Gå till innehåll

Dosering av vodka


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Funderar på att köra en kur med vodka i karet vör att se vad det gör med mitt tillfälligt väldigt höga nitratvärde, mätte nu idag och det låg på mellan 25-50, svårt att avgöra exakt med Saliferts skala.

Min fråga är till er som använder vodka, eller annan kolfälla i flytande form, hur gör ni för att inte spriten ska avdunsta? Låt säga att ni kör det från en flaska med doserpump, då måste det ju in luft i flaskan för att det inte ska bli något undertryck, men avdunstar inte alkoholen då?

Eller det är inte själva alkoholen som är den verksamma ingrediensen?

Vilka andra alternativ finns det till vodka, vill minnas jag läst om etanol som bränsle? Borde vara något billigare om inte annat.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandar mitt med vatten och det verkar fungera.

Sen misstänker jag att det hjälper att ha en hög flaska(med ordentlig luftspalt) så man mättar luften ovanför vätskan för att minska avdunstningen.

Jag har även använt ett vattenlås(sånt man har när man skall göra "finvin" hemma) men det känndes som om det var lite overkill.

Jag skulle nog inte dosera vodka rent med en doserpump ifall något gick fel så kan några extra ml ställa till det ordentligt. Jag späder mitt så att jag har 9 delar vatten o 1 del vodka, mindre felmarginal för doserpumparna.

Etanol=Sprit=Vodka

Med dom små mängder som går åt (0,6 per 100L för mig) så bör man nog klassa det som dummsnålt att försöka sig på denaturerad fulsprit eller industrisprit.

Dom som har svårt för att ha sprit hemma kan nog prova KZ´s ZeoStart2...

Annars har du VSV lösningen som alternativ (vodka socker och vinäger) har dock ingen erfarenhet om den själv.

http://glassbox-design.com/2008/achieved-through-observation-and-experimentation/

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack Nixon!

Men visst kan man köpa Etanol som bränsle till spritkök?

Vill minnas det iaf. Tänkte att man då slapp kräkmedlet som de stoppar i på bolagssprit.

Vill bara påpeka det där med kräkmedel i sprit stämmer INTE...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Etanolen till spritkök lär nog ha mycket mer otäckheter än Vodka, den måste ju vara denaturerad för att få säljas på andra ställen än systemet. Tror det renaste du kan få tag i lagligt (tror bara att icke denatuerad sprit av pharmaucetisk kvalitet är renare) är en bra välfiltrerad vodka, hemkört är har nog en mycket större andel andra restprodukter.

P.S. OT: Och inte tror du på riktigt på att dom tar kräkmedel i systembolags-spriten. Fascinerande att den myten kan överleva trots den löjliga logistik som skulle krävas för att öppna varenda flaska ta i kräkmedel och sen stänga dem igen (samt att många alkoholsorter skulle fara illa av att öppnas då syre kommer åt att oxidera drycken). Och att alla leverantörer skulle göra det för en så liten kund som systembolaget utan att knorra vore ju löjeväckande. Inte för att ta nån debatt men det är en myt som jag inte kan förstå att så många svenskar tror på, den som hittade på den måste vara skratta gott varje kväll när den tänker på vad han/hon ställt till med. Alkohol i sig själv är ett gift som i för stora mängder gör att kroppen reagerar med förgiftningssymptom som inkluderar kräkning för att göra sig av med giftet. Själv har jag då kräkts av de flesta sorters sprit, svensk som utländsk, butik som "icke-butik", innan jag blev vuxen och slutade med sånna dumheter :P D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Jag drog alla tillsatser över en kam och gav dem namnet kräkmedel.

Ber om ursäkt för att det får det hela att verka som att man tillsätter detta i bolagssprit, vilket säkerligen inte stämmer, oavsett om man gör det innan det buteljeras eller efter.

Det stämmer nog att det är det renaste man kan få tag i förutom läkarsprit, men då ska det ju ändå späs ut ännu mer.

När jag funderade på Etanol tänkte jag på det som är i pumpen på macken, E85, ifall det hade gått o använda det kanske. Men där är väl ännu mer tillsatser man inte vill ha i karet kan jag tänka mig.

