Gå till innehåll

stream-pump är det vettigt att stänga av dem under natten?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Är det någon som stänger av sina streampumpar för attt lugna vattnet under natten?

Jag gjorde så ett tag men sluta med de då de alltid kröp in sniglar i streamern vilket ledde till att den inte starta.

Kan även tänka mig att fisk kan simma in i dom för skydd på natten inte kul när den startar med en fisk i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm. vettigt, tänkte inte så långt,

satte i streamer i mitt RSM idag, och, tyckte det så brutalt ut för clownerna.. tänkte vara snäll och låta dem vila på nätterna, men din poäng är vettig, jag behåller dem på

vilken streamer satte du i ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en seio prop 530.. ska ge 2000 l/h..

jag är inte riktigt nöjd, den är ett j-vla åbäke i karet faktiskt.. sabbar allt tycker jag vad gäller looks.... men den var billig, 300:-.

undersöker lite hur mitt kar reagerar på mer rörelse, jag ville ha mer rörelse för att undvika att det la sig skräp på min flakväxande montipora, sen dessutom hålla skräpet flytandes lite längre för att få ut det till skummaren..

men jag ser det än så länge som en undersökning, en av mina euphyllior är inte överlycklig, och clownen som bor i den är skitpiss för det.. han e asförbannad.. attackerar numera allt och alla.. det är faktiskt lite kul..

får se, jag postar kanske lite bilder om några dagar i min tråd om karet, men, om jag ska köra med stream i det långa loppet så måste jag nog gömma den bättre..

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har vi samma typ av streamer, tycker också den är ful som **. men finns dåligt med alternativ.

jag har pockat bort lite av monteringsdelarna och monterat pumpen direkt på magneten, med resultat att den bara har flödet riktat längsmed rutan. kan vara ett tips till dig också, så blir den inte riktad direkt mot stenhögen utan det blir en studs mot rutan först.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag gick in och kollade dina bilder, och den såg väldigt lik ut förutom infästningen..

jag kommer nog att fundera mig gråhårig på hur jag ska göra med streamern.. vi får se.. så länge får den sitta ful, tills jag har sett om mina invånare accepterar strömmen..

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, nä det har jag gjort, den går mot ytan tvärs hela karet.. den krockar delvis med cirkulationspumparnas stream, jag behöver den tvärs hela karet för att då håller den min montipora ren,.. bifogar bilder nu, montiporan har växt lite som en skål, och i denna scape så lägger sig skit i skålen, innan var den mer lutad..

det jag svamlar om att jag är orolig för är att jag ökat vattenströmmen från 1000L/h till 3000l/h.. och att jag vill se hur det påverkar mina fiskar och koraller..

men det ser rätt bra ut, det är den nedersta, mittersta euphyllian som inte går ut lika mycket.. men den ser inte ut att må dåligt..

Till min stora förnöjelse så ser jag inga områden på ytan som det samlas skräp på nu i alla fall.. det är jag nöjd med..

vet inte hur bra ytavrinningen fungerar nu, men, jag får observera vad som händer i karet..

peter

post-4058-1446891771913_thumb.jpg

post-4058-1446891771931_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker ditt kar ser riktigt bra ut.! förutom Fulpumpen då.. men det finns inte mycket att göra åt den tyvärr.. hade man haft massor med kulor så kan man köpa loss en tunze 6055 inkl kontroller för 2000+ och sen sätta ner den lite o låta den pulsa mellan 1000 och 2500 L tex.. en tanke jag har haft länge, men pengarna finns inte just nu.

tror korallerna hade trivts bättre med en pump som kunde pulsera alt rotera på något sätt för att få fram en större variation i karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack.

Ja nä, hade man haft oändligt med pengar och oändligt med tid, då hade det inte funnits något som man inte kunde göra.. då hade jag heller inte köpt ett RSM.. i och för sig..

2000 för det paketet är saftigt.. 1000 så hade det varit affär.. men helt klart.. det hade suttit som en smäck.. jag får suga på den karamellen.. nästa månad.. kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har mina styrbara på nattsänkning så de går ner till ca 20% av maxläget

1st 12000L/h

2st 5500L/h

denna funktion är på mellan kl 21.15-09.00

har något liknande i mitt stora kar , tunzes 7095 plus sensorn o nattläge igång. har dock inte tagit reda på hur pass många procent den minskar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...