde (t.ex Hanna Dist 3) knappt 1000 kronor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på att TDS är ett mycket ungefärligt värde. I Europa mäter man oftast vattnets ledningsförmåga i stället och resultatet kommer i mikrosiemens/cm eller millisiemens/m. En billig sådan kostar ungefär trehundra kronor och en riktigt bra med lågt mätområde (t.ex Hanna Dist 3) knappt 1000 kronor.

Och var köper man dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...