Nåja, det får bli en runda till systemet och köpa hem en liten en. Okryddad så klart. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart så kan man kräkas när man dricker sprit, men det beror inte på något kräkmedel i flaskan. Man har helt enkelt druckit för mycket och kroppen säger ifrån. Man kan kräkas om man dricker för många öl också.;)

Jag doserar vodka och har under en lång tid använt en blandning av Vodka, socker och ättika. Men hjälp av detta så har jag inga problem att hålla nere fosfat och nitrat. Jag doserar dock manuellt och tycker inte att det är speciellt ansträngande. Den mängd Vodka vi använder i våra kar är inte speciellt stor och därför är det inte några stora kostnader kopplade till detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingemar, hur mycket doserar du av din mix om dagen?

Kör du enligt den blandningen som finns i länken som Nixon länkade till längre upp?

Min häxdryck består av;

4 dl Vodka (billigt från andra sidan bron)

1 dl 12% Ättika

5 kaffeskedar strösocker

Mitt kar är på 275 liter, varav 220-230 liter netto. Min underhållsdos är 4 ml per dygn till den totala volymen. För att åstadkomma en sänkning av fosfat/nitrat så måste jag dagligen dosera 8-10 ml till 220-230 liter.

Det sägs att det finns någon slags maxgräns runt 4 ml per 100 liter och det är exakt min erfarenhet också. När man ligger på eller runt maxgränsen skall man vara försiktig, när väl värdena vänder och börjar sjunka så kan det gå snabbt. Då rekommenderar jag fosfat/nitrat mätning varannan, högst var tredje dag. När det vänder neråt så minskar man samtidigt dosen.

Kraftig skumning är ett måste eftersom 'skiten' skummas ur karet!

Vodka fungerar alldeles utmärkt. Då och då när jag har varit bortrest så har jag hoppat över doseringen i flera dagar utan några problem. Men då har jag alltid minskat dosen en tid innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag funderade på Etanol tänkte jag på det som är i pumpen på macken, E85, ifall det hade gått o använda det kanske. Men där är väl ännu mer tillsatser man inte vill ha i karet kan jag tänka mig.

E85 vill du garanterat inte slå i akvariet. Namnet kommer från att det är 85% etanol & 15% bensin (Sommartid. Vinterbränslet är 75/25% trots namnet.) Nu är "bensin" kanske något missledande eftersom bensin inte produceras så som det gjordes för, utan man separerar råolja i många olika substanser av vilka man sen blandar "bensin" och inte som för, att det som kondenserade från upphettad råolja vid en viss temperatur kallades bensin. (Meningslöst vetande. Det vi i dag kallar bensin innehåller oftast 3% metanol + stabiliseringsmedel (för en total mängd av ca 5%) eller etanol, då just 5%. Det hjälper till med att förhöja renhetsgraden på avgaserna för icke katalysator fordon, och minskar behovet av råolja för bensinproduktion. I stort sett alla tillverkare av bilar godkänner upp till 10% etanol i bränslet, praktiska tester visar att i stort sett alla bensinmotorer med elektronisk insprutning går att köra på närmare 50% etanol... Och många mer än så. (Nakdelen är dock att packningar som kommer i kontakt med bränslet inte alltid tål (m)etanol.)

Alla etanolfordon producerade de senaste 5 åren skulle gå att köra på 100% ren etanol, men för att de alltid ska starta pytsar man altså i bensin. Anledningen till den högre bensinhalten vintertid är för att undvika att motorn spikar. (Knackar, typ)

Ber om ursäkt, vi kom visst något off topic...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart så kan man kräkas när man dricker sprit, men det beror inte på något kräkmedel i flaskan. Man har helt enkelt druckit för mycket och kroppen säger ifrån. Man kan kräkas om man dricker för många öl också.;)

Ordväxling mellan Berra och Stig Helmer:

- Ska du ha?

- Nej tack, jag tål inte starksprit.

- Nä vem fan gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en länk till Reefkeeping som behandlar vodka-metoden på ett bra sätt tycker jag.

http://www.reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/index.php

Den har jag läst ett par gånger, men man är alltid nyfiken på hur det används i praktiken av andra SG'are också. :)

.....

Ber om ursäkt, vi kom visst något off topic...

B!

Inte alls! Det var därför jag skrev som jag gjorde också, att det med största sannolikhet inte var något att slå i karet överhuvudtaget.

Tack alla för era svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är rekomenderat att börja med (mängd ML alltså)?

Läste nånstans 4ml per 100L (brutto)??

Är det rätt om jag räknar 4ml per 100L*7 på mitt kar? 28ml i början?

Börja med 0,5 ml per hundra liter vatten. Öka med 0,5 per hundra liter vatten var 3-4 dag. Ökningar och minskningar skall ske långsamt. Va väldigt uppmärksam på eventuella reaktioner från djuren, inte minst fiskarna. Om man ökar för fort så kan man se att de andas ansträngt och snabbt.

En vit hinna på rutorna efter några dagars dosering indikerar tillväxt. Se till att skumma ordentligt.

Jag vill uppmana alla som börjar använda Vodka att läsa igenom nedanstående tråd, gärna ett par gånger. Det är en av de bättre trådarna som finns här på SG. Tråden är lång men värt besväret.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10932

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill minnas att 4ml/100 är nära maxdosen egentligen.

Börja med 0.5ml/100 i någon vecka eller 2, öka sedan mycket långsamt, typ 0,2ml/v. Man måste ge karet lite tid att vänja sig vid extra kolkälla, annars finns risken för bakterieblomning viket leder till syrebrist.

En bra tåt i ämnet.

EDIT: Såg att fler kritar i samma tåt samtidigt... LOL.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med 0,5 ml per hundra liter vatten. Öka med 0,5 per hundra liter vatten var 3-4 dag. Ökningar och minskningar skall ske långsamt. Va väldigt uppmärksam på eventuella reaktioner från djuren, inte minst fiskarna. Om man ökar för fort så kan man se att de andas ansträngt och snabbt.

En vit hinna på rutorna efter några dagars dosering indikerar tillväxt. Se till att skumma ordentligt.

Jag vill uppmana alla som börjar använda Vodka att läsa igenom nedanstående tråd, gärna ett par gånger. Det är en av de bättre trådarna som finns här på SG. Tråden är lång men värt besväret.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10932

Vill minnas att 4ml/100 är nära maxdosen egentligen.

Börja med 0.5ml/100 i någon vecka eller 2, öka sedan mycket långsamt, typ 0,2ml/v. Man måste ge karet lite tid att vänja sig vid extra kolkälla, annars finns risken för bakterieblomning viket leder till syrebrist.

En bra tåt i ämnet.

EDIT: Såg att fler kritar i samma tåt samtidigt... LOL.

Tack för snabba svaren....nu skall jag visserligen ha FOWLR men det är alltid skoj att lära sig något nytt och vem vet senare!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill minnas att 4ml/100 är nära maxdosen egentligen.

Börja med 0.5ml/100 i någon vecka eller 2, öka sedan mycket långsamt, typ 0,2ml/v. Man måste ge karet lite tid att vänja sig vid extra kolkälla, annars finns risken för bakterieblomning viket leder till syrebrist.

En bra tåt i ämnet.

EDIT: Såg att fler kritar i samma tåt samtidigt... LOL.

Det du skriver om syrebrist är mycket viktigt och den kan leda till katastrof. När man börjar med Vodka och under de första månaderna så måste man vara väldigt uppmärksam på detta. Ett kar som inte visar tecken på syrebrist kan bara någon timma eller två senare visa tecken på akut syrebrist. Man ser det tydligast på fiskarna som pumpar med gälarna.

Vodka metoden är en bra metod för att få ner och hålla nere fosfat/nitrat. Man skall dock vara medveten om att det är en långsiktig metod. Man går inte in med Vodka någon/några veckor då och då. Jag skulle välja påstå att det tar ett kvartal eller två att vänja karet vid Vodka. Under denna tiden har jag aldrig testat med maxdos, och skulle nog aldriga våga det heller.

När jag skall pressa ner mina värden så krävs det som skrivet maxdos. Men i detta läget så kan allt gå väldigt fort. På bara några få dagar vänder värderna väldigt snabb. Här måste man vara väldigt uppmärksam.

Läser man igenom Vodka trådar här på SG så noterar man att olika kar reagerar lite olika på doseringen. Jag inbillar mig att det beror på hur mycket djur man har, hur mycket LS man har, samt hur väl skumningen fungerar.

Hos mig lyckades jag aldrig nolla fosfat med ren Vodka. När jag startade upp med min häxdryck så lyckades jag. Nitrat har jag aldrig nollat, jag har aldrig vågat. Men just nu så ligger jag på maxdos och kommer denna gång pressa ner nitrat till noll, just för att se hur mina koraller reagerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du skriver om syrebrist är mycket viktigt och den kan leda till katastrof. När man börjar med Vodka och under de första månaderna så måste man vara väldigt uppmärksam på detta. Ett kar som inte visar tecken på syrebrist kan bara någon timma eller två senare visa tecken på akut syrebrist. Man ser det tydligast på fiskarna som pumpar med gälarna.

Vodka metoden är en bra metod för att få ner och hålla nere fosfat/nitrat. Man skall dock vara medveten om att det är en långsiktig metod. Man går inte in med Vodka någon/några veckor då och då. Jag skulle välja påstå att det tar ett kvartal eller två att vänja karet vid Vodka. Under denna tiden har jag aldrig testat med maxdos, och skulle nog aldriga våga det heller.

När jag skall pressa ner mina värden så krävs det som skrivet maxdos. Men i detta läget så kan allt gå väldigt fort. På bara några få dagar vänder värderna väldigt snabb. Här måste man vara väldigt uppmärksam.

Läser man igenom Vodka trådar här på SG så noterar man att olika kar reagerar lite olika på doseringen. Jag inbillar mig att det beror på hur mycket djur man har, hur mycket LS man har, samt hur väl skumningen fungerar.

Hos mig lyckades jag aldrig nolla fosfat med ren Vodka. När jag startade upp med min häxdryck så lyckades jag. Nitrat har jag aldrig nollat, jag har aldrig vågat. Men just nu så ligger jag på maxdos och kommer denna gång pressa ner nitrat till noll, just för att se hur mina koraller reagerar.

så jag inte missuppfattade dig....du körde inte max dos med renvodka men nu med häxbrygden gör du??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat maxdos med ren Vodka men det hade bara effekt på nitraten. När jag började med häxdrycken så reagerade karet lite annorlunda och först då kunde jag nolla (Salifert) fosfaten.

Men detta är ju ingen vetenskaplig utvärdering. Jag tror varje akvarium kan reagera lite olika på kolkälla och olika sorters kolkälla. Därav mina upprepningar om försiktighet och långsiktighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat maxdos med ren Vodka men det hade bara effekt på nitraten. När jag började med häxdrycken så reagerade karet lite annorlunda och först då kunde jag nolla (Salifert) fosfaten.

Men detta är ju ingen vetenskaplig utvärdering. Jag tror varje akvarium kan reagera lite olika på kolkälla och olika sorters kolkälla. Därav mina upprepningar om försiktighet och långsiktighet.

ok tack......Info, tips och trix är alltid uppskattat....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ren vodka, har ökat försiktigt till en dos på 8ml på 315l kar.

har den vita hinnan på rutorna som det pratas om och nitraten sjunker sakta neråt.

Min fråga är tror ni att det kan vara farligt att samtidigt köra med alu. baserad fosfatremover som jag gör nu? eller ska jag ta ur den och bara köra med vodkan. Har haft lite lustiga som jag ser det oförklarliga dödsfall på fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ren vodka, har ökat försiktigt till en dos på 8ml på 315l kar.

har den vita hinnan på rutorna som det pratas om och nitraten sjunker sakta neråt.

Min fråga är tror ni att det kan vara farligt att samtidigt köra med alu. baserad fosfatremover som jag gör nu? eller ska jag ta ur den och bara köra med vodkan. Har haft lite lustiga som jag ser det oförklarliga dödsfall på fiskar.

Sjunker både fosfat och nitrat?

Jag använder aldrig någon fosfatremover när jag mätor noll i fosfat och använder Vodka. Så om du mäter noll............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...